Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij hebben 5 kleutergroepen. Vanaf groep 3 werken we zo veel mogelijk met parallelgroepen: 2 klassen per leerjaar. Samenwerken is een belangrijk onderdeel van onze werkwijze. Voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben is er vanaf groep 5 een plusklas.
We streven ernaar de samenstelling van groepen zoveel mogelijk ongewijzigd te laten gedurende de basisschooltijd. Toch kan het voorkomen dat we ervoor kiezen groepssamenstellingen te wijzigen.
Elk schooljaar bekijken we of de groepssamenstelling nog steeds optimaal is voor de leerprestaties van alle leerlingen. Bij een groepssamenstelling houden we rekening met de volgende factoren:
- Het juist wel of niet bij elkaar plaatsen van broer(s) / zus(sen) of andere familieleden?
- Hoeveel jongens en meisjes zitten er in de groep?
- Hoe zijn de sociale contacten?
- Welke kinderen kunnen goed samenwerken?
- Welke kinderen hebben extra hulp nodig/aandacht?
Op de Ludgerschool maken we effectief gebruik van onze onderwijstijd. De leerkrachten zijn de professional in de groep. Zij kunnen aanpassingen maken in het rooster om een specifieke lesdoel te behalen met de kinderen.
Op de Ludgerschool maken we effectief gebruik van onze onderwijstijd. De leerkrachten zijn de professional in de groep. Zij kunnen aanpassingen maken in het rooster om een specifieke lesdoel te behalen met de kinderen.
Het schoolondersteuningsplan is terug te vinden op onze website (https://www.ksu-ludgerschool.nl) in de downloads onder praktische info.
De leerkrachten bieden in de groep meer dan de basisondersteuning. De leerkrachten werken met het directe instructie model, door middel van handelingsgericht werken wordt er gedifferentieerd. Er wordt gewerkt vanuit data en met een planmatige aanpak wordt gewerkt aan de ontwikkeling van het kind.
Wij streven naar een ononderbroken ontwikkelingslijn voor alle kinderen. In enkele gevallen is daar een kleuterverlenging/doublure voor nodig. Bij een kleuterverlenging/doublure wordt er altijd naar het individuele kind gekeken. Een mogelijke kleuterverlenging/doublure gaat in overleg met ouders/verzorgers en verschillende professionals binnen de school. Het is uiteindelijk de school die hierover een beslissing neemt. Dit is vastgelegd in het kleuterverlenging-/doublureprotocol.
De intern begeleiders ondersteunen de leerkrachten als het gaat om zorgleerlingen; de kinderen die meer nodig hebben dan de basisondersteuning. Zij verdelen de aanwezige ondersteuning naar behoefte over de groepen.
De plusklas biedt uitkomst voor kinderen voor wie de lesstof niet voldoende uitdagend meer is. In de plusklas krijgen deze leerlingen de uitdagingen die zij nodig hebben. De leerlingen werken samen met de gespecialiseerde leerkracht 2 dagdelen in de week aan projecten op allerlei gebieden; bv. techniek, kunst en cultuur en andere landen. Ook is er veel aandacht voor leren leren en de ontwikkeling van de executieve functies.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Afgelopen schooljaar hebben twee collega's de opleiding tot Kanjercoördinator gevolgd. Ook hebben we de gedragsspecialist ambulant gemaakt. Op die manier kan zij leerkrachten en leerlingen beter ondersteunen in de groep.
Voorschool Zuilen zit in ons gebouw aan de Bonifaciusstraat. Dat is prettig voor een warme overdracht. Ook met het Kinderdagverblijf waar de nieuwe leerling vandaan komt houden we een warme overdracht.