De Plataan

Wijkermeerweg 1 1951 AH Velsen-Noord

  • Schoolfoto van De Plataan
  • Schoolfoto van De Plataan
  • Schoolfoto van De Plataan
  • Schoolfoto van De Plataan
  • Schoolfoto van De Plataan

Het team

Toelichting van de school

Het team van de Plataan bestaat uit een team van ongeveer 30 groepsleerkrachten. Zij dragen de zorg voor de leerlingen in hun leerjaar, zijn verantwoordelijk voor het onderwijs en zijn aanspreekpunt voor ouders bij vragen en opmerkingen over hun kind of over de school. Verder zijn er nog vakleerkrachten bewegingsonderwijs (in eigen dienst en/of inhuur bij SportSupport Velsen), onderwijsassistenten, leerkrachtondersteuners, een conciërge, twee administratief medewerkers, twee zorgcoördinatoren en twee directeuren werkzaam op De Plataan.

Een aantal leerkrachten werkt met een bepaald specialisme:

  • ICT
  • Taal/lees coördinator
  • Rekenspecialist
  • Kanjerspecialist
  • Specialist Jonge Kind
  • Taalondersteuner
  • Pedagogisch specialist

Stagiair(e)s 
Stichting Fedra vormt samen met andere schoolbesturen in de regio en Pabo Inholland Haarlem het partnerschap Samen Opleiden en Professionaliseren: Opleidingsschool IJmond. Wij hebben als school een belangrijke rol in het opleiden en begeleiden van studenten; zij leren het vak van leerkracht bij ons in de praktijk. Naast hun stagedagen leren en werken de studenten tijdens de praktijkdagen in leerteams op de basisscholen.

Een docent van de pabo en een leerkracht van de basisschool  verzorgen samen het programma tijdens de praktijkdagen. Op deze manier kunnen studenten een brede basis aan kennis en vaardigheden ontwikkelen. Dit is de kerngedachte van onze Opleidingsschool: studenten opleiden tot ‘adaptieve professionals, die collectief leren’. 

Leerkrachten in Opleiding (LIO’s) zijn stagiaires met meer bevoegdheden. Zij mogen zelfstandig lesgeven, de groepsleerkracht krijgt dan andere taken buiten de groep. Naast de pabo stagiaires hebben wij stageplaatsen voor jongeren die een mbo opleiding doen. Deze stageplaatsen bieden wij op verzoek van de leerling of de mbo opleiding zelf aan, wanneer wij voldoende mogelijkheden zien om de leerling goed te begeleiden.

Zij-instromers
Naast studenten hebben wij ook zij-instromers in de school. Zij-instromers zijn mensen met een afgeronde hbo of wo studie, die de overstap willen maken naar het onderwijs. Binnen een periode van twee jaar worden zij opgeleid tot leerkracht, onder begeleiding van een vaste mentor. Zij-instromers mogen na een half jaar zelfstandig lesgeven. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Leerkrachten zijn gedurende het schooljaar soms afwezig door ziekte, verlof of scholingsactiviteiten. Tijdens hun afwezigheid neemt een andere leerkracht de lessen over. In eerste instantie zijn dit de ‘extra handen’ in de school; iedere school heeft extra personeel om in vervanging te voorzien. Helaas lukt het ons niet altijd om een vervangende leerkracht in te zetten, het lerarentekort treft ons ook.

Als er geen leerkracht beschikbaar is, volgen wij onderstaand stappenplan: 

  • Een leraarondersteuner of onderwijsassistent begeleid de groep, nadat een leerkracht van een andere groep de instructie heeft gegeven, fysiek of via een online verbinding;
  • Een leraar in opleiding (LIO) neemt de groep over, de dag wordt met hem/haar voorbereid en nabesproken;
  • De groep leerlingen wordt verdeeld over andere groepen;

Als deze maatregelen ook niet (meer) voorhanden zijn, dan zullen wij de ouders/verzorgers informeren dat zij hun kind(eren) een of meerdere dagen niet naar school kunnen brengen. We streven ernaar dit uiterlijk 14:00 uur op 'de dag ervoor' door te geven via Klasbord.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Voor het basisonderwijs geldt dat iedere school minimaal 7520 uren les moet geven, gerekend over acht schooljaren. De verdere inrichting van lestijd over de afzonderlijke leerjaren is door de wetgever vrijgelaten, de scholen kunnen hierover zelf beslissen. De scholen van Fedra geven 7520 uren les gedurende de acht schooljaren. In elk schooljaar, van groep 1 t/m 8, wordt 940 uur les gegeven. Per (volledige) schoolweek zijn 25 lesuren ingeroosterd. Op onze school krijgen de leerlingen iedere dag 5 uur les. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1/2 krijgt uw kind de basisvaardigheden aangereikt om te leren lezen, schrijven en rekenen. Dit alles gebeurt op een speelse wijze door het activiteitenaanbod te koppelen aan thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van het jonge kind. Op die manier worden er voor de kinderen betekenisvolle situaties gecreëerd die het spelenderwijs leren mogelijk maken. De kinderen leren zo steeds meer grip te krijgen op de wereld om hen heen. Om er zorg voor te dragen dat de thema´s aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen, maken de leerkrachten onder andere gebruik van: observaties, om te weten wat er leeft bij de kinderen; bronnenboeken; boeken met lessuggesties, om leerlijnen uit te zetten.  

De inrichting van de lokalen voor groep 1/2 verschilt wezenlijk van die van de hogere groepen. In een kleuterlokaal staan tafels met daarnaast verschillende hoeken en speelplekken waar de kinderen spelenderwijs hun omgeving kunnen ontdekken. Zo leren de kinderen in de bouwhoek niet alleen rekenbegrippen, maar komen tevens allerlei communicatievaardigheden aan bod. Samen spelen vraagt immers om overleggen met elkaar. Naast de hoeken neemt ook de kring een centrale plaats in binnen het onderwijs aan jonge kinderen. In de kring worden allerlei activiteiten opgestart en afgerond. Het is tevens de activiteit die de kinderen kennis laat nemen van elkaars interesses en ervaringen.

De Plataan heeft vijf kleutergroepen. In schooljaar 2023-2024 zijn er vier groepen 1/2. De leerlingen van ca. 4 t/m 6 jaar zitten bij elkaar in een groep. De leerkrachten bieden activiteiten op verschillende niveaus aan. Dit zie je terug tijdens kringactiviteiten, werklessen en spelen. Een leerling van net 4 jaar maakt en doet andere dingen dan een leerling van bijna 6! In de vijfde kleutergroep zijn leerlingen ingedeeld die net beginnen op de basisschool. Sommige scholen noemen een groep als deze een 'instroomgroep' of 'groep 0'. Wij hanteren liever de naam 'startgroep' of gewoon een kleutergroep met vier-jarigen. In deze specifieke groep krijgen de leerlingen eerst wat meer tijd en ruimte om te wennen aan school en aan elkaar. Tegelijk wordt er gewerkt aan de doelen die passend zijn bij hun leeftijd. Op meerdere momenten in het schooljaar, wanneer de leerlingen er aan toe zijn, stappen zij over naar één van de andere kleutergroepen 1/2.

De Plataan heeft, samen met peuteropvang De Vlinder, de ambitie om in de toekomst een gezamenlijke peuter-kleutergroep te starten. In schooljaar 2023-2024 moet duidelijk worden of deze ambitie haalbaar is en hoe we deze dan gaan vormgeven.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Rekenen en Wiskunde.  Wij gebruiken De Wereld in Getallen. Deze rekenmethode voldoet aan alle kerndoelen en referentieniveaus. De Wereld in Getallen besteedt veel aandacht aan het verwerven van inzicht, maar ook aan het oefenen van vaardigheden. Er wordt geoefend, herhaald en er is veel tijd ingeruimd voor het automatiseren. 

Lezen. Op De Plataan werken wij voor aanvankelijk technisch lezen met de methode Lijn 3, voor voortgezet technisch lezen met de methode Estafette en met begrijpend lezen Close Reading. 

Nederlandse Taal.  In de groepen 4 t/m 8 wordt taalonderwijs gegeven met behulp van de methoden Staal Taal en Staal Spelling. Tezamen komen alle onderdelen zoals spelling, werkwoordspelling, grammatica, taalbeschouwing en stellen in deze methodes aan de orde. 

Schrijven. De groepen 1/2 werken met de methode Schrijven zonder pen en Schrijfkriebels. Het accent wordt hierbij gelegd op het ontwikkelen en verfijnen van de motoriek. De groepen 3 tot en met 8 werken met de schrijfmethode Klinkers, als bronnenboek voor de lessen. 

Onderwijs in de Engelse Taal. In de groepen 5 t/m 8 leren de kinderen Engels met de methode Take it Easy. Deze methode is geheel opgezet voor gebruikers met een digibord. De methode maakt gebruik van filmpjes, ‘native speakers’ en animaties. De nadruk ligt op spreek- en luistervaardigheid maar ook het schrijven komt aan de orde.  

Wereldoriëntatie (WO) en Verkeer. Voor het vak aardrijkskunde gebruiken we Meander. Voor geschiedenis gebruiken we Brandaan. Naut is de methode die we gebruiken voor biologie/natuurkunde. De Verkeersmethode heet Let’s go. Deze methode is praktijkgericht en door uitgeverij Malmberg ontwikkeld in samenwerking met de ANWB.

In 2022-2023 zijn wij, als proef, een samenwerking aangegaan met de Bosw8er. Als vakspecialist geeft hij vorm en inhoud aan (een deel van de) doelen voor Natuur- en Milieueducatie. Ook in 2023-2024 zullen wij de Bosw8er lessen laten verzorgen.

Het team van De Plataan heeft het streven om m.n. de WO-vakken te integreren in thematisch onderwijs. Een Leer- en Ontwikkelteam zal in 2023-2024 een concreet voorstel uitwerken hoe thematisch onderwijs vorm kan krijgen op De Plataan.   

Expressievakken. De groepen 1/2 sluiten met hun creatieve activiteiten aan bij de projecten. Methodes en boeken worden gebruikt als bronnen om ideeën uit te halen. De groepen 3 t/m 8 gebruiken de methode Moet je doen. Alle technieken komen aan bod en er is een doorgaande lijn in de lessen.  

Op De Plataan werken we samen met diverse externe vakspecialisten op het gebied van Expressie en culturele vorming.

 


Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend onderwijs op De Plataan. 
De school realiseert waar mogelijk thuisnabij onderwijs voor de kinderen uit de schoolomgeving. Uitgangspunt is dat kinderen zich kunnen ontwikkelen naar hun eigen mogelijkheden. Daarbij is het van belang de ondersteuningsbehoeften van kinderen tijdig te signaleren en in kaart te brengen. De school doet dit in samenwerking met ouders en kinderen, waarbij de ouders gezien worden als ervaringsdeskundigen en pedagogische partners. Bij het realiseren van passend onderwijs wordt niet alleen gekeken naar de mogelijkheden van het kind, maar ook naar de mogelijkheden van de school zelf, zodat zo goed mogelijk kan worden aangesloten bij de ondersteuningsbehoeften van elk kind. Soms heeft een kind meer ondersteuning nodig dan de school vanuit de eigen middelen kan bieden. In dat geval zoekt de school, samen met de ouders, naar een passende oplossing. Deze oplossing kan bestaan uit extra ondersteuning op de eigen school met behulp van middelen of expertise vanuit het samenwerkingsverband. In een enkel geval zal samen met de ouders worden gezocht naar een plaats op een andere school met een beter passend aanbod. Hierin worden school en ouders ondersteund door het samenwerkingsverband en het schoolbestuur.

Samenwerken met ouders. Ouders en leerkrachten werken samen aan een gemeenschappelijk doel: de optimale ontwikkeling van het kind. Ouders zijn als ervaringsdeskundigen verantwoordelijk voor de opvoeding. Leerkrachten, zorgcoördinatoren en directie  zijn als onderwijsprofessionals verantwoordelijk voor het onderwijs op school. Ouders en school profiteren van elkaars deskundigheid en kennis als het gaat om de ontwikkeling van het kind.  

En wat wil de leerling zelf? 
Op De Plataan worden regelmatig kindgesprekken gevoerd. In deze gesprekken wordt met het kind gesproken over wat hij of zij leert, hoe hij of zij leert, wat kinderen nog meer willen leren en hoe zij daarin begeleid willen worden. Ook wordt er regelmatig gesproken met leerlingen over hoe zij zich voelen in de groep en waar zij mogelijk hun gedrag kunnen veranderen. In de hogere groepen worden deze gesprekken ook wel vastgelegd in het portfolio. 

Ondersteuning bij het leren

Onderwijsbehoeften. 
Het centrale uitgangspunt bij de 1-zorgroute is het denken en handelen vanuit onderwijsbehoeften. Een onderwijsbehoefte is dat wat een leerling nodig heeft om het volgende doel te bereiken. Het deficit denken maakt binnen de 1-zorgroute plaats voor pedagogisch optimisme: kijken naar kansen. Werken met 1-zorgroute betekent dus ook proactief handelen. Het team heeft vaardigheden ontwikkeld om op een werkbare manier om te gaan met de onderwijsbehoeften van ieder kind. Het team werkt handelingsgericht met pedagogische en didactische overzichten, groepsplannen en handelingsplannen. De zorgcoördinator ondersteunt leerkrachten hierbij.

Didactische en pedagogische overzichten en groepsplannen. 
In de groep werken de leerkrachten met didactische en pedagogische overzichten en groepsplannen (handelingsgericht werken); individuele handelingsplannen worden alleen incidenteel opgesteld. Werken met deze overzichten en groepsplannen betekent dat alle leerlingen aandacht verdienen, niet alleen de opvallende kinderen. Om de groepsplannen te borgen vinden er gesprekken plaats en klassenbezoeken (zo mogelijk wordt hierbij de gesprekkencyclus welke beschreven staat in het Integraal Personeelsbeleid betrokken). Tijdens deze klassenconsultaties wordt er gekeken naar de instructie, de groepsregistratie en de uitvoering van het groepsplan. Vier a vijf keer per jaar vindt er een groepsbespreking plaats met de zorgcoördinator. De groepsleerkracht en de zorgcoördinator bespreken met elkaar de punten van het groepsbesprekingsformulier. Centraal in deze besprekingen staat de vraag: Hoe gaat het in de groep en waar heb je als leerkracht ondersteuningsbehoeften? Ter voorbereiding van deze besprekingen vult de groepsleerkracht een groepsbesprekingsformulier en de overzichten in. De ingevulde groepsbesprekingsformulieren zijn terug te vinden bij de groepsnotities in ParnasSys.    

Aansluiting 
De 1-zorgroute houdt ook in: aansluiten op de diensten en producten van externe hulpverleningsinstellingen, zoals jeugdzorg en schoolmaatschappelijk werk, voor het onderwijs. De 1-zorgroute anticipeert hiermee op de onderwijs- en zorgarrangementen binnen het kader van passend onderwijs.

Samenwerkingsverband Passend Onderwijs IJmond
Onze school maakt deel uit van het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs IJmond (SWV; Limmen t/m Velsen). In het SWV werken alle basisscholen samen om alle leerlingen optimaal onderwijs te bieden; onderwijs dat aansluit bij hun capaciteiten. In principe krijgen alle leerlingen onderwijs op reguliere basisscholen. In uitzonderingssituaties is aanvullende of specifieke ondersteuning noodzakelijk. Deze wordt voor een kleine groep leerlingen gegeven op een school voor speciaal (basis)onderwijs. Binnen het SWV hebben we op twee locaties een integraal kindcentrum (IKC) IJmond: De Zeearend in Beverwijk en De Boekanier in Velsen. Binnen een IKC wordt zowel speciaal basisonderwijs als speciaal onderwijs en hulpverlening georganiseerd. Meer informatie is te vinden op de website van het samenwerkingsverband: www.passendonderwijsijmond.nl

Verwijzing naar het speciaal (basis)onderwijs
Iedere school binnen het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs IJmond (SWV) heeft een ondersteuningsteam. In dit team werkt de school samen met externe deskundigen. De leerkracht en de zorgcoördinator formuleren de vraag voor de externe deskundigen. Het kan bijvoorbeeld gaan over de juiste aanpak van leer- of gedragsproblemen. In het ondersteuningsteam worden afspraken gemaakt over extra zorg en begeleiding voor leerlingen. Uit de bespreking van de problematiek in het ondersteuningsteam kan bijvoorbeeld voortkomen dat er (nader) onderzoek gedaan moet worden naar de begeleidingsbehoefte van de leerling en dat vervolgens binnen de basisschool een traject met specialistische hulp gestart moet worden. Soms wordt besloten dat een leerling beter op zijn/haar plek is in het speciaal (basis)onderwijs.  De school gaat in overleg met de medewerkers van het SWV om een verwijzing naar het speciaal (basis)onderwijs te starten. Ouders/verzorgers worden hier in een vroeg stadium bij betrokken. 

Meer informatie over het SWV is te vinden op www.passendonderwijsijmond.nl.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Van februari 2023 t/m februari 2024 werken wij met een interne trajectbegeleider (intensieve leerlingzorg), gedetacheerd vanuit Parlan. Doel van deze pilot is om de beoogde meerwaarde voor de school te onderzoeken. Zowel voor De Plataan specifiek als, als functie binnen 'het functiehuis' van Stichting Fedra. Wanneer de pilot slaagt moeten wij een besluit nemen over eventuele toekomstige inzet van deze functie.

De (overige) ambitities zijn te lezen in ons schoolplan, jaarplannen, en op diverse plekken in deze schoolgids.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

VVE thuis is een programma voor ouders met kinderen van 3 tot 6 jaar die deelnemen aan Voor- en Vroegschoolse Educatie. Bij ons op school bieden wij VVE thuis bijeenkomsten aan. De bijeenkomsten  worden gegeven door de eigen leerkracht en/of een gespecialiseerde leerkracht. In de VVE thuis bijeenkomsten worden er verschillende thema’s besproken. Bij ieder thema op school is er een themaboekje van VVE thuis met daarin activiteiten die de ouders thuis met hun kind kunnen doen. Per thema wordt een ouderbijeenkomst georganiseerd. Tijdens de bijeenkomsten nemen wij ook altijd de activiteiten door met de ouders en is er ruimte om met elkaar in gesprek te gaan. 

*Peuteropvang De Vlinder is gevestigd in hetzelfde gebouw als onze basisschool. Dit maakt het mogelijk samen te werken en samen te spelen. Ook hebben we nauw contact met elkaar om voor een warme overdracht naar groep 1/2 te zorgen.

We hebben de gezamenlijke ambitie in de toekomst in ieder geval één geïntegreerde peuter-kleuter-groep te starten.

Terug naar boven