Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De groepering van de kinderen kenmerkt zich door afstemming van organisatie op doel.
- De mentorgroep.
Dit is de basisgroep waarin het kind zit. Deze is (bouw) heterogeen (1 t/m 3, 4 t/m 5 of 6 t/m 8)- De instructiegroep.
Kinderen ontvangen hier hun noodzakelijke basisinstructie.- De clubs en plusgroepen.
Hierin vindt intensivering of verdieping plaats- De werkplekken.
Hierin kiezen kinderen hun vervolgstappen te denken valt aan doen en maken, ontdekken, taal, bewegen,.....We kennen geen vakleerkrachten. Iedere leerkracht heeft wel een van de werkplekken als haar specialiteit. Hierdoor is diepgang en doorgaande lijn beter te borgen.
onder constructie
Naast de basisinstructies Lezen, Taal, Spelling en rekenen, werken kinderen ook in werkplekken aan hun opdrachten. Engelse taal komt voor alle groepen binnen de thema's aan bod. Daarnaast hebben kinderen ook de ruimte om te kiezen naar welke werkplek ze kunnen of willen gaan. Leerkrachten begeleiden dit proces en daar waar nodig sturen ze bij.
Binnen onze school bieden we zoveel mogelijk passende ondersteuning. Dit betekent dat we e.e.a. vorm geven in clubs (voor kinderen met extra ondersteuning om didactisch e.e.a. te volgen) en plusklassen (voor die kinderen die meer diepgang nodig hebben)
Daarnaast vormen de kindgesprekken de bron om te komen tot het goed afstemmen van onderwijsondersteuning.De KO-er (Kwaliteitsondersteuner) bewaakt de processen en ondersteunt het team hierin.
We geven per groep gedifferentieerd les volgens het zes fasen model. Daarnaast werken we met clubs voor verdieping en plusklassen voor verrijking. De extra ondersteuning wordt in beginsel in de bouw door de leerkrachten zelf verzorgd. Op het moment dat de basisondersteuning niet voldoende blijkt, wordt samen met KO een plan opgesteld. Dit kan zowel kortdurend als langdurend zijn en zowel intern als extern worden vormgegeven.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De komende jaren gaan we ons aanbod verbreden, dat doen we door:
- Het verbreden van ons aanbod om ons streven 100 % leerlingen op uitstroom 1F niveau te krijgen
- Het verder versterken van de leerkrachtvaardigheden en het handelen met de HGW cyclus
- Het verdiepen van ons taal-leesaanbod
Het voor- en vroegschoolse educatie is een onderdeel van het onderwijsachterstandenbeleid. Extra impulsen, ondersteuning en begeleiding worden ingezet t.b.v. de algemene ontwikkeling betrokken kinderen. De Peuterspeelzalen en kinderdagverblijven hebben hierin een belangrijke rol en worden daarin ook financieel ondersteund door de gemeente.
Binnen Haagstraatplein hebben we een samenwerking met het Pipohuis (Peuterspeelzaal). Het Pipohuis werkt nadrukkelijk met VvE trajecten en extra ondersteuning.
De doorgaande lijn wordt bewaakt en uitgewerkt door:- overdracht van documenten (bijv. Kijk en peuterestafette).
- warme overdracht tussen PSZ en school.
Zeker in situaties waarbij meer ondersteuning dan de basisondersteuning gewenst is, vinden tijdig verkennende gesprekken plaats. Wat heeft het kind nodig, kan dat door school ook geleverd worden?