Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op een montessorischool zitten leerlingen van verschillende leeftijden in een groep. We noemen de groepen bouwen.
In onze onderbouw zitten de kinderen van groep 1 en 2, in de middenbouw de kinderen van groep 3 en 4, in de tussenbouw de kinderen van groep 5 en 6 en in de bovenbouw de kinderen van groep 7 en 8. Vier middagen in de week voegen de kinderen van groep 3 zich bij de onderbouw en de kinderen van groep 4 zich bij de tussenbouw. De kinderen in groep 3 krijgen op deze manier langer de tijd om te wennen aan de overstap van het spelend leren naar het werken met een zelfstandig werkplanner en de kinderen in groep 4 zijn een halve dag de oudsten om vervolgens in de middagen weer de jongsten te zijn. Door het werken in heterogene groepen, leren de kinderen op verschillende manieren samen te werken en elkaar te helpen.
In de onderbouw wordt de basis gelegd. De leerkrachten volgen de ontwikkeling van de kinderen goed en stimuleren deze door passende materialen en opdrachten aan te bieden.
Kleuters leren al doende tijdens hun spel en maken hierbij gebruik van Montessorimateriaal. Het kind leert naast vaardigheden zoals bijvoorbeeld knippen en bouwen ook kijken, luisteren en vertellen. Daarnaast wordt aandacht geschonken aan dans, muziek en bewegen, in de gymzaal of buiten.
De leerkracht, een belangrijk persoon in de wereld van de kleuter, biedt veiligheid en geeft de startende kleuter ruimte om te wennen en schenkt aandacht aan gewoontevorming en regelmaat.De meeste onderdelen komen in samenhang aan de orde aan de hand van een bepaald thema. In de dagelijkse praktijk lopen de leer- en vormingsgebieden door elkaar heen.
- Wie speelt in de huishoek is ook bezig met ontwikkeling
- Wie speelt met een lotto leert ook getallen of kleuren
- Wie op een vel de golven van de zee tekent is bezig met voorbereidend schrijven
Spelenderwijs komen leerlingen dus in aanraking met veel nieuwe begrippen. Rekening houdend met hun verschil in tempo, aanleg en belangstelling wordt gestreefd naar een soepele overgang van spelend leren naar het meer gericht leren. Een goede basis voor de jongste leerlingen vinden wij van groot belang.
Leerlingen moeten in de acht schooljaren van het basisonderwijs ten minste 7.520 uren onderwijs krijgen. Verder moeten leerlingen in de eerste vier schooljaren (onderbouw) ten minste 3.520 uur onderwijs krijgen. In de laatste vier schooljaren (bovenbouw) is dit 3.760 uur. Op onze school krijgen alle groepen 940 uur onderwijs per jaar.
De kinderen werken de eerste drie uur van de ochtend ononderbroken aan de verschillende vakken op school. Zij mogen binnen deze tijd zelf het moment kiezen wanneer zij een stukje fruit of een andere (gezonde) snack eten. Het kind bepaalt vanuit zijn eigen intrinsieke motivatie, in combinatie met de leerkracht die de leeromgeving voorbereidt, het aanbod van de dag. De voorbereide omgeving komt voort uit de leerdoelen die kinderen nieuw aangeboden krijgen, of nog moeten maken. Dit wordt bijgehouden in leerdoelenboekjes waarmee de kinderen ook zelf hun vorderingen kunnen bijhouden en plannen. Het automatiseren van basisvaardigheden als rekenen en taal is een dagelijks terugkerend onderdeel.
Taal
We besteden veel tijd aan taal, zowel schriftelijk als mondeling. Naast spelling, grammatica en woordenschat besteden we ook aandacht aan goed kunnen luisteren, goed leren praten en meningen vormen. Het montessorimateriaal TaalDoen! speelt een belangrijke rol binnen ons taalonderwijs en voor het aanleren en verwerken van de spellingregels maken we gebruik van de methode Staal!
Lezen
We vinden lezen erg belangrijk en stimuleren de leerlingen om elke dag een half uur te lezen uit een leesboek. Een leesconsulente van de bibliotheek is soms op school aanwezig om leerlingen te helpen om boeken uit te zoeken die passen bij hun interesses.Gedurende de dag besteden we veel tijd aan allerlei vormen van lezen (technisch lezen, begrijpend lezen, boekpromotie, etc.).
In groep 3 wordt gebruik gemaakt van de methode Veilig Leren Lezen.
Voor het overige technisch- en begrijpend lezen in de groepen 4 t/m 8 gebruiken wij de leesmethode Atlantis. De methode zorgt voor rijke teksten die veelal aansluiten bij het thema van die periode. De leerkrachten maken bij de methode gebruik van de didactiek van Close Reading.
Rekenen
We spreken binnen de basisschool over rekenen en wiskunde. Het Montessorimateriaal biedt veel uitdaging. Kinderen kunnen daarmee al op jonge leeftijd met wiskundige uitdagingen bezig zijn. Leerlingen krijgen op hun niveau afgestemde rekenopdrachten binnen de digitale leeromgeving van Snappet en in de voorbereide omgeving worden de kinderen uitgedaagd door het materiaal van Ik Wil Rekenen!Kosmisch onderwijs
Kosmisch Onderwijs is een wezenlijk onderdeel binnen het Montessorionderwijs. De vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, techniek maar ook de creatieve vakken en maatschappelijke betrokkenheid zijn hierin ondergebracht en worden niet als aparte vakken, maar juist in samenhang aangeboden door middel van thema's. Hiervoor gebruiken we een driejarige cyclus. Het jaar bestaat uit vijf periodes en elke periode staat er een ander thema centraal. Door het maken van excursies en uitstapjes, die aansluiten bij het thema, proberen we niet alleen de wereld naar het kind te brengen, maar ook het kind naar de wereld.Engels Vanaf de onderbouw wordt Engels spelenderwijs binnen het Kosmisch Onderwijs aangeboden. We gebruiken hierbij de Montessori-materialen van ‘Exploring English’. Daarnaast gebruiken we de methode Groove Me waarbij gebruik gemaakt wordt van muziek met Engelse teksten.
Cultuuronderwijs
Naast de leervakken schenken we ook aandacht aan creatieve vakken, zoals tekenen, drama, muziek. Deze worden aangeboden binnen het Kosmisch Onderwijs en afgestemd op de thema's.Bewegingsonderwijs
Lichamelijke ontwikkeling vinden we heel belangrijk. Het is van belang voor de fysieke en sportieve ontwikkeling van de kinderen, maar ook voor de sociale ontwikkeling. In de onderbouw staat beweging dagelijks op het rooster. Dit vindt plaats in de gymzaal, in de klas of buiten op het plein. Vanaf de middenbouw hebben de kinderen twee keer per week gymles. De gymzaal van de school is inpandig. De vakdocent verzorgt onze gymlessen.Schoolzwemmen
De groepen 5 en 6 zwemmen één keer per 14 dagen op vrijdagochtend een uur in zwembad ‘de Koekoek’. Het schoolzwemmen wordt ook wel een ‘natte gymles’ genoemd. In het geval dat uw kind nog een zwemdiploma moet behalen kunnen vorderingen worden bijgehouden. Wanneer uw kind vaardig genoeg blijkt kan de leerkracht met u contact opnemen om het afzwemmen in te plannen. Vanuit het zwembad zal u als ouder niet worden geïnformeerd, mocht u meer informatie willen over de vorderingen tijdens het schoolzwemmen dan kunt u contact opnemen met de leerkracht.
Op onze school werken we vanuit de Montessorivisie. We bieden de kinderen vrijheid in gebondenheid (d.w.z. met duidelijke afspraken en kaders), omdat we ervan overtuigd zijn dat kinderen zichzelf het beste kunnen ontwikkelen in een duidelijke, voorbereide omgeving met specifieke (montessori) materialen, met goed opgeleide montessorileerkrachten en in een groep met kinderen van verschillende leeftijden. We werken toe naar zelfstandig functionerende kinderen die verantwoordelijkheid nemen voor hun handelen en betrokken zijn bij het bepalen van hun eigen leerroute. Op onze school wordt er op individueel niveau gewerkt met de leerlingen, waardoor de extra ondersteuning onder de basisondersteuning valt. Een uitgebreide uitleg m.b.t. de extra ondersteuning kunt u terugvinden in het schoolondersteuningsprofiel (SOP), deze is geplaatst op de website van de school.
Passend onderwijs en het Samenwerkingsverband Zeeluwe:
Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. De Wet op Passend Onderwijs bepaalt dat scholen binnen een bepaalde regio de ondersteuning die zij kunnen bieden op elkaar afstemmen, zodat er voor elk kind een passende plaats gevonden kan worden. Onze school is aangesloten bij het SWV Zeeluwe. Meer informatie vindt u op de website van Zeeluwe: www.zeeluwe.nl .Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Begin van dit schooljaar rondt de rekencoördinator haar opleiding af. De ambitie is dat het rekenonderwijs hierdoor een kwaliteitsimpuls zal krijgen. Er worden rekenstrategiekaarten ontwikkeld die leerlingen, ouders en leerkrachten meer inzicht moeten geven over welke strategie bij welke rekenuitdaging gebruikt kan worden.
De IB zal dit schooljaar een vakspecifieke twee jarige opleiding afronden.
De onderwijsassistent en leerkrachtondersteuner worden dit jaar behouden om leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte te begeleiden.
Er wordt onderzocht of het mogelijk is om de behandelingen van leerlingen met dyslexie op school te laten plaatsvinden door een gespecialiseerde instantie.
Ook al kunnen we op dit moment (nog) geen opvang bieden voor kinderen die jonger zijn dan vier jaar, we zijn van mening dat vroeg beginnen met leren grote voordelen heeft. Daarom werken we samen met Stichting KOM. Kinderen die met een VVE-indicatie op onze school komen krijgen extra begeleiding en extra aanbod. Ook werken we met een warme overdracht van de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf. Achterstanden worden zo inzichtelijk en krijgen alle aandacht.