De Westbroek

Platbodem 201 1991 NN Velserbroek

In maart kweken we de zaden op. Als stekjes gaan ze in de bak en daarna in de volle grond. 
De oogst verwerken we in het Keukenatelier

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Eindtoets, nader bekeken

De gemiddelde score van de Eindtoets geven geen inzicht op de kwaliteit van het onderwijs. De Westbroek heeft zeer kleine groepen, waardoor een gemiddelde score volgens de richtlijnen van onderzoek niet gesteld kan worden. Een uitschieter naar boven/ beneden van een leerlingenresultaat heeft immers teveel invloed op het gemiddelde resultaat. Daarom heeft het onze voorkeur om te kijken naar de ontwikkelingsgroei van een leerling. Als we naar de individuele onderwijsgroei (vaardigheidsgroei) van de leerlingen kijken, zien we dat de leerlingen een ontwikkelingsgroei hebben gerealiseerd wat op of boven de landelijke norm ligt.    

Procedure opstellen eindadvies

Om te komen tot een gefundeerd advies bij de verwijzing naar het voortgezet onderwijs hanteert De Westbroek, evenals de elf andere basisscholen van Stichting Fedra, in groep 8 een vastgestelde toetsingsprocedure. We werken daarbij samen met het Voortgezet onderwijs in Velsen en Haarlem (o.a. het Mendelcollege, het Schoter, het Vellesancollege, het Ichthuslyceum, het Technisch college). Een onafhankelijk bureau neemt de NIO (een intelligentietest) en zo nodig de ‘drempeltoetsen’ (begrijpend lezen, lezen, spelling en rekenen) bij de leerlingen af.

Twee keer per jaar meten we hoe de leerlingen presteren in verhouding tot het landelijk gemiddelde. We gebruiken hiervoor toetsen van de IEP LOVS (Leerling en Onderwijs Volg Systeem). Met dit systeem volgen we de ontwikkeling van de kinderen over een langere periode en toetsen we het niveau van de individuele leerling aan objectieve normen. We gebruiken de IEP toetsen ook om in groep 8 het advies te onderbouwen voor een school voor Voortgezet Onderwijs.

De procedure wordt afgerond met een landelijke doorstroomtoets. Hiervoor gebruikt de school de ook een IEP toets. De resultaten van deze toets worden gebruikt voor de bepaling van ons uitstroomniveau en kan ook worden ingezet om het uitstroomadvies alsnog op te waarderen. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op De Westbroek worden de tussentijdse toetsen gebruikt om de leerling middels een methode onafhankelijke toets te kunnen volgen. Waar bevindt de leerling zich in haar/zijn ontwikkeling en welk leerstofaanbod heeft het voor de volgende periode nodig. De school toetst het beheersingsniveau van de aangeboden leerstof en kijkt of er voldoende vooruitgang is geboekt in het ontwikkelingsproces. De gemaakte toetsen worden geanalyseerd op de gemaakte fouten. Zo nodig wordt op basis van de resultaten het onderwijsaanbod bijgesteld naar de mogelijkheden van de leerling.  Naar de ouders communiceren we de uitslagen via het Talent Ontwikkel Plan. Dit plan geeft per kind de ontwikkeling aan en laat tevens een uitstroomprofiel van het kind zien.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De leerlingen van groep 8 van De Westbroek krijgen jaarlijks in maart hun definitieve schooladvies mee. Als school zijn we uiteraard blij met de cijfers, maar nog veel belangrijker is, dat we vinden dat elk kind trots mag zijn op de geleverde prestatie over acht jaar. Ieder kind heeft zich naar vermogen bij ons ontwikkeld. Behalve met schoolse vaardigheden, sturen we onze leerlingen ook op pad met vaardigheden op het gebied van algemene kennis van de wereld om hen heen, sociale vaardigheden voor de omgang met zichzelf en de ander, zelfreflectie en normen- en waardenbesef. Hierdoor denken we dat onze leerlingen goed voorbereid de stap naar het voortgezet onderwijs kunnen maken.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op het gebied van de sociale opbrengsten werkt de school vanuit haar visie aan vier voorwaardelijke doelen:

  1. Kennis: kinderen hebben kennis en inzicht in gedrag en de gevolgen hiervan voor de ander.
  2. Vaardigheden: kinderen hebben meer sociale vaardigheden en vertonen minder meeloopgedrag ('benzine geven').
  3. Motivatie: kinderen zijn meer gemotiveerd om zich sociaal te gedragen.
  4. Verantwoordelijkheidsbesef: kinderen zijn zich bewust dat je kunt kiezen hoe je je gedraagt en ervaren hierin meer zelfvertrouwen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect voor jezelf & de ander
  • Samen zijn we de school
  • We kunnen conflicten oplossen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie ziet toe op de kwaliteit van de scholen. Jaarlijks voert de inspectie ‘een primaire detectie’ uit. Zij kijkt of de tussenopbrengsten van het LOVS voldoende zijn. Onze school scoort op deze onderdelen ruim boven de inspectienorm. Daarnaast beoordeelt de inspectie of de eindopbrengsten van de school voldoende zijn. Onze school verantwoordt de eindopbrengsten met de resultaten van groep 8 uit het LOVS en de doorstroomtoets die in april wordt afgenomen. Op grond van deze resultaten heeft De Westbroek een basisarrangement van de inspectie.

Terug naar boven