Bovenschoolse kwaliteitszorg
Het bestuur van scholengroep PCOU Willibrord is verantwoordelijk voor het toezicht op de kwaliteit van het onderwijs op haar scholen. Dat stelt eisen aan de kwaliteitszorg van de scholen en aan de informatievoorziening aan en van het bestuur. Een digitaal schoolvolgsysteem is daarvoor een belangrijke randvoorwaarde, want zonder relevante data is het lastig sturen op kwaliteit.
Kwaliteitszorg op de 2e Marnixschool
De 2e Marnixschool wil een basisschool zijn waar kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. We volgen onze kinderen dan ook nauwgezet: Hoe voelen kinderen zich in de school? Hoe tevreden zijn ouders over school? Hoe evalueren wij de vorderingen van de kinderen en wanneer sturen we bij? Hoe bekwaam is de leerkracht? Hoe realiseren we de onderwijskundige uitgangspunten binnen het totale programma? Hoe gaan de kinderen met elkaar om? Het resultaat van de kwaliteit van ons onderwijs is daarmee meer dan alleen de cijfers voor de leervakken. Het gaat om de totale ontwikkeling van de leerling, dus ook om sociale vaardigheden, gedrag, creativiteit, werkhouding, zelfvertrouwen en zelfstandigheid. Die zijn wat lastiger meetbaar in kaart te brengen. We volgen, beschrijven en monitoren deze punten met een volgsysteem op basis van observaties. Merkbaar, niet objectief meetbaar.
Kwaliteitszorg is een cyclisch proces, wij maken hierbij zo veel mogelijk gebruik van de stappen van de PDCA-cyclus: plan - do - check - act. De eerste stap in deze cyclus bestaat uit het bedenken van een plan bijbehorende doelen stellen. Hierna volgt het uitvoeren van het plan. Na verloop van tijd evalueren we het plan en de uitvoering ervan. In de laatste stap stellen we de plannen en doelen bij. Doordat het volgen van de PDCA-cyclus een continu proces is, blijven we deze herhalen en zo onze plannen aanscherpen.
Kwaliteitszorg in de klas
Binnen onze school werken we opbrengstgericht. In samenspraak met de intern begeleiders vormen de leeropbrengsten de basis voor trendanalyses die wij ieder half jaar na de IEP-toetsen (Inzicht Eigen Profiel) vastleggen. De inhoud hiervan bespreken we in het hele team. Naar aanleiding hiervan definieert het team schoolbrede didactische leerpunten. Deze analyse moet leiden tot een verbetering van de onderwijskwaliteit. Daarnaast leggen leerkrachten onderwijsbehoeften van individuele kinderen vast in groepsplannen. Iedere groep werkt met een eigen groepsplan. Dit groepsplan is een dynamisch document dat in de loop van het jaar wordt aangepast waar nodig. Tweemaal per jaar evalueren we het plan naar aanleiding van de cito-resultaten, methode gebonden toetsen, observaties van de leerkracht en de groepsbespreking met de ib-er.
Didactische werkvormen
Op de 2e Marnixschool werken wij volgens het directe nstructiemodel. Door middel van deze manier van instructie geven, zorgen wij voor een zo hoog mogelijk leerrendement van onze lessen. Het model is gebaseerd op twee principes:
- De leerkracht demonstreert doelgericht en geeft uitleg. Het zogenoemde ‘modellen’ ofwel het voordoen van opdrachten door de leerkracht is daarbij een sleutelwoord.
- De leerlingen leren door oefening en herhaling.
Het doel van directie instructie is dat alle leerlingen de basisstrategieën beheersen van de leerstof. Belangrijk daarbij is dat er ruimte is voor differentiatie:
- Gezamenlijke start met instructie voor alle leerlingen van de groep. De leerkracht formuleert de leerdoelen van de les aan de kinderen, geeft interactieve instructie waarna de leerlingen (begeleid) oefenen. Leerlingen die dat aankunnen, kunnen in deze fase indien van toepassing zonder verdere instructie zelfstandig aan het werk gaan.
- Verlengde instructie voor kinderen die de lesstof of het leren nog moeilijk vinden.
- Zelfstandig verwerken van de lesstof door de groep. De leerkracht loopt rond en ondersteunt kinderen waar nodig.
- Afsluiting van de les. De doelstelling is om met de hele groep te reflecteren op de les. Deze evaluatie kan inhoudelijk zijn op basis van de leerdoelen, maar kan ook procesgerelateerd zijn.
Prestaties en ontwikkeling meten, vastleggen en verbeteren
Wij willen leerlingen alle mogelijkheden bieden om goede resultaten te behalen. Daarom is het ook belangrijk om in het kader van kwaliteitszorg op de resultaten van leerlingen te reflecteren. De ontwikkelingen van de leerlingen zijn immers onze feedback. Voor het volgen van de prestaties en de ontwikkeling van de leerlingen gebruikt de 2e Marnixschool leerlingvolgsysteem Parnassys. Deze gegevens analyseren we en gebruiken we om onze (groeps)plannen bij te stellen. We kunnen zo ook signaleren wat onze sterke- en werkpunten zijn. Parnassys gebruiken we ook om onze groeps- en handelingsplannen vast te leggen. Wij volgen de toetskalender van onze scholengroep PCOU.
Inzicht in onderwijsbehoefte van de leerlingen
Aan het begin van ieder schooljaar nodigen wij alle ouders en kinderen uit voor een kennismakings- en afstemmingsgesprek. Tijdens een afstemmingsgesprek stemmen ouders, leerkrachten en kind af wat het kind nodig heeft. De behoeften van elk kind leggen we vast in Parnassys zodat we daarin ook de doorgaande lijn kunnen bewaken.
Evaluatie van de resultaten van de leerlingen en het onderwijsleerproces
Twee keer per schooljaar analyseren wij op groeps- en schoolniveau welke leerwinst de kinderen hebben behaald in de achterliggende periode. Wij hanteren hier een vaste cyclus voor. We bespreken de analyse in het team, trekken er conclusies uit en naar aanleiding van die analyse stellen wij doelen voor de periode die voorligt. De IB-ers hebben gesprekken met de leerkrachten over de vorderingen van elk kind. Op basis van deze gesprekken voeren we groepsbesprekingen, passen we groepsplannen aan en maken we waar nodig individuele handelingsplannen. De directie bezoekt meer keren per jaar de klassen. Tijdens deze klassenbezoeken gebruiken we een observatie-instrument, gebaseerd op de indicatoren die de inspectie hanteert. Op basis van alle ingevulde observatielijsten maken we jaarlijks een ‘teamfoto’ waaruit we verbeterpunten halen waar we in het schooljaar daarop teambreed of individueel aandacht aan besteden.
Werken aan verbeteractiviteiten
Al ons doen en laten is erop gericht goed onderwijs aan onze kinderen te geven. Wij zijn hierin kritisch naar ons eigen handelen. Er zijn altijd dingen die beter kunnen. Afhankelijk van de aard van het te verbeteren punt maken we een plan tot verbetering. Soms is een verbeterpunt eenvoudig op te lossen en soms is er een grotere planmatige aanpak voor nodig. In dat geval wordt een verbeterpunt een speerpunt in een jaarplan. Vervolgens delen we dit speerpunt in bij een van onze inhoudelijke werkgroepen, die er een planning op maakt. De 2e Marnixschool werkt zo gericht en planmatig aan de verbetering van de kwaliteit van haar onderwijs. Informatie over de verbeteractiviteiten en de diverse afspraken die zijn gemaakt, nemen we op in verschillende documenten, waaronder dit schoolplan. Deze informatie is voor de ouders ook opgenomen in de informatiegids. De evaluatie en borging van de resultaten maken integraal onderdeel uit van de kwaliteitscyclus.
Verantwoording van de onderwijskwaliteit
Net als alle andere basisscholen van ons bestuur leggen wij twee keer per jaar verantwoording af over de behaalde resultaten, namelijk na afname en analyse van de landelijk genormeerde middentoetsen (februari) en na afname en analyse van de eindtoetsen (juni). Ook leggen wij verantwoording aan ons bestuur af over de score van de doorstroomtoets groep 8, die in februari wordt afgenomen. Jaarlijks leggen we daarnaast door middel van een jaarverslag voor de ouders (via de MR) verantwoording af over de realisatie van de doelen uit het afgelopen jaarplan.
Professionalisering leerkrachten
We hebben een scholingsplan voor het hele team. We werken aan een lijn waarbij leerkrachten meer zelfverantwoordelijk zijn voor hun eigen ontwikkeling. Die is altijd in verhouding tot de gewenste ontwikkeling van de school. We kijken schoolbreed wat nodig is en individueel naar wat school vindt dat nodig is en naar de wensen die een leerkracht heeft. Leerkrachten voeren zelf regie over hun eigen ontwikkeling en voelen zich hiervoor verantwoordelijk.
Thema's 2024
De 2e Marnixschool heeft voor het schooljaar 2023/2024 de volgende plannen en acties:
Onderwijskwaliteit
Ondersteunen vertragers (leesondersteuning, taalvaardigheid, pre teaching door leerkrachtondersteuners)
Overgang 2 naar 3: heldere einddoelen in groep 2 en betere start in groep 3, borgen nieuw volg/observatiesysteem
Technisch lezen: nieuwe werkwijze lezen in groep 4 t/m 8 - Lezen lezen lezen met jeugdliteratuur
Rekenen: inzet geschoolde rekencoördinator, specifiek op leerwinst rekenen in alle groepen
Ambitie Burgerschap: vreedzame school (sociaal emotionele ontwikkeling), seksuele en relationele vorming, levensbeschouwing, verkeer
Onderwijsvisie
Schoolontwikkeling: laden pijlers in relatie tot professionalisering en acties in de klassen. Mogelijk herijken
Schoolopleiders: certificering opleidingspartner Marnix Academie
Kwaliteitszorg
Borgen kwaliteitsaanpak (Enigma)
Herzien schoolstandaard met nieuwe IEP-toetsen