Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle speciaal onderwijs scholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar verblijfsjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar verblijfsjaar en naar leeftijd. Het verblijfsjaar is het totaal aantal jaren dat de leerling op het speciaal onderwijs zit. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Bij schooltijden en opvang wordt getoond hoe de school de schooldag inricht. Zichtbaar is welk rooster de school hanteert en welke vrije dagen en vakanties er zijn. Daarnaast is te zien of er voor- of naschoolse opvang is georganiseerd en zo ja, hoe en waar dat geregeld is.
Jaarlijks onderzoeken wij de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen. Op basis van een analyse van de resultaten gaan we na of er maatregelen ter verbetering nodig zijn. We geven de resultaten van de veiligheidsmeting jaarlijks door aan de onderwijsinspectie.
Geef hier kort aan wat het beeld is uit deze monitoring en welke interventies naar aanleiding hiervan eventueel hebben plaatsgevonden.
Veiligheidsbeleid
Wij willen een zo veilig mogelijke omgeving voor onze leerlingen en ons personeel creëren. Dit betreft zowel de fysieke als de sociale veiligheid. In ons schoolveiligheidsplan hebben we beschreven wat we op dit punt aan preventie doen, wat we doen om de veiligheid te monitoren en hoe we ermee omgaan als er onveilige situaties ontstaan. Het schoolveiligheidsplan ligt op school ter inzage.
Risico-inventarisatie op het gebied van veiligheid
Ook maken wij periodiek een risico-inventarisatie, waarin de veiligheidsrisico’s onderkend worden. Als dat nodig is maken we op basis van deze risico-inventarisatie een plan van aanpak om knelpunten te verhelpen.
Wij hebben afspraken gemaakt om bij calamiteiten snel adequate hulp te kunnen bieden. Deze afspraken betreffen o.a.:
- Het ontruimingsplan
- Opleiding bedrijfshulpverleners
- Aanschaf van voldoende middelen (o.a. EHBO- en brandblusmiddelen) ·
- De jaarlijkse ontruimingsoefening Onze bedrijfshulpverleners zijn Diana Fernandez, Nathanie te Water Mulder, Joyce de Kruijf, Andrea Bosman, Guido Burkstra en Marloes Hoekstra . Zij worden jaarlijks getraind en dragen zorg voor:
- Preventieve maatregelen / controles
- Alarmeren en evacueren van personen uit de school
- Het bestrijden van een beginnende brand
- Het behandelen van eerste hulp bij ongevallen
Schoolverzekering
Onze school heeft de volgende verzekering die voor u en uw kinderen van belang zijn:
- Een ongevallenverzekering die de financiële gevolgen dekt na een ongeval in school en tijdens het overblijven
- Een reisverzekering
- Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.
- Bij schoolreizen en andere uitstapjes komt het voor dat u als ouder kinderen met de eigen auto vervoert. De verzekering biedt dekking voor schade aan de eigen auto van de ouder/vrijwilliger, die niet gedekt wordt door de eigen autoverzekering. Het moet gaan om schade die men zelf veroorzaakt. Denk bijvoorbeeld aan de blikschade of no-claimterugval. Ook biedt de verzekering dekking voor letselschade die niet verhaalbaar is en dus zelf veroorzaakt. Voor nadere informatie kunt u terecht bij de directeur van de school.
Jeugdeducatiefonds
Lux is sinds april 2023 aagesloten bij het Jeugdeducatie fonds. Het Jeugdeducatiefonds helpt om de ontwikkelingskansen van kinderen die opgroeien in armoede te vergroten. Aanvragen voor het fonds lopen via de basisschool, omdat daar bekend is wat de talenten en de intellectuele mogelijkheden van de kinderen zijn. De juf of meester weet als geen ander wat nodig is. Waar geldgebrek een belemmering is in de ontwikkeling, kan de school een beroep doen op het Jeugdeducatiefonds.
LunchMaatjes
Vanaf schooljaar 2023-2024 werkt Lux samen met LunchMaatjes. Alle leerlingen krijgen dagelijks GRATIS fruit en groente en lunch op school.
Rond 10uur wordt er fruit en groente gebracht in alle groepen en rond 12uur is er een zelfsmeerlunch voor alle leerlingen. Op die manier bieden we alle leerlingen de kans om gezond en gevarieerd te eten. Daarnaast maken leerlingen kennis met andere smaken en hebben zij een gezond eetpatroon.
De educatie die plaatsvindt rondom eten geeft de leerlingen meer kennis op het gebied van gezonde voeding en het onwtikkelen van sociale vaardigheden die komen kijken bij gezamenlijk eten. Wat wij erg belangrijk vinden is dat er kansengelijkheid ontstaat, want het eten dat een kind meebrengt naar school mag niet bepaald worden door de portemonnee van de ouder(s)/verzorger(s).