Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
We spreken bij de kleutergroepen van 'Spelend Leren'. We werken we in thematische periodes van zes weken. Binnen deze periode besteden we elke dag tijd aan voorbereidend rekenen en voorbereidend lezen. Daarnaast zijn we dagelijks bezig met deze kinderen op het sociaal emotionele vlak (vreedzame school) en met motorische oefeningen (waaronder bewegend leren). Niet elke dag, maar wel wekelijks komen aan bod: levensbeschouwing en Engels en overige vakken.
St. Jan de Doper heeft een continurooster in alle leerjaren. Dat maakt dat alle kernvakken dagelijks aan bod komen. Die lessen sluiten aan bij de kerndoelen die door de overheid gegeven worden.
Wij streven ernaar om groepen te vormen per leerjaar. Dit zijn groepen met leerlingen van gelijke leeftijd. Het kan een enkele keer voorkomen dat er een combinatiegroep gemaakt wordt vanaf groep 3. In de kleutergroepen zitten kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar (groep 1-2).
In het schooljaar 23-24 zijn er twee groepen 5 gevormd. 5A en 5B.
De St. Jan de Doper vormt een leeromgeving waar een positieve sfeer en samen leren centraal staan. Dat doen we door te kijken naar het individuele kind en te bepalen wat dat kind nodig heeft. Daar passen we ons lesaanbod op aan.
Onze school hanteert in principe een leerstofjaarklassensysteem. Dit houdt in dat we de leerlingen in leeftijdsgroepen hebben verdeeld. Binnen deze groepen bieden we ons onderwijs aan op 3 instructieniveaus. Bovendien passen we de inhoud van de leerstof zoveel mogelijk aan op het niveau van de leerling. De school besteedt veel aandacht aan de zogeheten basisvaardigheden. Het doel van ons onderwijs is er op gericht adaptief onderwijs, afgestemd op de individuele leerling, te geven waardoor er veel aandacht is voor de specifieke behoefte van de leerlingen. We houden rekening met de kennis en ervaringen van de leerlingen om van daaruit de leerling te prikkelen om zich verder te ontwikkelen. Zo is er ook aandacht voor leerlingen die moeite hebben met leren of daar juist erg goed in zijn.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school heeft de ambitie om thematisch onderwijs schoolbreed uit te rollen en de kwaliteit van de instructies te verhogen
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.