Basisschool Maria ter Heide

Ericastraat 21 5464 VR Veghel

  • Ik heb een mening en ik leer om deze op een goede, passende en helpende manier te geven.
  • We plannen ons eigen werk.

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Indien een leerkracht afwezig is in verband met verlof of verzuim door ziekte kunnen we als school gebruik maken van invalleerkrachten uit de Verdi-vervangerspool. Het komt echter steeds vaker voor dat er geen vervanger beschikbaar is. Als scholencluster zullen we ons in een dergelijke situatie altijd tot het uiterste inspannen om te voorkomen dat kinderen niet naar school kunnen komen. Om in een dergelijke situatie adequaat, planmatig en verantwoord te kunnen handelen is er een opvangplan opgesteld. Indien er geen vervangers uit de Verdi-vervangerspool beschikbaar zijn, treedt het opvangplan in werking, volgens de volgende stappen:
- Als eerste worden collega's gebeld die op betreffende dag niet werken en aangegeven hebben eventueel beschikbaar te zijn voor vervangingen.
- Ten tweede  worden leerkrachten ingezet, die op de betreffende dag geen lesgevende maar andere taken hebben zoals schoolontwikkeling of werkdrukondersteuning.
- Ten derde worden leerkrachten die op de betreffende dag ambulant zijn ingezet. Bijzondere status kwaliteitscoördinator: De werkzaamheden van de KC-er kunnen veelal niet overgenomen worden door collega’s en kunnen vaak niet blijven liggen. Om de kwaliteit van de zorg en begeleiding op school niet teveel onder druk te zetten, wordt de KC-er alleen in uiterste nood en zeer beperkt ingezet in het kader van dit opvangplan binnen het totale cluster.
- Ten vierde wordt gekeken of de groep van de afwezige collega kan worden opgesplitst en herverdeeld over andere groepen. Voor alle groepen is hiervoor bij aanvang van het schooljaar een herschikkingsplan gemaakt. Het kan hierbij noodzakelijk zijn om meerdere groepen te herverdelen. Hierbij wordt er altijd voorkomen dat er extreme, niet passende combinaties ontstaan en dat er niet een te groot aantal leerlingen in één groep komen.
- Indien in een extreme situatie alle bovengenoemde noodmaatregelen niet mogelijk of uitvoerbaar zijn, kan het nodig zijn om te besluiten dat een groep tijdelijk thuis moet blijven. Indien dit voor een langere periode nodig is, wordt er met leerkrachten geschoven zodat telkens een andere groep aan de beurt is.

Indien de afwezigheid van een leerkracht minimaal een dag van te voren bekend is, wordt gekeken of er via Qrabbl een vervangende docent te vinden is. Een zogenaamde Qrabblaar is geen gewone invalleerkracht, maar bijvoorbeeld een theatermaker, een striptekenaar, een muzikant, een kunstenaar of game designer. Qrabblaars zijn bevlogen vakmensen die heel goed zijn in hun vakgebied en kinderen met veel plezier een dag of dagdeel meenemen in hun wereld. De inzet van Qrabblaars wordt evenredig verdeeld over de verschillende groepen op school. Het kan dus voorkomen dat een vaste collega de vervanging doet en de Qrabblaar in de groep van de betreffende collega is.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op bs Maria ter Heide hebben we 5 groepen. We hebben een groep 1-2, die nauw samenwerkt met peuterspeelzaal Maria ter Heide start. Peuters en kleuters zitten in lokalen naast elkaar, die verbonden zijn met een grote schuifdeur. Ze werken ook in elkaars ruimtes. Inhoudelijk en organisatorisch worden programma's op elkaar afgestemd. We vinden deze samenwerking een parel van de school.
Verder hebben we vier combinatiegroepen; groep 3/4, groep 4/5, groep 6/7 en groep 7/8.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Op basisschool Maria ter Heide geldt voor de groepen 1-2 en 3-8 het continurooster volgens het ‘5 gelijke dagenmodel’. Hieronder leest u daar meer over. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Het ‘5 gelijke dagenmodel’ betekent dat alle kinderen van 8.30 uur tot 14.00 uur naar school gaan. De kinderen lunchen gezamenlijk met hun klas, tijdens een pauze van een half uur.
Ter verantwoording van de wettelijke onderwijs tijd maakt de school jaarlijks een urenberekening van het kindrooster. In dit rooster worden vakanties en vrije dagen opgenomen en wordt aangetoond en inzichtelijk gemaakt dat de kinderen in hun basisschooltijd minimaal 7520 lesuren hebben. Hiervan zijn minimaal 3520 lesuren in de groepen 1 t/m 4. Daarnaast bevat de berekening een zogenaamd cohorten overzicht. Het cohortenoverzicht toont aan dat de kinderen gedurende de gehele basisschoolperiode voldoende les krijgen. Het kindrooster wordt jaarlijks vastgesteld met instemming van de MR. Het kindrooster met urenberekening en een jaaroverzicht is te vinden op de website van de school.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Als school bieden we geen onderwijs aan specifieke doelgroepen. 
In principe zijn alle doelgroepen op onze school welkom. We proberen alle kinderen binnen de school de juiste ondersteuning te bieden.  De school heeft hiervoor diverse deskundigen in huis zoals een KC-er en een meerbegaafheidsspecialist en er is een orthopedagoog voor enkele uren per week aan school verbonden.  Daarnaast kunnen we beschikken over specialisten uit het team O2 (Onderwijs en Opvang, Verdi) en vanuit het samenwerkingsverband 3006, cluster 1 (blinden en slechtzienden) en cluster 2 (spraak en taal). 
De school heeft afgelopen jaren ruime ervaring opgebouwd in de ondersteuning van leerlingen met een visuele beperking (cluster 1).

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In diverse groepen is in het komend schooljaar extra ondersteuning aanwezig om leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften te kunnen begeleiden. 
In het schooljaar 2024-2025 wordt een start gemaakt met het nieuwe schoolplan 2024-2028. In deze beleidsperiode werken we verder aan een doorlopende leer- en ontwikkellijn van 0 tot en met 12. Ook zullen we bepalen hoe we er in de komende jaren voor gaan zorgen, dat we steeds meer recht kunnen doen aan verschillen en talenten van kinderen. Hiermee willen we ons onderwijs, binnen de mogelijkheden van de kleine school die we zijn, steeds inclusiever maken.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In de school is peuteropvang Maria ter Heide Start gevestigd. De peuteropvang is een voorziening die de mogelijkheid biedt aan kinderen vanaf 2 jaar en 3 maanden tot 4 jaar om te spelen, ontwikkelen en elkaar te ontmoeten. Op de peuteropvang komen peuters in contact met leeftijdsgenootjes. Spelenderwijs worden kinderen gestimuleerd om sociale vaardigheden op te doen en plezier te beleven aan activiteiten met leeftijdsgenootjes. Om de ontwikkeling te stimuleren wordt er gewerkt met de educatieve methode van Piramide en het observatiesysteem van KIJK. Omdat we het belangrijk vinden dat de overstap voor kinderen van de peuteropvang naar de basisschool soepel verloopt, ondernemen we gedurende het jaar verschillende activiteiten met de kleuters. De peuters en kleuters zitten bij ons op school in lokalen naast elkaar, die verbonden zijn met een grote schuifdeur. Ze werken ook in elkaars ruimtes. Inhoudelijk en organisatorisch worden programma's op elkaar afgestemd. We vinden deze samenwerking een parel van de school. 

De peuteropvang heeft ook een preventieve functie. Kinderen die de peuteropvang bezocht hebben, wennen over het algemeen makkelijker op de basisschool. Bovendien spelen de pedagogisch medewerkers een belangrijke rol in het vroegtijdig onderkennen van ontwikkelingsproblemen. 

Terug naar boven