Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Hoge Raven telde per 1 februari 2024 301 kinderen. We verwachten dat dit leerlingenaantal stabiel zal blijven. De groepen tellen op dit moment gemiddeld 26 kinderen. In de toekomst zal dit tussen de 25 en 28 kinderen per groep blijven liggen. Met deze groepsgroottes kunnen wij onze leerlingen de aandacht en begeleiding geven die zij nodig hebben.
Op de Hoge Raven werkt een betrokken en kundig team. Het bestaat uit fulltime en parttime leerkrachten. De Hoge Raven heeft een divers team aan leerkrachten. Hoewel de vrouwelijke leerkrachten in de meerderheid zijn, mogen we steeds meer mannelijke collega's verwelkomen. We werven actief op mannelijke collega's en stagiaires om op dit gebied een zo divers mogelijk team te krijgen.
Voor alle groepen is er in het schooljaar 2024-2025 voor een aantal dagdelen per week een leraarondersteuner beschikbaar. Onze intern begeleider ondersteunt de groepsleerkrachten bij het goed vormgeven van 'groei en ontwikkeling' bij alle leerlingen. De facilitair manager, event manager en administratief medewerker zijn de steunpilaren van het team.
In een leergemeenschap is het tevens belangrijk dat leerkrachten zich ontwikkelen. Hiertoe hebben we een Opleidingsplan opgesteld. Ontwikkeling vindt plaats door begeleiding, scholing en collegiale consultaties.
De kernvakken (rekenen, taal, spelling etc.) worden per klas gegeven. De zaakvakken (o.a. geschiedenis, aardrijkskunde, natuur) worden waar mogelijk groepsdoorbroken aangeboden middels thematisch werken.
In de groepen 1-2 van De Hoge Raven wordt gewerkt met de thematische methode Kleuterplein. Hierdoor zijn per thema de vakgebieden niet altijd wekelijks corresponderend met de tabel hierboven. Op jaarbasis zijn de uren passend.
Alle kinderen verdienen een passende plek in het onderwijs. Zij hebben recht op onderwijs dat hen uitdaagt en rekening houdt met hun behoeften. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Soms is er speciaal onderwijs nodig voor leerlingen die dáár het best op hun plek zijn. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving.
Voor leerlingen die dat nodig hebben, werkt de school samen met organisaties die in en rond de thuissituatie (jeugd)hulp bieden. Het Schoolondersteuningsprofiel beschrijft de visie op ondersteuning van de school, de ondersteuningsmogelijkheden die de school biedt om passend onderwijs te verzorgen en de ontwikkeldoelen die de school zichzelf stelt.
Samenwerkingsverband Utrecht PO
SPO Utrecht biedt zoveel mogelijk kinderen passend onderwijs op de basisschool in de buurt. Het Samenwerkingsverband Utrecht PO (SWV) zet expertise en middelen in voor kinderen die iets extra’s nodig hebben om zo optimaal mogelijk tot ontwikkeling te komen. De consulenten van het Samenwerkingsverband denken mee met school, ouders en eventueel kernpartners (buurtteam, leerplichtambtenaar, jeugdgezondheidszorg) om gezamenlijk te komen tot de juiste ondersteuning. Vormen van ondersteuning zijn bijvoorbeeld een Advies & Ondersteuning traject (kortdurende en preventieve ondersteuning) of een arrangement voor interne of externe ondersteuning. Wanneer de school niet kan voldoen aan de onderwijsbehoefte van een leerling, en ook een ondersteuningsarrangement geen passende oplossing is, doen ouders en school samen een aanvraag bij het SWV voor plaatsing in een school of voorziening die beter past bij wat het kind nodig heeft, bijvoorbeeld in het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs. Voor meer informatie over het SWV en haar werkwijze verwijzen we naar de website www.swvutrechtpo.nl.
Buurtteam
Het Buurtteam is een belangrijke instantie die school en ouders/verzorgers ondersteunt en kan begeleiden in de opvoeding. In samenspraak met ouders/verzorgers kan de school het Buurtteam inschakelen. Ouders/verzorgers kunnen dit ook zelf doen.
Meldcode huiselijk geweld
De meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling helpt professionals bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling. Aan de hand van 5 stappen bepalen professionals of ze een melding moeten doen bij Veilig Thuis en of er voldoende hulp kan worden ingezet. Meer informatie over deze meldcode is te vinden op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huiselijk-geweld/meldcode
Onze school hanteert deze wettelijk verplichte meldcode, deze is op school aanwezig.
Medisch handelen
Als uw kind ziek wordt op school, is het uitgangspunt dat het kind naar huis moet. Dat gebeurt altijd na overleg met ouders. Wanneer het toedienen van medicijnen nodig is, zal dat ook in overleg met ouders (of bij afwezigheid van de ouders in overleg met de huisarts) gebeuren. Als uw kind regelmatig medicijnen nodig heeft, overlegt u dat met de leerkracht en/of directeur. Onze medewerkers mogen uitwendig en oraal medicijnen toedienen. Ouders blijven verantwoordelijk voor de aanwezigheid en opgave van dosering van de medicijnen. Als uw kind andere medische zorg nodig heeft, zoals injecties of bloedafname, dan kunnen en mogen wij deze zorg niet bieden. Meer informatie hierover staat beschreven in het Protocol medische handelingen op scholen SPO Utrecht, welke op school ter inzage ligt.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Binnen de school zijn er meerdere ambulante collega's beschikbaar die - waar nodig- aanvullende ondersteuning buiten de klas kunnen bieden aan die kinderen die dat nodig hebben. Aanvullende ondersteuning wordt afgestemd en ingezet na overleg met de groepsleerkracht en de intern begeleider.
Er zijn wel samenwerkingspartners in ons gebouw die opvang verzorgen voor de kinderen in die leeftijd.
Wij geven onderwijs aan kinderen vanaf 4 jaar.