Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Doelen
In de wet staat dat wij ons moeten richten op de emotionele en verstandelijke ontwikkeling van de leerlingen, op de ontwikkeling van creativiteit en het verwerven van sociale, culturele en lichamelijke vaardigheden. Wat precies moet worden gerealiseerd, staat verwoord in de kerndoelen m.b.t.:
- Nederlandse en Engelse taal
- Rekenen en wiskunde
- Oriëntatie op mens en wereld
- Lichamelijke opvoeding
- Cultuureducatie & kunstzinnige vorming
Kerndoelen die voor alle leergebieden gelden zijn:
- Zelfbeeld
- Werkhouding
- Sociaal gedrag
- Planmatig werken
- Gebruik van uiteenlopende leerstrategieën
De kerndoelen komen terug in de door ons gebruikte methoden. Die staan vermeld in het schoolplan.
Actief burgerschap en sociale integratie
We hebben als doel onze leerlingen te begeleiden naar 'wereldburgers', wat betekent dat zij zich bewust zijn van de (digitale) wereld. En leren welke vaardigheden noodzakelijk zijn om een rol te spelen in de samenleving en hun eigen leeromgeving. Wij dragen bij aan een cultuur en oefenplaats waarin de basiswaarden centraal staan en laten leerlingen kennismaken met begrippen als democratie, duurzaamheid, mensenrechten, sociale verantwoordelijkheid en conflicthantering. Ons burgerschapsaanbod is afgestemd op de volgende kerndoelen, waarin wij de leerlingen leren:
- zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen
- zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument
- de hoofdzaken van de Nederlandse en Europese staatsinrichting en de rol van de burger
- zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen
- over geestelijke stromingen, multiculturele samenleving, seksualiteit en diversiteit
- met zorg om te gaan met het milieu
- de eigen omgeving te vergelijken met binnen- en buitenland
Jaarlijks monitoren wij de burgerschapscompetenties van de leerlingen van groep 7 en 8 via het instrument Burgerschap Meten. Vorig jaar was de eerste keer dat wij deze meting hebben afgenomen. Deze nulmeting gaf de volgende uitkomsten:
- In algemeenheid voelen leerlingen zich op De Aanloop veilig en dat is waar we als team samen met alle leerlingen en waar noodzakelijk/wenselijk samen met externen, hard aan werken. Er liggen ook kansen om plezier nog meer te vergroten en ook ten aanzien van individuele behoeften.
Op basis van deze uitkomsten hebben wij de volgende maatregelen genomen:
- Samen met het team de scores nader bekijken en bewuste keuzes maken om de kans op groei te vergroten ten aanzien van het plezier en het helpen van elkaar en tevens de individuele behoeftes in beeld te krijgen.
Onze school werkt samen met Soozijn. Dit is een woonvorm voor mensen met psychische klachten. De bewoners onderhouden de schooltuin. Leerlingen mogen samen met de mensen van Soozijn het onderhoud doen.
Groep 1 en 2 zingen liedjes bij de ouderen van de Prinsenhoeve met Sint Maarten. Groep 7 en 8 nemen ieder jaar deel aan de dodenherdenking bij het monument aan de Vrijheidslaan. Een leerling van onze school neemt deel aan de Kinderraad en we hebben een leerlingenraad op school. Onze HVO en GVO docenten geven samen les aan de leerlingen van groep 3 t/m 8. Onze leerlingen leren hier dat mensen verschillende geloven en/of overtuigingen kunnen hebben, maar toch prima samen kunnen werken. De manier waarop het HVO en GVO onderwijs wordt vormgegeven in de groepen, sluit helemaal aan op onze visie op onderwijs en burgerschap.
Het totale aanbod hebben wij vastgelegd in het document Burgerschapsonderwijs, wat op school ter inzage ligt.
GVO/HVO
In de groepen 3 t/m 8 krijgen leerlingen les in Godsdienstige Vormingsonderwijs (GVO) en Humanistisch Vormingsonderwijs (HVO). Dit wordt gegeven door twee vakleerkrachten. Tijdens HVO en GVO komen o.a. de wereldgodsdiensten aan de orde en leren kinderen vorm en richting geven aan hun eigen leven en ze leren van waardevolle ervaringen uit het leven van anderen. De vakleerkrachten koppelen hun doelen aan de thema's die centraal staan binnen het geïntegreerde zaakvakonderwijs. Ouders die principiële bezwaren hebben tegen het volgen van deze lessen, kunnen voor aanvang van het nieuwe schooljaar dit kenbaar maken op het aanmeldingsformulier. Deze leerlingen krijgen van de groepsleerkrachten vervangende opdrachten. Tijdens deze lessen voert de leerkracht individuele kind-gesprekken.
Werken met ontwikkelingsmaterialen omvat o.a. beginnende geletterdheid en –gecijferdheid, wereldoriëntatie en creatieve vorming. In de groepen 1 en 2 werken we thematisch. Er is veel aandacht voor bewegend leren.
In de lessentabel wordt globaal weergegeven hoeveel tijd we per week aan de verschillende vakken besteden. Het gaat om gemiddelden, die per leerjaar enigszins kunnen verschillen. We gaan uit van 23,5 uur bij groep 1 en 2. 25 uur bij groep 3 t/m 8. De nadruk ligt op de basisvaardigheden taal/lezen en rekenen.
Extra ondersteuning van leerlingen
Het onderwijs op school is zo ingericht dat het aansluit bij de behoeften van de leerlingen. Daar waar nodig en passend bieden wij leerlingen specifieke ondersteuning. Er is vanuit de wet op Passend Onderwijs onderscheid tussen de basisondersteuning en de extra ondersteuning.
De basisondersteuning voeren wij uit op school en begint met het onderwijs gegeven door de leerkrachten: positief lesklimaat, ondersteunend klassenmanagement, instructie, afstemming in aanbod, tempo en verwerking en het aanleren van leer- en studievaardigheden bij leerlingen. Daar waar wenselijk kan de onderwijsassistent worden ingezet voor het bieden van (tijdelijke) hulp aan leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften. De leerkrachten onderhouden contact met ouders over de vorderingen van hun kind en de mate van ondersteuning.
Indien nodig werken wij samen met externe (zorg)partners. Zo is er structureel overleg met de jeugdverpleegkundige en het sociaal team (de zgn. 123-tjes). andere partners zijn de leerplichtambtenaar, logopedist, schoolarts, welzijnsorganisatie Andes, de kansencoach, kinderopvang en het voortgezet onderwijs. De IB'er is de schakel naar deze partners en onderhoudt het contact.
De stichting heeft voor specialistische kennis een ondersteuningsteam (OT) ingericht, wat bestaat uit experts op het gebied van gedrag, pedagogiek, didactiek, hoogbegaafdheid en het jonge kind. Zij komen regelmatig op school om te overleggen, adviseren, observeren of deelnemen aan oudergesprekken, de IB'er is de schakel naar het OT in afstemming met de leerkracht en ouders.
Extra ondersteuning wordt geboden door het gespecialiseerd basisonderwijs (SBO en SO), wat zich in Emmen en Stadskanaal bevindt. Er bestaat een goede samenwerking met deze partners. We volgen procedures om verwijzingen naar dit type onderwijs te begeleiden. De specialisten van het OT zijn hierbij betrokken, evenals de IB'er en uiteraard de ouders.
Op stichtingsniveau is een basisschool PLUS ingericht als thuisnabije ontwikkelplek voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben en waarmee verwijzing naar het gespecialiseerd basisonderwijs kan worden voorkomen. Dit kan ook een passende plek zijn voor leerlingen die terugstromen vanuit het gespecialiseerd basisonderwijs. Voor een plaatsing of verwijzing naar deze thuisnabije ontwikkelplek, wordt tussen ouders, school en OT afgestemd.
Dit totale aanbod voor basis- en extra ondersteuning, inclusief de visie en route die daarbij hoort, hebben wij vastgelegd in ons schoolondersteuningsprofiel (SOP), wat een wettelijk en verplicht document is.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onderdeel van onze basisondersteuning is het aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. In de komende jaren optimaliseren wij dit aanbod én onderzoeken wij mogelijkheden voor extra ondersteuning binnen onze stichting in de vorm van plusklassen en/of voorziening voor een peergroup. Er is een projectleider aangesteld om dit proces verder te begeleiden, die samenwerkt met het OT, de schoolleiders en de schoolteams.
Samen met de peuteropvang voorziet onze school de jongste leerlingen van optimale ondersteuning in de ontwikkeling. We kijken naar het kind en of het toe is aan de kleutergroep. De pedagogisch medewerkers en onderbouw leerkrachten werken nauw samen en bieden ieder kind wat het nodig heeft. Is de peuter eerder toe aan de kleutergroep, dan mag de peuter samen met de kleutergroep spelen en leren. Dat gebeurt dan onder toezicht van de pedagogisch medewerker en de leerkracht samen. Heeft de kleuter behoefte om nog even naar de peuteropvang te gaan, dan is dit mogelijk. Met thema 's en feesten wordt er samen gewerkt, de speelmaterialen worden samen gebruikt, alsmede het speellokaal. Hierover stemmen de medewerkers nauwkeurig met elkaar af. De logopedist en de IB'er zijn voor de peuteropvang en de school inzetbaar. De professionals denken mee met de medewerkers van de peuteropvang en de school. De ouders van de peuteropvang ontvangen twee wekelijks een nieuwsbrief van de school, waar ook informatie over de peuteropvang in staat.
Jonge kinderen ontdekken al spelend de wereld. Daarom bieden wij in onze kleutergroepen een rijke omgeving aan, dat aansluit bij hun belevingswereld. Wij werken hiervoor in thema’s en motiveren kinderen tot spel en nieuwe ervaringen. Wij doen in de kleutergroepen veel aan taalvorming en sociale ontwikkeling. Deze brede ontwikkeling van kinderen volgen wij met het instrument DORR (Dagelijks Observeren Registreren Rapporteren). Wij werken samen met de kinderopvang en hebben afspraken over het aanbod en de overgang van de kinderopvang naar groep 1.
De school maakt gebruik van tien overlegmomenten met de peuteropvang gedurende het schooljaar. Tijdens het laatste overlegmoment vindt de warme overdracht tussen de pedagogisch medewerker en de leerkracht van groep 1 plaats.
De leerkrachten van de onderbouw hebben overleg met de onderbouwleerkrachten van de Duo school. Op deze bijeenkomsten vindt intervisie en kennisuitwisseling plaats, met als doel om alle onderbouwleerlingen zo goed mogelijk te ondersteunen en te begeleiden.