Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk. We houden de gegevens van de resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys).
De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen van IEP. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy.
De overgang naar het voortgezet onderwijs
Om de overgang van uw kind van groep 8 naar het voortgezet onderwijs goed te laten verlopen, is in Utrecht de POVO (Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs) procedure ontwikkeld. Aan het begin van het schooljaar worden de ouders en leerlingen van groep 7 en 8 geïnformeerd over de POVO-procedure. Meer informatie vindt u op de website www.naarhetvo.nl onder het tabblad 'ouders'.
Het POVO traject wordt op onze school vanaf groep 6 opgestart. Ouders krijgen vanaf groep 6 een uitnodiging voor de POVO informatie-avond die aan het begin van het schooljaar wordt georganiseerd. Op deze avond wordt het Utrechtse POVO traject toegelicht en nemen de leerkrachten van groep 8 het proces behorende bij het POVO traject stapsgewijs door.
In groep 7 krijgen kinderen voor de zomervakantie een indicatief schooladvies. Kindkenmerken (zoals zelfstandig kunnen werken en kunnen reflecteren) en toetsgegevens (methode gebonden en niet-methode gebonden toetsen) worden hierin meegenomen. Bij het opstellen van het advies zijn de IB-er, leerkrachten van de bovenbouw en de directeur betrokken.
In november worden in groep 8 de begintoetsen van groep 8 afgenomen en bekijken we het sociaal welbevinden van de leerlingen. Vervolgens wordt in januari een voorlopig schooladvies gegeven (op basis van kindkenmerken en toetsgegevens). Begin februari wordt vervolgens de Doorstroomtoets afgenomen (vervanger van de Eindtoets) waarna uiterlijk 15 maart de uitslag van de Doorstroomtoets bekend zal zijn. In de periode van 16 - 24 maart vindt heroverwegen en eventueel bijstellen van het voorlopig schooladvies plaats. Uiterlijk 24 maart zal dan het definitief schooladvies gegeven zijn.
Voor zowel het indicatief schooladvies in groep 7 als het voorlopig en definitieve schooladvies in groep 8 worden ouders en leerlingen samen uitgenodigd.
Alle kinderen in groep 8 maken een verplichte Doorstroomtoets. Op onze school is dat de IEP-toets. Er is een zorgvuldige overdracht met de VO school.
Meer informatie vindt u op de website www.naarhetvo.nl onder het tabblad ‘ouders’.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Op De Hoge Raven omarmen wij de visie van Vreedzaam (voorheen De Vreedzame school).
Vreedzaam is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen.
Jaarlijks wordt door de kinderen van de hoogste groepen (6-8) een vragenlijst sociale veiligheid ingevuld. Wij kunnen als school reflecteren op de opbrengsten hiervan en daar waar nodig accenten leggen in de lessen.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.