Openbare Basisschool Broekhem

Keelstraat 3 6301 XT Valkenburg (Limburg)

Schoolfoto van Openbare Basisschool Broekhem

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussentijdse resultaten van de CITO-toetsen geven ons naast de methode-gebonden toetsen een beeld van het onderwijsaanbod. We analyseren de toetsen op individueel-, groeps- en schoolniveau. Waar nodig voeren we aanpassingen door.

We willen hoge opbrengsten realiseren door: te werken met groepsplannen, analyse van de toetsen, differentiatie bij de instructiemomenten en huiswerk afgestemd op de leervragen van de leerlingen.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Ieder schooljaar geven we de leerlingen van groep 8 een advies voor het voortgezet onderwijs. Naast de cognitieve capaciteiten wordt ook gekeken naar de taakgerichtheid, de zelfstandigheid, de werkhouding, de inzet, het werktempo, de huiswerk-attitude, de concentratie, de interesse  in schoolse zaken en de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerling. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de ervaringen van de groepsleerkrachten van groep 7 en 8 en van de gegevens uit het leerling dossier en de schoolrapporten. Het plaatsen van een leerling op het voortgezet onderwijs is een besluit dat met de ouders/verzorgers wordt genomen. OBS Broekhem start in groep 7 de procedure van het VO-advies. De school geeft een duidelijk advies naar ouders / verzorgers en het voortgezet onderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het belangrijk dat de leerlingen positief en sociaal in de maatschappij staan.

Leerlingen voelen zich gehoord en gezien binnen de school.

OBS Broekhem is een kleine school waarvoor het woord "samen" belangrijk is.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • zelfvertrouwen
  • respect
  • diversiteit

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Dinsdag 26 maart 2019 is OBS Broekhem door de inspectie van het Onderwijs bezocht. In de bestuursrapportage is specifiek over OBS Broekhem het volgende opgenomen. 

OP1 aanbod:

De school vindt dat de kwaliteit van standaard aanbod (OP1) voldoende is. We zijn het eens met het oordeel van de school. De school voldoet aan de wettelijke eisen. Sterk is het aanbod voor de NT2 leerlingen dat is afgestemd op de ontwikkelingsfase van de leerlingen op basis van de behoefte individueel en/of in groepsverband wordt aangeboden. Éen van de eigen ambities van de school is om de afstemming op leerling behoeften voor alle leerlingen verder te voeren dan de basis. Men bevindt zich momenteel in een transitiefase van methode gestuurd onderwijs naar gepersonaliseerd leren. 

SK2 Pedagogisch klimaat

De school vindt dat de standaard van pedagogisch klimaat (SK2) voldoende is. Wij wijken in positieve zin af van dit oordeel en verbinden de waardering Goed aan deze standaard. De school maakt gebruik van een methodiek voor sociaal - emotionele vorming en burgerschap. De kinderen waarmee we gesproken hebben voelen zich gehoord. Ze leren om samen beslissingen te nemen, maar ook om samen conflicten op te lossen en dat is schoolbreed terug te zien. De leerlingen worden gemotiveerd en gestimuleerd om elkaar te helpen in de klassen. Op die manier worden ze betrokken bij het realiseren van een positief schoolklimaat. ook de ouderbetrokkenheid draagt bij aan het schoolklimaat, dit is zichtbaar tijdens het dagelijkse inloopkwartier in de ochtend. 

KA1 kwaliteitszorg

De school vindt dat de standaard kwaliteitszorg (KA1) voldoende is. We zijn het eens met het oordeel van de school. De school voldoet aan de wettelijke eisen. De school heeft een cyclisch geheel aan kwaliteitszorgactiviteiten en de periodieke analyses zijn vertaald naar verbeteractiviteiten. In voorbereiding op het nieuwe schoolplan heeft de directie en het team de visie herzienen liggen hier kansen om de verbinding te maken met de eigen ambities en de doelen op bestuursniveau. 

Terug naar boven