Ontwikkelingen op schoolniveau.
De ontwikkelingen op schoolniveau worden gevolgd door er aandacht aan te besteden tijdens overleg van het managementteam, overleg tijdens studiemomenten, team- en bouwoverleg en diverse expertgroepen. Deze ontwikkelingen vinden plaats o.l.v. interne en externe deskundigen.
Check-up gesprekken.
In het begin van het schooljaar (enkele weken na de start) heeft elke teamleider een check-up gesprek met de leerkracht(en) van alle groepen uit de eigen bouw. Tijdens de check-up gesprekken wordt er besproken of de overdracht van de vorige naar de huidige leerkracht duidelijk is geweest, hoe de groep het nieuwe schooljaar is gestart en of het lukt om alle gemaakte afspraken ook daadwerkelijk uit te voeren.
Analysegesprek m.b.t. het verbeteren van de leerresultaten.
Twee keer per schooljaar worden er door de teamleiders analysegesprekken gepland met de leerkrachten van alle groepen uit hun bouw. Tijdens deze gesprekken worden de resultaten in de betreffende groep besproken en staan de resultaten van de CITO- en methode gebonden toetsen, en de algemene ontwikkeling en vaardigheden van de leerlingen centraal. Individuele- en groepsresultaten worden bekeken en besproken.
Het doel van de analysegesprekken is het analyseren van de resultaten vanuit CITO Leerling in Beeld en de resultaten van de methode-gebonden toetsen. Hoe zijn de ontwikkelingen en wat betekent dit voor het vervolg? We willen hiermee een duidelijk beeld krijgen van de leeropbrengsten, de werkhouding, de motivatie en instructie behoefte van het individuele kind en de groep binnen de verschillende vakgebieden. Verder wordt bekeken of de groep / het individuele kind voldoende vaardigheidsgroei laat zien.
De procedure is als volgt:
- De leerkrachten voeren zelf de CITO gegevens in en bekijken / analyseren de scores;
- De groepsplannen van de afgelopen periode worden in een vast format geëvalueerd;
- De evaluaties van de groepsplannen worden voor het analysegesprek naar de teamleider gemaild;
- Voor de vakgebieden rekenen, spelling en lezen worden nieuwe groepsplannen gemaakt. Dit gebeurt vanuit de evaluaties van de vorige groepsplannen;
- De nieuwe groepsplannen worden, indien mogelijk, voor het analysegesprek naar de teamleider gemaild;
- De groepsplannen zijn ingedeeld op CITO resultaten. De resultaten vanuit de methode-gebonden toetsen en observatiegegevens worden zeker ook meegenomen;
- De leerkrachten van de groepen 1-2 nemen in februari / maart het overzicht Leerlijnen Jonge Kind mee;
- Ook eventuele bijzonderheden uit Leerling in Beeld SEO of Leerlijnen Jonge Kind worden tijdens het analysegesprek besproken;
- De leerkrachten van alle groepen noteren hetgeen besproken wordt tijdens de analysegesprekken in ParnasSys.
Leerlingbespreking.
Eén keer per schooljaar wordt er een leerlingbespreking ingepland, dit vindt plaats in november. Tijdens de leerlingbespreking wordt de hele ontwikkeling van de kinderen besproken. Het doel van de leerlingbespreking is het goed volgen van de ontwikkeling van de kinderen. Waar nodig worden concrete acties afgesproken.
De procedures is als volgt:
- De teamleiders plannen de leerlingenbesprekingen in november;
- De leerkrachten van groep 1-2 hebben de ontwikkelingslijnen in Leerlijnen Jonge Kind ingevuld en uitgeprint. De teamleider krijgt deze gegevens één week voor het gesprek;
- De leerkrachten van groep 3-8 zorgen ervoor dat de notities in ParnasSys één week voor de leerlingbespreking zijn bijgewerkt;
- De teamleiders bereiden de gesprekken voor aan de hand van de aangeleverde gegevens;
- Na het gesprek worden de acties/ afspraken genoteerd in ParnasSys en uitgevoerd.
Groepsoverzicht / groepsplan.
Een groepsplan is een organisatiemiddel om tegemoet te komen aan de verschillende onderwijsbehoeften van kinderen in een groep. Het gaat ook om het plannen van onderwijs. De kwaliteit wordt bewaakt door het volgen van leerlijnen. Doordat de leerkracht bij het werken met groepsplannen uitgaat van de hele groep, kan hij beter pro-actief en preventief reageren op signalen die de kinderen afgeven. Door een goede analyse van de toetsgegevens en het stellen van heldere en haalbare doelen, kan de leerkracht op een systematische manier aan het werk. Dit levert tijdwinst op en zal de resultaten verbeteren. Door te werken met groepsplannen, heb je in een duidelijk overzicht staan welke groepen kinderen op een bepaald gebied meer aandacht nodig hebben. Door te clusteren kan een aantal kinderen tegelijk extra instructie geboden worden.
De procedure voor de groepen 3 t/m 7 is als volgt:
- Na de M-toetsen (januari/februari) en de E-toetsen (mei-juni) vinden analysegesprekken plaats tussen de groepsleerkracht en de teamleider. Er wordt goed gekeken naar de resultaten van het geboden onderwijs. In dat gesprek wordt het groepsplan opgesteld. Dit alles gebeurt aan de hand van de volgende halfjaarlijkse cyclus:
- Evalueren van het vorig groepsplan. Aan deze evaluaties worden nieuwe acties gekoppeld. Het hele groepsplan wordt geëvalueerd in januari/februari en in juni. De evaluatie van de E-toetsen en het invullen van het groepsoverzicht maakt de leerkracht van de huidige groep. De ontvangende leerkracht stelt a.d.h.v. deze gegevens het nieuwe groepsplan op;
- Gegevens verzamelen in een groepsoverzicht(toetsen, observaties);
- Benoemen van specifieke onderwijsbehoefte;
- Clusteren van leerlingen met gelijke niveaus. Dit wordt altijd per situatie en individu bekeken. De richtlijnen hiervoor zijn als volgt: Plusgroep: niveau I+ en I Basisgroep: niveau II en III Zorggroep: niveau IV en V, V- Opstellen van groepsplan; Uitvoeren van groepsplan.
Voor groep 8 geldt een aangepast tijdpad i.v.m. de afname van de B-toetsen in november.
BCO-consultaties.
Het begeleidingscentrum voor onderwijsadvies en ondersteuning (BCO) is een instelling die ondersteuning geeft aan de scholen voor (speciaal) basisonderwijs in Noord-Limburg. Een onderwijsadviseur van BCO komt ca. 5 keer per jaar op school voor een consultatie. In die consultatie worden leerlingen besproken. De onderwijsadviseur denkt mee en geeft advies over vervolgstappen. Het kan zijn dat er observaties en/of onderzoeken uit voortkomen. Aan school en ouders wordt advies uitgebracht wat er moet gebeuren om het probleem aan te pakken.