Basisschool Valkenburg

Plenkertstraat 42 6301 GM Valkenburg (Limburg)

Schoolfoto van Basisschool Valkenburg

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We stellen ons ten doel dat iedere leerling zo goed mogelijk voorbereid wordt op de uitstroom naar een bij hem of haar passende richting in het voortgezet onderwijs (VO).

We willen beter afstemmen op de behoeften van de leerlingen. Dit doen wij o.a. door een gedegen analyse van de resultaten en mogelijkheden te maken. Bs Valkenburg gebruikt als eindtoets Route 8. Deze toets is adaptief en past zich aan het niveau van het kind. Ieder kind doorloopt op deze manier een eigen route van vragen. Dit werkt voor uw kind prettig en zal minder belastend zijn.

In 2019-2020 is de eindtoets wegens corona komen te vervallen. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij als school vragen van elke leraar om een goed beeld te hebben van de ontwikkeling van de leerlingen op basis van observaties en meetpunten van de methodegebonden toetsen. Middels maandelijkse ontwikkelbordsessies worden de toets resultaten besproken a.d.h.v. o.a. een cirkeldiagram en/of het overzicht met de resultaten van de methodegebonden toetsen.

Door tijdens de les de kinderen nauw te monitoren en een check uit voeren is direct inzichtelijk of het kind een doel beheerst; we kunnen gelijk in die les of later die dag een extra instructie doen. We werken formatief én preventief zodat we aan de achterkant minder hoeven te repareren.  In één oogopslag is dan te zien op welk onderdeel welke kinderen nog aandacht behoeven. De bevinding wordt ook met het kind gedeeld middels een kort kindgesprek.

Door te werken met het Cito- leerlingvolgsysteem kunnen problemen vroegtijdig worden gesignaleerd. Als kinderen extra zorg nodig hebben wordt bekeken in welke mate hulp moet worden ingezet. De interne begeleider (IB-er) houdt nauwlettend alle werkzaamheden rond de extra zorg voor kinderen bij en schakelt waar nodig hulp in. Middels enkele studiedagen per jaar wordt met het hele team een diepteanalyse van de gegevens gemaakt en worden groep zorgprofielen met de te halen doelen, passend bij onze leerling populatie, opgesteld, waarmee de leerkrachten en leerlingen dan dagelijks werken.  

Bevindingen van tussentijdse observaties op het gebied van o.a. de sociaal emotionele ontwikkeling nemen we altijd mee! Immers gedrag en leren hebben een nauwe samenhang. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Advisering VO

Begin groep 7 gaat school met de ouders in gesprek over een pre-advies VO op basis van de totale ontwikkeling van het kind van de afgelopen schooljaren op school, immers we kennen het kind dan al 6 jaar. Het betreffen "harde" en "zachte" gegevens: cijfers en observaties met al dan niet gesprekken met het kind. 

In groep 8 vindt opnieuw een VO advies gesprek plaats. 

Onze school heeft richtlijnen voor deze gesprekken opgesteld en de bevindingen worden met de intern begeleider besproken. 

Verder heeft school een interne bezwarenprocedure voor als school en ouders het niet eens worden over het eindadvies. 

Ofschoon in het schooljaar 2020-2021 de eindtoets wel is afgenomen, wordt gevreesd dat door de lange periodes van onderwijs op afstand de leerlingen van groep 8 op de eindtoets niet ten volle kunnen laten zien wat zij in hun mars hebben en daarom adviseert de school kansrijk. Het doel is niet om iedereen een zo hoog mogelijk advies te geven, wél om ook de leerlingen van wie we weten dat ze het grootste risico op onderadvisering lopen, een eerlijke kans te geven. Ieder kind heeft recht op een passende plek.

Op basis van de resultaten van de eindtoets kunnen VO adviezen derhalve heroverwogen worden, we gaan dan opnieuw met ouders in gesprek. Het overwegen betekent niet automatisch dat het advies ook aangepast wordt.  

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De school  (deel uitmakend van de Stichting Innovo) wil iedere individuele leerling en medewerker een veilig leer- en leefklimaat bieden. Op school onderschrijven wij het uitgangspunt, dat mannen en vrouwen, meisjes en jongens gelijkwaardig zijn. De school voldoet aan de regels en voorschriften volgens de Arbonormen en voert een actief beleid gericht op een maximale sociale veiligheid o.a. op het gebied van pesten, agressie geweld en seksuele intimidatie.

Leerlingen oriënteren zich op zichzelf, hoe mensen met elkaar omgaan, hoe ze problemen oplossen en zin en betekenis geven aan hun bestaan: kortom actief burgerschap! 

School heeft het afgelopen jaar een beleidsplan inzake burgerschap gemaakt. Door te werken met jeelo komen alle gestelde doelen aan bod!


Meer achtergrondinfo in de link: 

https://www.innovo.nl/actief-burgerschap-en-sociale-cohesie.html

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • tevredenheid
  • zelfvertrouwen
  • motivatie

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Beoordeling door de onderwijsinspectie

Op 16 juni 2014 heeft de onderwijsinspectie R.K. basisschool de Plenkert bezocht. (nu bs Valkenburg). Als een school geen risico’s voor de kwaliteit van het onderwijs loopt en de wet- en regelgeving wordt nagekomen, krijgt ze zogenoemd basistoezicht. Momenteel vallen wij onder het basistoezicht. U kunt het volledige onderzoeksverslag nalezen op onze website: https://www.bs-valkenburg.nl/ en op de site van de onderwijsinspectie: https://www.onderwijsinspectie.nl/  

Verificatieonderzoek inspectie bestuur  

In december 2016 bezocht de inspectie opnieuw bs Valkenburg, dit keer i.h.k.v. een verificatieonderzoek. De volgende onderdelen werden grondig onderzocht: Zicht op ontwikkeling bij de kinderen,  Leerlingenzorg,  Kwaliteitszorg,  Kwaliteitscultuur.

De bevindingen op alle vier de  onderdelen waren: GOED. Dit is het maximaal haalbare! Opnieuw zijn we ontzettend trots op het behaalde resultaat en doen er samen met u alles aan om dit te borgen!  

In november 2020 heeft de inspectie onze school opnieuw bezocht. Dit maal betrof het een landelijk themaonderzoek waar géén oordeel per school over geveld wordt. Het betrof het thema "kwaliteitsverbetering en de leerlingpopulatie". Samen met de school werden de motieven, doelen en voorgenomen evaluatie van de belangrijkste thema`s voor kwaliteitsverbetering in kaart gebracht en vond er reflectie plaats op de vraag hoe de samenhang met de doelgroepen van school en de leerling ondersteuning plaatsvindt. De inspectie maakt op basis van dit jaarlijks themaonderzoek een algemeen jaarverslag met alle bevindingen.

Het bestuur Innovo is eindverantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs, de scholen leggen jaarlijks aan het bestuur via een monitorgesprek verantwoording af over onze opbrengsten en onderwijskwaliteit. Rond november/december bespreken we dit met de MR. 


Terug naar boven