Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De hieronder beschreven manier van werken start al bij de onderbouw. Onder begeleiding van de leerkrachten leren we de kinderen keuzes te maken. Samen te werken en te spelen. Zorg te dragen voor de omgeving, voor elkaar en voor zichzelf. Stap voor stap, binnen duidelijke kaders. Zoals Maria Montessori al zei; Leer mij het zelf te doen!
Op LEF werken we individueel, samen, in thema's en in verbinding met diverse vakken. Dat betekent dat er geen vaste tijden voor de verschillende vakgebieden apart in het rooster gepland staan. We werken leerdoelgericht en stellen passende, uitdagende eisen aan de kinderen, zowel kwantitatief als kwalitatief, zodat elk kind op zijn eigen niveau en tempo werkt. We monitoren het werk van de kinderen door gebruik te maken van software waarin het gehele curriculum in leerdoelen uiteengezet is. Door dit wekelijks te checken houden we zicht op de ontwikkeling en voortgang van de kinderen en op ons eigen aanbod en planning.
Leerkrachten geven dagelijks instructies. De dagplanning is gevuld met 'iedere dag werk' en 'iedere week werk'. De leerkrachten begeleiden de kinderen in het maken van goede keuzes. Heeft een kind meer begeleiding nodig dan is dit er. Kan het kind meer zelfstandigheid aan dan krijgen ze de ruimte om het zelf te plannen.
We werken met een planning vanuit de leerdoelen verdeeld over de 5 periodes van een schooljaar. Per periode plannen de leerkrachten de nieuwe leerdoelen die aangeboden gaan worden in lessen. De leerstof is verdeeld over de 8 jaren dat de kinderen op de basisschool zitten.Op LEF werken we met een ononderbroken werkperiode in de ochtend. Naast hun werk plannen de kinderen zelf hun ochtend pauze moment. In de middagpauze wordt gezamenlijk geluncht met de eigen leerkracht. Daarna spelen de kinderen een half uur buiten.
Na een aantal jaren opbouwen op alle fronten hebben wij een duidelijke kwaliteitsstructuur en zorgcyclus neergezet door het beleid weg te schrijven in kwaliteitskaarten.
We hebben een duidelijke jaarplanning waarin we cyclisch alle werkzaamheden horend bij het hebben en houden van zicht op de ontwikkeling van onze leerlingen hebben opgenomen.
Het schoolondersteuningsprofiel wordt jaarlijks bijgesteld.
(Het schoolondersteuningsprofiel kunt u ook vinden op onze website/documenten)
Wij bieden onderwijs aan alle leerlingen. Bij de intake bekijken we met ouders en evt. vorige school heel zorgvuldig wat de leerling nodig heeft om te floreren op LEF. Tevens bekijken wij of wij kunnen bieden wat er nodig is.
Wij hebben een nauwe samenwerking met het buurtteam NoordWest en het samenwerkingsverband Utrecht.
Wij bieden ouders de mogelijkheid om hun kind te laten begeleiden door Kind en Motoriek. Kind en motoriek kijkt met ons mee in de groepen en waar nodig kan een leerling worden ondersteund. Dit vanzelfsprekend in overleg met de ouders.
Door de samenwerking met SKA binnen Kindcentrum LEF hebben wij mogelijkheden voor instroom vanaf 2 jaar. De peuters starten in de speelleergroep (SLG) waar onze onderbouwleerkracht en jonge kind specialist samen werkt met pedagogisch medewerkers. Vanuit de SLG stromen de kinderen heel makkelijk door naar de onderbouw.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij zullen bij iedere leerling die zich aanmeldt, desgewenst samen met de kernpartners, bekijken wat er nodig is om een goede begeleiding te kunnen bieden. Wij zijn een groeiende school. De komende jaren zullen wij per jaar een inschatting maken welke zorg wij kunnen bieden.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.