Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Aan het eind van de basisschool maken alle leerlingen een eindtoets. Dit is verplicht. Met de eindtoets kunnen leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. De leerkracht geeft de leerling een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Scoort de leerling op de toets beter dan het advies van de leerkracht? Dan moet de school het advies heroverwegen.
Wij monitoren de schoolresultaten van onze leerlingen vanaf groep 1 tot en met groep 8 met de methodegebonden toetsen, onze observaties en via het leerlingvolgsysteem van Cito. Afhankelijk van het leerjaar worden de kinderen twee keer per jaar getoetst op taal, rekenen & wiskunde, begrijpend lezen, technisch lezen, studievaardigheden, (werkwoord)spelling en woordenschat. Kleuters worden niet getoetst. Door onze leerlingen zorgvuldig te volgen, krijgen wij een goed beeld van hun mogelijkheden.
De Cito Eindtoets beschouwen wij nadrukkelijk als slechts één van de toetsen van een groter geheel. lagere score hoeft dit niet. De eindtoets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
In de groepen 1/2 worden de resultaten gemeten door te werken met het leerlingvolgsysteem van Parnassys. Van groep 3 t/m 8 worden de CITO toetsen van Leerling in Beeld gebruikt om de resultaten te meten. De toets afnames van de CITO toetsen en het leerlingvolgsysteem voor kleuters worden elk half jaar op teamniveau met elkaar besproken. Vanuit de resultaatbespreking worden keuzes gemaakt voor de vervolgaanpak voor de komende periode. Er wordt eveneens een samenvatting van de resultaten en het plan van aanpak gemaakt. Deze wordt gedeeld met het bestuur en de MR. De aandachtspunten vanuit de resultaatbespreking worden door de individuele leerkracht verwerkt in een analyseformulier, zodat helder is aan welke groepsdoelen en eventueel individuele doelen gewerkt gaat worden. De leerkracht analyseert de gegevens en stelt nieuwe groepsplannen op. Hiermee werken we volgens de cyclus van handelingsgericht werken.
Op de Krugerstee starten we al vroeg met ouders te spreken over een advies voor voortgezet onderwijs. Samen met ouders en kinderen praten we over hoe de schoolloopbaan op de Krugerstee is verlopen en wat dan een logisch advies is. Ook is er overleg met het voortgezet onderwijs over wat de beste plek voor een kind is. De behoefte van het kind staat bij het advies altijd centraal.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Kanjerschool
De Krugerstee is een school waar gewerkt wordt volgens de methodiek van de Kanjertraining. De leerkrachten zijn geschoold om de principes van de Kanjertraining goed in te zetten tijdens de lessen. De lessen vinden wekelijks plaats, eigenlijk wel dagelijks. De ouders worden ook goed geïnformeerd over de uitgangspunten van de Kanjertraining, zodat ze hun eigen kind kunnen ondersteunen.
Gouden weken
Aan het begin van het schooljaar zijn er de Gouden weken. In deze weken staat de groepsvorming centraal. De leerkracht en groep zetten de normen en waarden neer in de groep. Samen stellen ze ook groepsafspraken op. De schoolregels worden ook uitgebreid besproken en herhaald. In deze periode doet de leerkracht meer aan groepsbouwers en klassenbouwer, dit zijn speciale activiteiten om groepsvorming te bevorderen. De leerkracht voert in deze periode ook gesprekken met de ouder en het kind om relatie op te bouwen en verwachtingen uit te spreken.
Grensoverschrijdend gedrag
Op de Krugerstee hanteren we een aantal schoolregels om respectvol met elkaar om te gaan. De regels worden tijdens de Gouden weken aangeboden en ingeoefend. De schoolregels hangen in de centrale ruimtes en in de groepen. Bij het overtreden van de regels volgen er sancties en er volgt ook een gesprek met de ouders van de leerling. Mocht er sprake zijn van structureel probleem, dan kan er een schorsing volgen.
Monitoren van welbevinden
De leerlingen op de Krugerstee vullen twee keer per jaar een lijst in over het welbevinden en de veiligheid op school. De leerkracht analyseert deze gegevens zorgvuldig en neemt de bevindingen mee in de groepsbesprekingen met de intern begeleider en bij opvallende leerlingen wordt er actie ondernomen. Het welbevinden wordt altijd besproken met de ouders. Vertrouwenspersoon voor de leerlingenDe leerlingen kennen de vertrouwenspersoon op onze school en kunnen altijd in gesprek met haar, onze intern begeleider.
Ieder kind heeft recht op goed onderwijs; onderwijs waarbij de leerling presteert naar zijn/ haar mogelijkheden. Onze school heeft in 2014 bezoek gehad van de Inspectie. Deze heeft onze school het basisarrangement toegekend. Dit houdt in dat de Inspectie vertrouwen heeft in de kwaliteit van onze school, onze zorgplannen en de sturing op deze plannen.
Het bestuur heeft in 2021 een inspectiebezoek gehad. Op de Krugerstee is ook een themaonderzoek kwaliteitsverbetering en leerlingpopulatie vanuit onderwijsinspectie geweest.