De Plataan

Wijkermeerweg 1 1951 AH Velsen-Noord

  • Schoolfoto van De Plataan
  • Schoolfoto van De Plataan
  • Schoolfoto van De Plataan
  • Schoolfoto van De Plataan
  • Schoolfoto van De Plataan

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Om te komen tot een gefundeerd advies bij de verwijzing naar het voortgezet onderwijs hanteert De Plataan de volgende procedure. Een onafhankelijk bureau neemt in groep 8 drie toetsen bij de kinderen af: de NIO (een intelligentietest), de PMT-K (Prestatie Motivatie Test voor Kinderen) en ‘Drempeltoetsen’ (begrijpend lezen, lezen, spelling en rekenen).

Twee keer per jaar nemen we toetsen af van het IEP-LVS. We volgen in de eerste plaats de leerling zelf en brengen zijn/haar groei in kaart. We vergelijken de groei van de leerling me de verwachte groei en analyseren wat dit betekent voor het onderwijsaanbod aan de school, de groep en de leerling zelf. We gebruiken het IEP-LVS ook om in groep 8 het advies te onderbouwen voor een school voor Voortgezet Onderwijs. Daarbij wordt ook het advies van de IEP-Doorstroomtoets (voorheen eindtoets) betrokken.

Naast deze 'harde' gegevens, wegen we ook de 'zachte' gegevens mee in het advies, aan de hand van de observaties van de leerkrachten. Het gaat hierbij om vaardigheden en kenmerken die nodig zijn voor het Voortgezet Onderwijs. Denk bijvoorbeeld aan de werkhouding, motivatie en doorzettingsvermogen, studievaardigheden, aanpak van huiswerk, zelfstandigheid, samenwerken, etc.

Verantwoording van de resultaten van de school:
De inspectie van het onderwijs ziet toe op de kwaliteit van de scholen. De inspectie beoordeelt of de eindopbrengsten van de school voldoende zijn. Onze school verantwoordt de eindopbrengsten met de resultaten van de IEP-Doorstroomtoets (voorheen eindtoets) in groep 8. Op grond van deze resultaten heeft De Plataan een basisarrangement (een voldoende beoordeling) van de inspectie.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We werken voortdurend aan de kwaliteit van ons onderwijs. Een belangrijk onderdeel hiervan is het gebruik van de resultaten van zowel toetsen die horen bij de lessen uit de methodes (methodegebonden toetsen), als die van niet-methodegebonden toetsen zoals het IEP-LVS*. De resultaten uit deze toetsen verzamelen we in ons leerlingvolgsysteem. Zo volgen we, gedurende de hele basisschoolperiode, de persoonlijke ontwikkeling van iedere leerling op de voet. De resultaten van de toetsen worden besproken door directie, leerkrachten en de zorgcoördinator(en).

Tijdens oudergesprekken (mogelijk ouder-kind-gesprekken) worden de resultaten van de IEP-toetsen besproken. Het rapport laat heel duidelijk zien op welk vlak uw kind iets heeft geleerd tijdens de afgelopen periode. Kinderen begrijpen de grafieken en leergroeimeters van IEP ook goed. Dat motiveert, zorgt dat ze meer betrokken zijn en het geeft vertrouwen.

De resultaten van het IEP-LVS worden ook op groeps- en schoolniveau geanalyseerd. De leerkrachten verwerken de gegevens vanuit de toetsen en observaties in een didactisch groepsoverzicht. In een didactisch groepsoverzicht (DGO) worden de ondersteuningsbehoeften van alle kinderen per vak in kaart gebracht.

* Vanaf schooljaar 2023-2024 gebruikt De Plataan het LVS van bureau ICE. Ouders worden hierover in de loop van komend schooljaar geïnformeerd. Meer informatie voor ouders is ook te vinden op https://www.bureau-ice.nl/basisonderwijs/voor-ouders/ .

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Bij het schooladvies voor het vervolgonderwijs, nodigen wij zowel de ouders als het betreffende kind uit om met elkaar het schooladvies te bespreken. Onze ervaring is dat een zorgvuldige procedure tot een goed advies leidt. Met het Voortgezet Onderwijs worden alle individuele leerlingen persoonlijk doorgesproken. Dit noemen wij een warme overdracht. In de praktijk blijkt dat de adviezen zorgvuldig onderbouwd zijn en ook na een aantal jaar blijkt dat de kinderen op het juiste niveau zijn aangemeld.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Plataan heeft als uitgangspunt: onderwijzen is ook opvoeden. Onderwijs gaat verder dan alleen goed leren lezen of rekenen. Onderwijs staat ook in dienst van de persoonlijkheidsvorming, zowel individueel als in relatie tot de sociale gemeenschap. De Plataan wil in het leven van een kind van betekenis zijn. Ieder kind heeft van zichzelf bepaalde talenten. De Plataan wil dat het kind deze kan ontdekken en ontwikkelen. Dat vraagt om onderwijs dat verbreedt en de ontwikkeling van een vrije persoonlijkheid aanmoedigt in cognitie, inventiviteit, originaliteit, creativiteit en sportiviteit. We willen de leerlingen door middel van de Kanjertraining vertrouwd maken met het feit dat iedereen een kanjer is en dat iedereen in staat is om zich positief te gedragen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • We vertrouwen en helpen elkaar
  • We lachen elkaar niet uit
  • Niemand speelt de baas

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven