Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Hoe organiseren we ons onderwijs?
Om zo effectief mogelijk onderwijs op maat te bieden werken wij in units (unit groep 1-2, unit groep 3-4, unit groep 5-6, unit groep 7-8) en zien we de kans om aan de volgende kernwaarden te kunnen voldoen:
-het tegemoet komen aan de onderwijs en sociaalpedagogische behoefte van onze leerlingen
-de leerlingen altijd begeleiding en coaching krijgen
-er meer professionals kijken in de unit naar het kind doordat ze met meerdere leerkrachten dagelijks met het kind werken en vormen een nog objectiever, completer beeld van de ontwikkeling van het kind
-we opbrengstgericht werken: ‘Eruit halen, wat erin zit’
-we onze leerlingen voorbereiden op de maatschappij en het voortgezet onderwijs: zelfstandigheid, zelfverantwoordelijk leren en sociale vaardigheden worden steeds belangrijker
-we instructie geven aan een kleinere groep leerlingen
En op het moment dat een leerkracht onverhoopt ziek wordt is de continuïteit, meer dan in een traditioneel systeem, gewaarborgd. En zijn immers nog 2 andere leerkrachten en een onderwijsondersteuner verantwoordelijk voor de unit. Zij kunnen de planning verder bewaken en de vervanger effectief aansturen.
De leerlingen van onze school nemen deel aan alle voor hen bestemde onderwijsactiviteiten.
Op verzoek van ouders kan vrijstelling gegeven worden.
https://www.innovo.nl/gronden-voor-vrijstelling-onderwijsactiviteiten.html
Lesuren/onderwijstijd per jaar
Leerlingen van basisscholen moeten minimaal 7.520 uur les krijgen over 8 schooljaren. Leerlingen moeten in de eerste 4 schooljaren (onderbouw) ten minste 3.520 uur les krijgen. In de laatste 4 schooljaren (bovenbouw) 3.760 uur. De 240 uur die overblijven, kunnen scholen verdelen over de onderbouw en bovenbouw over de 8 jaar heen. Er is geen maximum aantal uren onderwijs per dag. De Inspectie van het Onderwijs (Onderwijsinspectie) let er op dat scholen voldoende uren onderwijs geven. De school bepaalt hoe het lesrooster en de pauzetijden eruit zien. De pauzes moeten een onderbreking van de schooldag zijn. Ze moeten voorkomen dat leerlingen aan 1 stuk bezig zijn met leren. De basisschool moet zorgen voor een goede verdeling van de activiteiten over de dag. Op onze school krijgen in het schooljaar 2023-2024 de leerlingen van de onderbouw unit 1-2 en 3-4 930 uur onderwijs, en in de bovenbouw is dat 983 uur. Bij dit aantal hebben wij reserve uren die ingezet kunnen worden bij een calamiteit.
https://www.innovo.nl/verantwoording-verplichte-onderwijstijd.html
In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) van onze school is goed te zien dat de basiskwaliteit op orde is. Zie het schoolondersteuningsprofiel op de website van school: www.bs-valkenburg.nl
De school gebruikt een dekkend geheel van genormeerde instrumenten en procedures om de ontwikkeling van de leerlingen goed te kunnen volgen. Hierdoor signaleert school vroegtijdig welke zorg de leerlingen nodig hebben. Op basis van de analyse wordt gekeken welke specifieke ondersteuning de leerling nodig heeft en halen deze intern bij onze interne deskundigen (leerkrachten die een vervolgstudie op één vakgebied gevolgd hebben) of vragen hulp bij onze ketenpartners zoals de clusterverbinders passend onderwijs van Innovo, de GGD of het zorgteam. Specifieke voorzieningen kunnen we treffen bij hoogbegaafdheid door uitvoeren van het intern hoogbegaafdheidsbeleid (o.a. door het werken met peers=gelijkgestemden, gedifferentieerd aanbod in de klas) en het deelnemen aan de Masterclass i.s.m. Stella Maris (VO)
Uiteraard gaan we uit van leerdoelen en leerlijnen. Verder hebben we ons onderwijs ánders georganiseerd: we werken in units verdeeld in unit groep 1/2, 3/4, 5/6 en 7/8 met in elke unit totaal 80-90 leerlingen met 3 leerkrachten en een onderwijsondersteuner. We geven passende instructie zodat we beter tegemoet kunnen komen aan de didactische en pedagogische onderwijsbehoeften van het kind. De school heeft een specifiek aanbod om de sociale competenties te ontwikkelen. Leerkrachten betrekken steeds meer de leerlingen bij het vaststellen van hun doelen middels kindgesprekken. Onze leerlingen voelen zich aantoonbaar veilig op school. Het schoolondersteuningsprofiel is integraal onderdeel van het schoolplan. Hier staat de concrete uitwerking van onze aanpak op de ontwikkeldoelen. Het schoolondersteuningsprofiel is voor de school de basis voor communicatie met ouders en anderen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze ambitie voor de komende jaren is het borgen van alles wat we al hebben, de vernieuwingen bijhouden, deelnemen aan netwerken in het cluster om zo met elkaar te delen en van elkaar te leren.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.