KBS Ludger

St.-Bonifaciusstraat 8 3553 SR Utrecht

Schoolfoto van KBS Ludger

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Al onze leerlingen zijn volgens verwachting uitgestroomd. Na 3 jaar zien we een kleine afstroom in het voorgezet onderwijs. We hebben onvoldoende gegevens om een uitspraak te doen over de reden van afstroom.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We werken volgens de cyclus van Handelingsgericht werken (HGW) op schoolniveau, groepsniveau en leerling niveau.

Concreet betekent dit, dat wij ons onderwijs zo goed mogelijk aanpassen aan de behoeften, mogelijkheden en beperkingen van ieder kind. Zorg is dus niet alleen gericht op kinderen met leerproblemen, maar ook op kinderen die meer aankunnen. De leerkracht observeert alle kinderen in zijn/haar groep om een beeld te krijgen van alle stimulerende en belemmerende factoren voor het leerproces van alle leerlingen. Ook voert de leerkracht gesprekken met ouders en kinderen. Om het beeld van het kind compleet te maken toetsen we 2 keer per jaar alle kinderen van groep 3 t/m 8 op de hoofdvakken middels de toetsen van CITO. In groep 1-2 maken we gebruik van een observatie- en registratie instrument: Kijk. Op basis van de observaties, gesprekken en toetsen worden onderwijsbehoeften voor alle kinderen geformuleerd.

Met deze gegevens maakt de leerkracht voor de hoofdvakken een groepsplan waarin de zorg voor de hele groep beschreven staat. Er worden verschillende niveaus gehanteerd, kinderen met dezelfde onderwijsbehoeften worden geclusterd en voor elk niveau wordt een passend aanbod beschreven in het groepsplan.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2023-2024 maken de leerlingen al in februari een doorstroomtoets. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur. En op het voor hen best passende niveau. De Wet doorstroomtoetsen po is in februari 2022 aangenomen door de Eerste Kamer. Vanaf schooljaar 2023-2024 verandert de eindtoets dus naar de doorstroomtoets.

Eind groep 7 ontvangen leerlingen een voorlopig advies. Het voorlopig advies is gebaseerd op werkhouding, taakaanpak en toetsresultaten. Begin november in groep 8 maken de leerlingen de B8 toets van het leerlingvolgsysteem. Daarna volgt een eventuele wijziging van het voorlopig advies. In februari maken de leerlingen de doorstroomtoets. Met de uitslag van de doorstroomtoets wordt het definitieve advies bepaald. Eind maart worden alle leerlingen in de aanmeldweek ingeschreven op het Voortgezet Onderwijs.

Bovenstaande procedure wordt eind groep 7 tijdens een informatiemoment toegelicht.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De missie van ons team is om onze leerlingen voor te bereiden op hun deelname aan de maatschappij. Dit doen we door eigenaarschap te stimuleren en de leerling verantwoordelijk te maken voor zijn eigen leerproces.

We streven ernaar dat leerlingen zich ontplooien als waardevolle burgers in onze multiculturele samenleving. Zij voelen zich verantwoordelijk voor het welbevinden van zichzelf en van anderen.

De Kanjertraining ondersteunt deze visie. Met Kanvas meten we de ontwikkeling en stellen we ons onderwijs bij waar nodig.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • vertrouwen
  • wederzijds respect
  • veiligheid en rust

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het schoolbestuur is verantwoordelijk voor de onderwijskwaliteit op de scholen. Daarom begint en eindigt het toezicht door de inspectie bij het bestuur. Elke vier jaar worden het bestuur en een aantal scholen van het bestuur onderzocht en beoordeeld, of vaker wanneer daar aanleiding toe is. In januari 2021 heeft de Katholieke Scholenstichting Utrecht een voldoende ontvangen van de Inspectie van het Onderwijs.

Wij herkennen ons en ons bestuur in het rapport.

Terug naar boven