KBS De Catharijnepoort

Tijdelijk adres: Vleutenseweg 515 3532 HK Utrecht

  • Schoolfoto van KBS De Catharijnepoort
  • Schoolfoto van KBS De Catharijnepoort
  • Schoolfoto van KBS De Catharijnepoort
  • Schoolfoto van KBS De Catharijnepoort

Het team

Toelichting van de school

Het team van de Catharijnepoort werkt intensief samen en blijft in ontwikkeling middels nascholingstrajecten, de onderzoeken in leerteams en de wekelijkse bordsessies van Stichting LeerKRACHT. 

Op de Catharijnepoort is de leeftijdsverdeling binnen het team mooi in balans. Ons team is samengesteld uit 4 mannen en 18 vrouwen.

Leerkrachten:

groep 1/2 A juffrouw Floor van Sambeek en Bente Rademaker

groep 1/2 B juffrouw Idelette Buist en Sanne van Aarle

groep 3 juffrouw Tessa Brouwer en Nicole Kerckhoff

groep 4 juffrouw Sylvia Ouwens en Bertine de Rooij

groep 5 juffrouw Marga Edelenbosch en meester Frank van Vliet

groep 6 juffrouw Denise Soesman en Jeannette Wezelenburg

groep 7 juffrouw Bente Rademaker en José Baars

groep 8 juffrouw Sanne Berens en meester Jasper Bawa

Gymlessen: meester Julian de Wit

Muzieklessen: juffrouw Sylvia Ouwens

Technieklessen: meester Abdeslam el Hassani

Bedrijfshulpverleners: Sylvia Ouwens, José Baars, Floor van Sambeek, Hans Leeman en Anita Verweij

Ondersteuning in de groepen door: juffrouw Hanneke van Tilborg, Linde Doekes, Abdeslam el Hassani en Saskia Beekes

Intern begeleiders en vertrouwenspersonen: juffrouw Nicole Kerckhoff en Jeannette Wezelenburg

Bouwcoördinatoren: juffrouw Sanne van Aarle en meester Jasper Bawa

Conciërge: Hans Leeman

Directeur: Anita Verweij

De medewerkers van Kind en Motoriek en logopediepraktijk Lombok zijn ook onderdeel van ons team. Zij zijn wekelijks op school om leerlingen binnen school de begeleiding te bieden die nodig is.

Meester Frank is een vrijwilliger in onze school die met groepjes kinderen op woensdag gaat filosoferen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte van de groepsleerkracht proberen we altijd voor een invaller te zorgen. Binnen onze school zijn ambulante medewerkers en beschikbaar om een groep over te nemen. Verder werken wij samen met verschillende uitzendbureaus voor onderwijzend personeel. Als opleidingsschool zijn er wekelijks studenten in school aanwezig. Een student die in de afronding zit van de PABO mag ook, onder verantwoordelijkheid van een andere leerkracht, lesgeven aan een groep. Indien een leerkracht afwezig is i.v.m. nascholing zorgen wij bijtijds voor een vervanger. Onze school heeft een laag ziekteverzuim en minimale uitval van lesdagen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Activiteiten in de groepen 1 en 2

De activiteiten in de kleutergroepen 1 en 2 zijn op “spelend en ontdekkend leren” gericht

In de kring

De activiteiten verlopen volgens een vast ritme van de dag. Dit wordt zichtbaar gemaakt door het gebruik van de dagritme-kaarten. In de kring worden allerlei activiteiten gedaan zoals vrij vertellen of voorlezen, Engels, aanleren van versjes en liedjes, muziek, drama, voorbereidende reken- en taalspelletjes uit de methode Schatkist en Rekenplein en nieuwe technieken.   

Tijdens het spelen en werken in de klas gaan de kinderen:  

-     werken met ontwikkelingsmateriaal·        

-     leren en ontdekken in de verschillende hoeken (bouwhoek, huishoek, lees- en schrijfhoek, themahoek enz.)·         

-     oefenen voor de motoriek ter voorbereiding op het schrijven·        

-     meedoen aan een kleine taal- of rekenkring die door de leerkracht wordt aangeboden  

De kinderen van groep 2 krijgen ook opdrachten die zij zelfstandig mogen maken in de vorm van een weektaak en ontwikkelingsmateriaal ter voorbereiding op rekenen en lezen in groep 3. De leerlijnen van het SLO zijn leidend bij de keuze van de lesinhouden in de groepen 1 en 2.

Wij maken voor de taalontwikkeling gebruik van de methode Schatkist. Deze is opgebouwd uit verschillende thema’s die dichtbij het jonge kind staan. Dit is ook terug te zien in de inrichting van hoeken in de groep. Deze methode sluit aan bij de methodes Veilig Leren Lezen en Staal in groep 3. 

Voorbereidend rekenen wordt geoefend met de methode Rekenplein. Deze methode sluit aan bij de methode Wereld in Getallen in groep 3.

Elke ochtend en middag spelen en bewegen de kinderen buiten of in de gymzaal. Wij noemen dit bewegingsonderwijs. Naast het bewegen wordt ook veel aandacht gegeven aan het versterken van de zelfredzaamheid en sociale vaardigheden van de kleuters. De Kanjertraining is hier helpend bij.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Digitale geletterdheid oftewel ICT-vaardigheden staan in ons programma niet als apart vak genoemd. Deze lessen worden gekoppeld aan de bestaande lessen en/of krijgen een plek in een bepaalde periode van het schooljaar. We werken hierin samen met de programmeerschool en O21.

Onze school richt zich op de cognitieve, sociale en brede ontwikkeling van de leerlingen. Het vak Burgerschap is geïntegreerd in de vakken taal, Kanjertraining, wereldoriëntatie en levensbeschouwing.

Taal en rekenen

Wij bieden een passend aanbod die de kerndoelen en de referentieniveaus van taal en rekenen dekt. Ons aanbod is evenwichtig verdeeld over de leerjaren, sluit aan bij de kenmerken van onze leerlingen en bereidt hen voor op het vervolgonderwijs. We werken met de methodes Staal, Wereld in Getallen 5 en Estafette 3.

Wereldoriëntatie

Wij willen dat onze leerlingen zich breed ontwikkelen. Wereldoriëntatie komt bij ons op school aan de orde bij de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, verkeer, W&T (wetenschap en techniek). De kinderen krijgen praktische lessen W&T in ons atelier. Zij werken aan opdrachten van Edu-Science onder leiding van de leerkracht Techniek.

Leerlingen oriënteren zich op zichzelf en de leefomgeving, maar ook op de wereld, dichtbij en veraf. In het schooljaar 2023-2024 onderzoekt het leerteam een nieuwe methode voor wereldoriëntatie.

Kunstzinnige vorming

Wij bieden activiteiten aan waarbij onze leerlingen zich oriënteren op kunstzinnige en culturele aspecten die een rol spelen in de wijk waarin onze school staat en daarbuiten. We vinden het van belang dat onze leerlingen plezier hebben in en zich leren openstellen voor kunstzinnige aspecten, dat zij kunnen genieten van schilderijen en beelden, van muziek, van taal en beweging, en daarop kunnen reflecteren. We bieden lessen rondom de kunstzinnige vorming aan, omdat onze leerlingen zich op die manier kunnen uiten (gevoelens en ervaringen).We hebben van 2021-2024 een samenwerking met onze culturele partner het Filiaal theatermakers in het kader van Creatief Vermogen Utrecht. Enkele keren per jaar worden ouders uitgenodigd om ons Open Podium te bezoeken dat geheel door de kinderen wordt uitgevoerd. Voor de muzieklessen hebben wij per augustus 2023 een vakleerkracht aangesteld. In het najaar van 2023 gaan de leerlingen onder leiding van het Leerorkest kennis maken met verschillende muziekinstrumenten. Tijdens een schooluitvoering brengen de leerlingen hun muzikale talenten ten gehore.

Bewegingsonderwijs

Bewegen is een zaak van hoofd, hart en handen. We hebben tot doel dat onze leerlingen plezier krijgen in allerlei vormen van sport, zodat zij ook op latere leeftijd blijven bewegen. Daarnaast vinden we het vak belangrijk vanuit het sociale aspect: leren bewegen doe je altijd samen.

Levensbeschouwing

Onder levensbeschouwing verstaan wij de persoonlijke identiteit en burgerschapsvorming. De leerlingen verdiepen zich in hun persoonlijke identiteit en de achtergrond van mensen om hen heen of elders op de wereld. Zij leren zich in te leven in andere overtuigingen dan zij zelf hebben en deze te respecteren. Hiervoor maken we gebruik van de methode Hemel en Aarde. Vanuit de gedachte dat je niet alleen op de wereld bent is er aandacht voor de ontwikkelingslanden en het milieu. Tijdens de lessen van de Kanjertraining oefenen de kinderen in sociale vaardigheden. Veiligheid, rust en vertrouwen staan centraal. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Kenmerken van de leerlingen

Onze school wordt bezocht door 169 leerlingen (teldatum 1 februari 2023). Onze schoolweging (bepaald door het CBS) is 29,13. Dit is een gemiddelde schoolweging vergeleken met andere scholen. Het spreidingsgetal van onze school is 8,99. Onze school wordt bezocht door kinderen uit gezinnen die verschillen qua achtergrond en opleidingsniveau van de ouder(s).

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het leerteam meer- en hoogbegaafdheid richt zich op methodieken en verrijkings- en verdiepingsmaterialen die deze groep kinderen uitdagen en verder helpen. De coördinatoren voor meer- en hoogbegaafdheid zijn en worden geschoold door Novilo.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school kiest bewust voor een intensieve samenwerking met de medewerkers van de peutergroep. Wij realiseren samen een doorgaande lijn van peutergroep naar kleutergroep. Zo is de overstap voor de kinderen en de ouders naar groep 1 minder groot en hebben de kinderen al een goede basis om optimaal van ons onderwijs te kunnen profiteren.

Tevens hebben wij contact met Kind en Co Ludens wanneer kinderen van onze school na schooltijd naar de BSO gaan. De kleuters die naar de BSO gaan, blijven in de school. De oudere kinderen gaan naar de locatie van Kind en Co Ludens bij de Cremertuin.

Terug naar boven