Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal onderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Lux valt onder het bestuur van Stichting Openbaar Primair Onderwijs Utrecht (SPO-Utrecht). Dit is een openbaar schoolbestuur dat verantwoording aflegt aan een Raad van Toezicht waarvan de leden zijn benoemd door de gemeente Utrecht.
De Raad van Toezicht bestaat uit betrokken en deskundige leden, die affiniteit hebben met het openbaar onderwijs in de stad Utrecht. De Raad van Toezicht (RvT) heeft alle bestuurstaken gedelegeerd aan het College van Bestuur (CvB). De Raad van Toezicht houdt intern toezicht op het bestuur en de gang van zaken in de organisatie. Daarnaast verricht de RvT de werkgeversrol voor de leden van het College van Bestuur en is zij adviseur en sparringpartner van het CvB. Het CvB delegeert de taken en verantwoordelijkheden door aan de directie van de school. De directeur legt verantwoording af door middel van een zelfevaluatie en maakt daarbij gebruik van door het bestuur vastgestelde ijkpunten.
Het minimum aantal lesuren van groep 1 tot en met 8 is op alle basisscholen 7.520uur. Scholen bepalen zelf hoe zij deze uren over de leerjaren verdelen. Leerlingen in de eerste vier leerjaren moeten ten minste 3.520 uur les krijgen; in de laatste vier leerjaren is dit 3.760 uur.
Onze school biedt goed onderwijs?
Goed onderwijs houdt in dat we de brede ontwikkeling van leerlingen stimuleren in betekenisvolle leersituaties. Wij bieden onze leerlingen in de jaren bij ons op school de mogelijkheid zich breed te ontwikkelen op cognitief, sociaal-emotioneel, creatief en motorisch gebied. Waar mogelijk bieden we de vakgebieden in samenhang aan. We volgen onze leerlingen middels ontwikkelingslijnen. Deze staan beschreven in het OntwikkelingsPersPectief (OPP). Per ontwikkelingsperspectief is een leerroute opgesteld waar in algemene lijnen wordt beschreven naar welk streefniveau op verschillende ontwikkelgebieden we toewerken met de leerling. De leerroute is de weg naar de te bereiken doelen om te komen op het niveau waar de leerlingen naartoe worden begeleid. De inhoud van de leerroutes zijn beschreven op de volgende onderdelen:
- Didactisch
- Sociaal emotioneel
- Leren leren
- Wonen/vrije tijd
Alle kinderen verdienen een passende plek in het onderwijs. Zij hebben recht op onderwijs dat hen uitdaagt en rekening houdt met hun behoeften. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Soms is er speciaal onderwijs nodig voor leerlingen die dáár het best op hun plek zijn. Het schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft de visie op ondersteuning van de school deze is te vinden op onze website.
Primair Onderwijs scholen van de SPO Utrecht vormen samen met de andere scholen in Utrecht sinds 1 augustus 2014 1 samenwerkingsverband. De aanpak van dit samenwerkingsverband ziet er als volgt uit: 1 kind, 1 gezin en 1 plan is het credo.
Lux bevindt zich in het bovenste segment en wel speciaal als het moet. Om dit voor alle kinderen van onze school goed uit te kunnen voeren is het van belang dat we dit cyclisch conform de uitgangspunten van handelingsgericht werken uitvoeren. Dat betekent dat wij voor de leerlingen:
- Denken, kijken, praten en handelen in termen van onderwijsbehoeften.
- Uitgaan van een voortdurende samenwerking tussen leerkracht, leerling, ouders en begeleiders.
- Kansen en positieve factoren benutten en zoeken naar mogelijkheden
- Werken vanuit een kader dat is gebaseerd op systeemdenken:het één beïnvloedt het andere.
- Handelingsgericht werken: geven van haalbare en bruikbare adviezen.
- Systematisch en transparant werken centraal staan als leerkracht. Deze heeft een sleutelrol in de ontwikkeling van de leerling.
Het volgen van de ontwikkeling van de kinderen op onze school
Op Lux staat het ontwikkelingsperspectief (OPP) van de leerling centraal. Een OPP is een inschatting van de ontwikkelingsmogelijkheden van een leerling voor een langere periode en zegt iets over het verwachte uitstroomniveau van een leerling. Het bestaat uit drie onderdelen: een profiel, een perspectief en een leerroute. Ieder halfjaar wordt het OPP van een leerling opnieuw bekeken en daar waar nodig bijgesteld. Ouders worden hiervan halfjaarlijks op de hoogte gebracht.
Profiel
Het profiel beschrijft de persoonlijke kenmerken en de huidige situatie van een leerling. Naast IQ en basisvaardigheden worden ook de onderwijsbehoeften in beeld gebracht.
Het perspectief
Het perspectief geeft aan wat wij verwachten dat de leerling gaat leren op school en bevat daarom doelstellingen voor alle leergebieden.
De uitstroomniveaus zijn gelijk aan de instroomeisen die gelden voor de plek waar de leerling naartoe gaat na Lux. Onze uitstroomniveaus zijn: vervolgonderwijs (voortgezet speciaal onderwijs of praktijkonderwijs), arbeid of dagbesteding.
Leerroute
De leerroute is de weg naar de te bereiken doelen om te komen op het niveau waar de leerlingen naartoe worden begeleid. Dit is de inhoud van het onderwijsprogramma.
De inhoud van de leerroutes zijn beschreven op de volgende onderdelen:
- Didactisch
- Sociaal emotioneel
- Leren leren
- Wonen/vrije tijd
Extra onderzoek
Soms zal het nodig zijn om extra onderzoek te doen om erachter te komen waarom het leren op bepaalde gebieden maar niet wil lukken. Voor alle onderzoeken geldt dat wij daarvoor eerst toestemming aan u vragen.
Dit onderzoek kan bestaan uit:
Psychologisch onderzoek: De orthopedagoge onderzoekt de denkactiviteiten van het kind en vergelijkt deze met die van zijn leeftijdgenoten. Zij gebruikt hiervoor verschillende tests. Ook probeert zij inzicht te krijgen in de gevoelswereld van het kind en de sociale beleving.
Pedagogisch-didactisch onderzoek: De orthopedagoge doet een onderzoek, waarbij zij na gaat welke leerproblemen het kind heeft en hoe die zich uiten. Zij kijkt of het kind zich kan concentreren op de taak, of het er zin in heeft, of het zelfstandig tot oplossingen kan komen en wat voor soort fouten het maakt. Ook wordt gekeken hoever het kind is met de schoolvakken en hoe het kind zich opstelt t.o.v. volwassenen en andere kinderen. Er wordt een beeld gevormd van het kind, zowel wat betreft leerprestaties als wat betreft gedrag.
Medisch onderzoek: Soms hebben de ontwikkelingsproblemen een medische oorzaak. Dat is bijvoorbeeld het geval als een kind onvoldoende kan zien of horen. Als er onvoldoende gegevens beschikbaar zijn roept de schoolarts u en uw kind op om onderzoek te doen.
De ondersteuning van kinderen met specifieke onderwijsbehoeften Commissie van Begeleiding (CvB)
De Commissie van Begeleiding bestaat uit:
- Directie (tevens voorzitter);
- Intern begeleider/Schoolmaatschappelijk werker;
- Buurtteammedewerkers
- Orthopedagogen;
- Schoolarts;
- Op verzoek van de school worden ook Spoor030 en Koos uitgenodigd
De schoolarts en de buurtteammedewerkers zijn als externe adviseurs betrokken bij de CvB-besprekingen.
De commissie is verantwoordelijk voor controle en begeleiding van de onderwijs- en zorgtrajecten, aansturen en begeleiden van de leerlingen op school, terugplaatsing/ overplaatsing van leerlingen, advisering vanuit onderwijskundig/pedagogisch /psychisch oogpunt.
Wanneer uw kind besproken wordt, wordt hier vooraf toestemming voor gevraagd.
SPO Utrecht biedt zoveel mogelijk kinderen passend onderwijs op de basisschool in de buurt. Het Samenwerkingsverband Utrecht PO (SWV) zet expertise en middelen in voor kinderen die iets extra’s nodig hebben om zo optimaal mogelijk tot ontwikkeling te komen. De consulenten van het Samenwerkingsverband denken mee met school, ouders en eventueel kernpartners (buurtteam, leerplicht, jeugdgezondheidszorg) om gezamenlijk te komen tot de juiste ondersteuning. Vormen van ondersteuning zijn bijvoorbeeld een Advies & Ondersteuning traject (kortdurende en preventieve ondersteuning) of een arrangement voor interne of externe ondersteuning.
www.swvutrechtpo.nl / Tel: 030 303 6420
Voor leerlingen die woonachtig zijn buiten Utrecht geldt dat het SWV aldaar wordt benaderd.
Buurtteam
Het buurtteam is een belangrijke instantie die school en ouders/verzorgers ondersteunt en kan begeleiden in de opvoeding. In samenspraak met opvoeder(s) kan de school het buurtteam inschakelen. Opvoeders kunnen dit ook zelf doen.
Meldcode huiselijk geweld
De meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling helpt professionals bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling. Aan de hand van 5 stappen bepalen professionals of ze een melding moeten doen bij Veilig Thuis en of er voldoende hulp kan worden ingezet.
Meer informatie over deze meldcode is te vinden op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huiselijk-geweld/meldcode
Onze school hanteert deze wettelijk verplichte meldcode, deze is op school aanwezig.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
0
BSO
Doordat onze leerlingen vanuit heel Utrecht en uit de omgeving van Utrecht komen, gaan onze leerlingen naar diverse opvangplekken en is er dus niet één specifieke partij aan te wijzen waarmee wij samenwerken.
Er is een groep leerlingen die met leerlingenvervoer naar school komt. Van deze groep worden er ook leerlingen na schooltijd naar een opvanglocatie in de woonplaats gebracht door leerlingenvervoer om aldaar te worden opgehaald door de ouders/verzorgers.