Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk. We houden de gegevens van de tussentijdse resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen-wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen. Onze school heeft hiervoor het leerlingvolgsysteem IEP. In het kleutervolgsysteem Mijn Kleutergroep observeren en registreren we de ontwikkeling van onze leerlingen in groep 1-2. Op basis van de gegevens uit de toetsen en observaties wordt de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy en persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy.
We zijn als team zeer tevreden met de huidige resultaten die we als school behalen. De resultaten zijn hoog en stabiel. We volgen de ontwikkeling van de leerlingen en stemmen hier ons aanbod op af. De kwaliteit van de lessen is goed door de focus op expliciete directe instructie. Effectieve leraren hebben een sterk ontwikkeld didactisch repertoire en leggen veel nadruk op instructie, herhaling, begeleiding en feedback. Door het concretiseren van de daltonwaarden in de dagelijkse praktijk zien we tijdens de lessen zelfstandige, gemotiveerde en betrokken leerlingen.
Het ambitieniveau van het team ligt hoog. Voortdurend werken aan kwaliteitsverbetering is een vanzelfsprekendheid. Daarom blijven we ons de komende jaren inzetten voor het ontwikkelen van een kennisrijk, gegarandeerd curriculum dat past bij onze doelgroep. Naast een hoger instructieniveau vraagt dat van ons een breder en uitdagender onderwijsaanbod dan de gangbare methodes bieden, waarbij ook voldoende aandacht is voor 'leren, leren'.
De overgang naar het voortgezet onderwijs
Om de overgang van uw kind van groep 8 naar het voortgezet onderwijs goed te laten verlopen, is in Utrecht de POVO (Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs) procedure ontwikkeld. Aan het begin van het schooljaar worden de ouders en leerlingen van groep 7 en 8 geïnformeerd over de POVO procedure en het POVO beleid bij ons op school. Meer informatie over de POVO procedure in Utrecht vindt u op de website: Naar het VO
Wij geven een beredeneerd en kansrijk schooladvies aan onze leerlingen waarin we aangeven welk onderwijsniveau (en brugklasniveau) het best passend is bij de leerling. Het voorlopige en definitieve schooladvies is in principe meervoudig en is gebaseerd op de ontwikkeling van een leerling in de basisschoolperiode. We kijken hierbij onder andere naar talenten van een leerling, leerprestaties uit het leerlingvolgsysteem voor begrijpend lezen, taalverzorging en rekenen-wiskunde uit groep 6, 7 en 8 en leerlingkenmerken zoals concentratie, motivatie en doorzettingsvermogen. Andere toetsen en observaties nemen we als extra verantwoording mee.
Eind groep 6 kijkt de leerkracht naar de resultaten en de leerlingkenmerken en geeft de leerkracht aan of een leerling op dat moment onder VMBO TL, rond VMBO TL of boven VMBO TL zit. Waar nodig wordt dit gecommuniceerd met ouders. Midden groep 7 wordt na de IEP-meting een pre-advies gegeven. Dit wordt besproken met ouders en kind. Vervolgens krijgt de leerling in november groep 8 alleen een pre-advies als deze aangepast is t.o.v. het midden groep 7 pre-advies. Dit wordt dan toegelicht in een ouder-kindgesprek. In januari volgt een voorlopig schooladvies, en het definitieve schooladvies wordt vastgesteld na de uitslag van de doorstroomtoets.
Alle kinderen in groep 8 maken vanaf schooljaar 2023-2024 in februari de verplichte doorstroomtoets. Uit de doorstroomtoets komt een toetsadvies. Dit is een onafhankelijk en objectief tweede gegeven naast het al eerder gegeven voorlopig schooladvies. Bij een hoger toetsadvies wordt het schooladvies in principe bijgesteld. Bij zwaarwegende redenen om dit niet te doen, wordt dit aan ouders en kind door de school toegelicht. Vervolgens melden ouders hun kind aan bij een passende VO-school.
In het derde jaar van het voortgezet onderwijs wordt bij oud-leerlingen gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het schooladvies. Uit de gegevens van de afgelopen drie jaar blijkt dat gemiddeld 81,4% van onze oud-leerlingen na drie jaar een opleiding op het gegeven basisschooladvies volgt, 13% van onze oud-leerlingen na drie jaar op een opleiding boven het gegeven schooladvies zit en 5,6% van onze oud-leerlingen op een opleiding onder het gegeven schooladvies zitten. Hieruit concluderen wij dat we over het algemeen een passend schooladvies geven aan onze leerlingen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
We vinden het belangrijk dat kinderen oog voor elkaar hebben en elkaar met respect behandelen. We beogen kinderen preventief inzicht te geven in sociale processen en hun eigen ontwikkeling. In onze maatschappij, waar individualisme een steeds belangrijker rol lijkt in te nemen, willen wij aandacht geven aan het collectief en de plek die je als leerling daar inneemt. Oog hebben voor elkaar, rekening leren houden met elkaar en dit terugzien in concreet gedrag, is daarbij van belang. De komende jaren zullen we doelgericht werken aan dit proces. Opstellen van heldere normen is onderdeel hiervan: zo werken we hier met elkaar op deze school.
Onze kernwaarden zijn de basis voor de verwachtingen die we hebben van elkaar en de afspraken die we met elkaar maken. We willen hiermee een omgeving creëren die probleemgedrag voorkomt, het sociaal-emotioneel leren bevordert en voorwaarden schept om te kunnen presteren op de schoolvakken.
Wij zijn trots op het rapport van de onderwijsinspectie dat u hieronder vindt.