KBS St. Jan de Doper

Rijnhuizenlaan 2 -4 3523 JA Utrecht

  • Onze school heet een groot plein waar kinderen naar hartenlust kunnen bewegen.
  • op ons plein zijn verschillende speeltoestellen waar ook na schooltijd veel gebruik van wordt gemaakt.
  • De speelzaal is voor de kleuters, voor de BSO en kan als aula dienen. Ook vinden hier lessen bewegend leren plaats met de beamer.....
  • Een groot gebouw, waardoor er veel ruimte is....

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten van de eindtoets zijn voor onze school een onderdeel van het pakket waar wij onze kinderen op beoordelen. We vinden het belangrijk dat kinderen voldoende kennis opdoen. Want met voldoende kennis begrijp je de wereld om je heen beter. De resultaten van deze kennis ziet u op deze pagina's. Wij zijn van mening dat over de jaren heen wij onze kinderen voldoende meegeven om de stap te maken naar het VO op hun niveau. De basis is gelegd om verder te groeien. Daar zijn we trots op!

Naast de kennis die kinderen nodig hebben is het ook belangrijk dat kinderen weten hoe ze zich op sociaal vlak weten hoe ze zich moeten gedragen. En we vinden het belangrijk dat ze hun eigen kwaliteiten en belemmeringen leren herkennen. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Naast de toetsen van de leermethodes die de school gebruikt meet de school ook twee keer per jaar met de IEP-toets om nadrukkelijk de vinger aan de pols te houden.  De resultaten van de toetsen worden door de school gebruikt om het onderwijsaanbod te evalueren en om eventueel het aanbod aan te passen of te versterken. Deze resultaten vormen de basis voor de groepsbesprekingen en de daaruit voortvloeiende groepsplannen. Met de groepsplannen wordt gewerkt binnen 3 instructieniveaus. Van daaruit is er ook aandacht voor individueel niveau en/of begeleiden. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In schooljaar 22/23 is de uitstroom van onze leerlingen als volgt geweest: 

Aantal kinderen naar het praktijkonderwijs: 0 (0%)

Aantal kinderen naar VMBO Basis:  1 (4%)

Aantal kinderen naar VMBO Kader: 4 (15%)

Aantal kinderen naar VMBO TL:      9 (35%)

Aantal kinderen naar Havo:            3 (11%)

Aantal kinderen naar VWO:            9 (35%)

We vinden het belangrijk dat de overstap naar het voortgezet onderwijs goed verloopt, deze bepaalt voor een deel het schoolsucces van de kinderen. Na een schoolontwikkeling van groep 1 tot en met groep 8 wordt er door de basisschool een definitief schooladvies afgegeven.  Elke basisschool volgt de leerling vanaf groep 1 in zijn didactische en sociale ontwikkeling. Er wordt met harde en zachte data gewerkt om zo een passend advies te geven. U wordt tijdens leerling besprekingen geïnformeerd over de ontwikkeling en voortgang van uw kind. Hoe het schooladvies precies tot stand komt kunt u opvragen bij de SKO-specialist kwaliteit en ontwikkeling. De doorstroomtoets in februari is onderdeel van dit schooladvies. 

Onze school werkt samen met het VO. Wij hanteren dus het schooladvies traject van de basisschool en de POVO-procedure van Naar het VO, Utrecht en Stichtse vecht -  www.naarhetvo.nl. Zodra uw kind naar groep 8 gaat zult u tijdig worden geïnformeerd over de voortgezet onderwijs procedure geldend voor dat jaar.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

St. Jan de Doper is een Vreedzame school. Deze methode zetten we in om leerlingen voor te bereiden om op een respectvolle manier deel te nemen aan onze maatschappij. We zijn sinds 2020 een erkende 'Gezonde School' op het deelcertificaat "welbevinden". Ook heeft St. Jan de Doper een anti-pestprotocol.

Dat we dit goed doen blijkt uit de erkenning die we hiervoor krijgen uit de in 2023 afgenomen oudertevredenheidspeiling. Dat willen we ook zo houden. Dat doen we door de regels goed uit te voeren en daar waar het mis dreigt te gaan met elkaar in gesprek te gaan.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect voor verschillen
  • Verantwoordelijkheid nemen
  • Sociaal en zelfstandig

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie beoordeelt op bestuursniveau. Daarbij wordt ons onderwijs door de KSU gemonitord en van feedback voorzien. De KSU heeft in het najaar van 2020 een inspectie bezoek gehad en die is als voldoende beoordeeld. Onze school heeft in het najaar van 2020 een themaonderzoek gehad met de inspecteur. In dit onderzoek is nader bekeken hoe onze kwaliteitszorg is georganiseerd. In dit gesprek is gebleken dat wij dit naar tevredenheid oppakken waarmee wij weer een basisarrangement toegewezen hebben gekregen. 

Terug naar boven