Basisschool De Windroos

Haagstraat 134 5552 HP Valkenswaard

  • Samen kiezen, maken, delen
  • Schoolfoto van Basisschool De Windroos
  • Schoolfoto van Basisschool De Windroos
  • Schoolfoto van Basisschool De Windroos
  • Schoolfoto van Basisschool De Windroos

Het team

Toelichting van de school

Zie voor de actuele samenstelling van het team onze website: www.basisschooldewindroos.nl

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Per 1 juli 2016 is de Wet Werk en Zekerheid van kracht.
Deze wet heeft nogal wat haken en ogen als het gaat om vervanging door tijdelijke leerkrachten (vervangers).

Ziektevervanging
- Bij een ziekmelding wordt eerst een inschatting gemaakt hoe lang vervanging noodzakelijk is.
- Er wordt een melding gedaan bij het P-Centrum. Vandaar uit wordt een vervanger gezocht voor de school.
- Incidenteel wordt een leerkacht van Qrabbl ingezet.

Is er geen vervanging beschikbaar dan worden andere mogelijkheden overwogen:
- Intern wisselen
- Vrij geroosterde leerkracht inzetten
- Verdelen van de kinderen over de overige groepen (maximaal voor één dag).

Bieden voorgaande mogelijkheden geen aanvaardbare oplossing, dan zal de betreffende groep, volgens de richtlijnen van de onderwijsinspectie, naar huis worden gestuurd.
De volgende afspraken horen daar bij:
- In principe niet de eerste dag.
- Alleen in het uiterste geval.
- Ouders worden op de hoogte gebracht.
- Voor kinderen die geen opvang hebben, wordt binnen school opvang georganiseerd.

(Studie-)Verlof en Scholing
Bij aangekondigd verlof wordt vervanging geregeld of vangt een bouw dat met alle aanwezige leerkrachten op. De directie draagt er zorg voor dat er binnen de groep niet onnodig veel wisselingen plaatsvinden.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De groepering van de kinderen kenmerkt zich door afstemming van organisatie op doel.

  • De mentorgroep.
    Dit is de basisgroep waarin het kind zit. Deze is (bouw) heterogeen (1 t/m 3, 4 t/m 5 of 6 t/m 8)
  • De instructiegroep.
    Kinderen ontvangen hier hun noodzakelijke basisinstructie.
  • De clubs en plusgroepen.
    Hierin vindt intensivering of verdieping plaats
  • De werkplekken.
    Hierin kiezen kinderen hun vervolgstappen te denken valt aan doen en maken, ontdekken, taal, bewegen,.....

We kennen geen vakleerkrachten. Iedere leerkracht heeft wel een van de werkplekken als haar specialiteit. Hierdoor is diepgang en doorgaande lijn beter te borgen.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

onder constructie

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Naast de basisinstructies Lezen, Taal, Spelling en rekenen, werken kinderen ook in werkplekken aan hun opdrachten. Engelse taal komt voor alle groepen binnen de thema's aan bod. Daarnaast hebben kinderen ook de ruimte om te kiezen naar welke werkplek ze kunnen of willen gaan. Leerkrachten begeleiden dit proces en daar waar nodig sturen ze bij.


Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Binnen onze school bieden we zoveel mogelijk passende ondersteuning. Dit betekent dat we e.e.a. vorm geven in clubs (voor kinderen met extra ondersteuning om didactisch e.e.a. te volgen) en plusklassen (voor die kinderen die meer diepgang nodig hebben)
Daarnaast vormen de kindgesprekken de bron om te komen tot het goed afstemmen van onderwijsondersteuning.

De KO-er (Kwaliteitsondersteuner) bewaakt de processen en ondersteunt het team hierin.

We geven per groep gedifferentieerd les volgens het zes fasen model. Daarnaast werken we met clubs voor verdieping en plusklassen voor verrijking. De extra ondersteuning wordt in beginsel in de bouw door de leerkrachten zelf verzorgd. Op het moment dat de basisondersteuning niet voldoende blijkt, wordt samen met KO een plan opgesteld. Dit kan zowel kortdurend als langdurend zijn en zowel intern als extern worden vormgegeven.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De komende jaren gaan we ons aanbod verbreden, dat doen we door:

- Het verbreden van ons aanbod om ons streven 100 % leerlingen op uitstroom 1F niveau te krijgen

- Het verder versterken van de leerkrachtvaardigheden en het handelen met de HGW cyclus

- Het verdiepen van ons taal-leesaanbod 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Het voor- en vroegschoolse educatie is een onderdeel van het onderwijsachterstandenbeleid. Extra impulsen, ondersteuning en begeleiding worden ingezet t.b.v. de algemene ontwikkeling betrokken kinderen. De Peuterspeelzalen en kinderdagverblijven hebben hierin een belangrijke rol en worden daarin ook financieel ondersteund door de gemeente.

Binnen Haagstraatplein hebben we een samenwerking met het Pipohuis (Peuterspeelzaal). Het Pipohuis werkt nadrukkelijk met VvE trajecten en extra ondersteuning.

De doorgaande lijn wordt bewaakt en uitgewerkt door:

- overdracht van documenten (bijv. Kijk en peuterestafette).

- warme overdracht tussen PSZ en school.

Zeker in situaties waarbij meer ondersteuning dan de basisondersteuning gewenst is, vinden tijdig verkennende gesprekken plaats. Wat heeft het kind nodig, kan dat door school ook geleverd worden?

Terug naar boven