Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op bs Maria ter Heide hebben we 5 groepen. We hebben een groep 1-2, die nauw samenwerkt met peuterspeelzaal Maria ter Heide start. Peuters en kleuters zitten in lokalen naast elkaar, die verbonden zijn met een grote schuifdeur. Ze werken ook in elkaars ruimtes. Inhoudelijk en organisatorisch worden programma's op elkaar afgestemd. We vinden deze samenwerking een parel van de school.
Verder hebben we vier combinatiegroepen; groep 3/4, groep 4/5, groep 6/7 en groep 7/8.
Op basisschool Maria ter Heide geldt voor de groepen 1-2 en 3-8 het continurooster volgens het ‘5 gelijke dagenmodel’. Hieronder leest u daar meer over.
Het ‘5 gelijke dagenmodel’ betekent dat alle kinderen van 8.30 uur tot 14.00 uur naar school gaan. De kinderen lunchen gezamenlijk met hun klas, tijdens een pauze van een half uur.
Ter verantwoording van de wettelijke onderwijs tijd maakt de school jaarlijks een urenberekening van het kindrooster. In dit rooster worden vakanties en vrije dagen opgenomen en wordt aangetoond en inzichtelijk gemaakt dat de kinderen in hun basisschooltijd minimaal 7520 lesuren hebben. Hiervan zijn minimaal 3520 lesuren in de groepen 1 t/m 4. Daarnaast bevat de berekening een zogenaamd cohorten overzicht. Het cohortenoverzicht toont aan dat de kinderen gedurende de gehele basisschoolperiode voldoende les krijgen. Het kindrooster wordt jaarlijks vastgesteld met instemming van de MR. Het kindrooster met urenberekening en een jaaroverzicht is te vinden op de website van de school.
Als school bieden we geen onderwijs aan specifieke doelgroepen.
In principe zijn alle doelgroepen op onze school welkom. We proberen alle kinderen binnen de school de juiste ondersteuning te bieden. De school heeft hiervoor diverse deskundigen in huis zoals een KC-er en een meerbegaafheidsspecialist en er is een orthopedagoog voor enkele uren per week aan school verbonden. Daarnaast kunnen we beschikken over specialisten uit het team O2 (Onderwijs en Opvang, Verdi) en vanuit het samenwerkingsverband 3006, cluster 1 (blinden en slechtzienden) en cluster 2 (spraak en taal).
De school heeft afgelopen jaren ruime ervaring opgebouwd in de ondersteuning van leerlingen met een visuele beperking (cluster 1).Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In diverse groepen is in het komend schooljaar extra ondersteuning aanwezig om leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften te kunnen begeleiden.
In het schooljaar 2024-2025 wordt een start gemaakt met het nieuwe schoolplan 2024-2028. In deze beleidsperiode werken we verder aan een doorlopende leer- en ontwikkellijn van 0 tot en met 12. Ook zullen we bepalen hoe we er in de komende jaren voor gaan zorgen, dat we steeds meer recht kunnen doen aan verschillen en talenten van kinderen. Hiermee willen we ons onderwijs, binnen de mogelijkheden van de kleine school die we zijn, steeds inclusiever maken.
In de school is peuteropvang Maria ter Heide Start gevestigd. De peuteropvang is een voorziening die de mogelijkheid biedt aan kinderen vanaf 2 jaar en 3 maanden tot 4 jaar om te spelen, ontwikkelen en elkaar te ontmoeten. Op de peuteropvang komen peuters in contact met leeftijdsgenootjes. Spelenderwijs worden kinderen gestimuleerd om sociale vaardigheden op te doen en plezier te beleven aan activiteiten met leeftijdsgenootjes. Om de ontwikkeling te stimuleren wordt er gewerkt met de educatieve methode van Piramide en het observatiesysteem van KIJK. Omdat we het belangrijk vinden dat de overstap voor kinderen van de peuteropvang naar de basisschool soepel verloopt, ondernemen we gedurende het jaar verschillende activiteiten met de kleuters. De peuters en kleuters zitten bij ons op school in lokalen naast elkaar, die verbonden zijn met een grote schuifdeur. Ze werken ook in elkaars ruimtes. Inhoudelijk en organisatorisch worden programma's op elkaar afgestemd. We vinden deze samenwerking een parel van de school.
De peuteropvang heeft ook een preventieve functie. Kinderen die de peuteropvang bezocht hebben, wennen over het algemeen makkelijker op de basisschool. Bovendien spelen de pedagogisch medewerkers een belangrijke rol in het vroegtijdig onderkennen van ontwikkelingsproblemen.