Onze gesprekscyclus zorgt ervoor, dat wij de ontwikkeling van onze leerlingen minimaal drie keer per schooljaar met leerling en ouders bespreken.
Face to face. Kind- en oudergesprekken
De Koekoek maakt graag werk van talent. Door de eigen mogelijkheden te onderzoeken, kwaliteiten te verkennen en te testen, vast te stellen wat iemands kracht en zwakte is, wordt het totale palet van wat typisch bij deze leerling hoort, versterkt en uitgebreid.
Het is van belang dat een leerling er snel achter komt, waar zijn/haar unieke, persoonlijke eigenschappen en vaardigheden liggen en wat dit betekent voor de keuzes, die de leerling in samenwerking met de leerkracht en ouders maakt.
De Koekoek heeft de ambitie om de leerlingen meer verantwoordelijkheid te geven voor hun eigen leerproces, met als doel het zelfvertrouwen, de zelfwaardering en het zelfrespect te laten groeien. Als een leerling hierin een grotere rol krijgt, neemt de betrokkenheid en motivatie voor het samen leren toe.
De manier waarop onze leerlingen hun talenten ontdekken, ontwikkelen en gebruiken tijdens het “leren”, willen wij in de toekomst graag door hen zelf laten presenteren. Stap voor stap werken we er naar toe om de leerlingen met ouders en leerkracht te laten spreken over hun ontwikkeling.
Daarvoor gebruiken wij een gesprekscyclus, die bestaat uit: een startgesprek, een voortgangsgesprek, een rapportgesprek en een (facultatief)eindgesprek. Binnen deze gesprekscyclus staat het reflectie- en ontwikkelproces centraal. Ouders en leerkracht fungeren als partners, waarbij zij samen verantwoordelijk zijn voor de (school)ontwikkeling van de leerling en elkaars professionele en emotionele deskundigheid erkennen.
Daarnaast informeren we de ouders digitaal:
1. Een jaarkalender (zie website), waarin informatie en belangrijke data voor dit schooljaar te vinden zijn.
2. Ouderberichten: Maandelijks (op de laatste vrijdag van de maand) worden de ouderberichten op de website geplaatst en via Parro naar de ouders gestuurd. Naast mededelingen en nieuws over komende activiteiten, staan in deze berichten ook regelmatig artikelen over de ontwikkelingen op onderwijsgebied binnen de school, achtergrondinformatie over de onderwerpen die door de medezeggenschapsraad worden behandeld en korte verslagen van actuele gebeurtenissen, die voor de school belangrijk zijn.
3. Groepsbrieven: Regelmatig wordt er via Parro een groepsbrief naar ouders gestuurd over actuele en praktische zaken, die de groep betreffen.
4. Ouderportaal ParnasSys: Wij maken gebruik van het digitale administratie- en leerlingvolgsysteem ParnasSys. Dit systeem beschikt ook over een ouderportaal: een online applicatie, waarop ouders en/of verzorgers kunnen inloggen om gegevens van hun kind(eren) te bekijken.
5. De website: Hier vindt u algemene informatie over de school.
Incidentele gesprekken
Ouders en leerkrachten kunnen vragen om een tussentijds gesprek als zij dat nodig vinden. Zo'n gesprek wordt dan na schooltijd gepland. Als de ontwikkeling van de leerling hierom vraagt, worden er met de ouders specifieke afspraken gemaakt.
Kijk- en informatiebijeenkomsten
Er wordt vier keer per jaar een informatiebijeenkomst gehouden voor ouders, die op zoek zijn naar een basisschool voor hun kind. Tijdens deze middagbijeenkomst geven wij u een beeld van het onderwijs op De Koekoek. U kunt vragen stellen en de school in bedrijf zien. Leerlingen van de bovenbouw leiden de ouders rond door de school en beantwoorden vragen. Op basis van de gegeven informatie en de rondleiding kunt u besluiten uw kind (\"voor\") aan te melden voor onze school.
Nieuwe ouders en hun kinderen zijn welkom op deze bijeenkomsten, die worden gehouden op:
* Dinsdag 17 september 2024 van 13.15 tot 15.15 uur
* Dinsdag 19 november 2024 van 13.15 tot 15.15 uur
* Dinsdag 28 januari 2025 van 13.15 tot 15.15 uur
* Dinsdag 20 mei 2025 van 13.15 tot 15.15 uur
Wij verzoeken u op tijd aanwezig te zijn. Aanmelden kan door een mail te sturen aan: [email protected]