Welke doelen staan in het schoolplan?
De volgende begrippen staan centraal: vakmanschap, eigenaarschap, samenwerking. Kenmerkende begrippen voor onze school: samen, vertrouwen, veilig, doelgericht, taalvaardig, brede vorming, kwaliteit, rust, reinheid, regelmaat. Onze missie: 'Je mag zijn wie je bent, samen bouwen we aan je talent'. Basisschool De Regenboog is een taalschool. Dit betekent dat in het onderwijs in taal, lezen en spelling een grote rol hebben. Er is dit jaar een nieuwe taalmethode "Staal" aangeschaft. Een keer in de vier weken vindt er een boekenkring plaats. Hierin wordt op een positieve manier aandacht aan boeken en lezen besteed. Er is een centrale bibliotheek in de hal en daar worden elke ochtend de boeken ingeleverd. De ochtend starten we met 15 minuten stillezen. Alle leerlingen in de school lezen dan voor zichzelf. Binnen onze school zijn er ook leerlingen die nieuwkomers zijn, voor deze leerlingen hebben wij de methode LOGO3000 voor groep 1 t/m 3 aangeschaft en Taalbos voor groep 4 t/m 8 aangeschaft om de Nederlandse taal te leren. Deze computerprogramma's zijn op woordenschat en het beheersen van de Nederlandse taal gericht. Deze methoden gebruiken we naast onze taalmethoden om extra Nederlandse taal aan te bieden. Dit kan ook tijdens de taallessen binnen de groep vormgegeven worden. Opbrengstgericht werken staat centraal in de manier van onderwijs geven. Hierbij maken wij gebruik van het Regenboogmodel. Het databord is in iedere groep aanwezig. Dit bord heeft een vast aantal onderdelen zoals de missie van de groep, afspraken, plus/ delta, doelen, resultaten van taal, spelling, spelling werkwoorden, rekenen. Er wordt iedere twee weken een groepsvergadering gehouden. Deze wordt geleid door een leerling. De onderdelen van het databord vormen een leidraad in de vergadering. De leerlingen hebben ook een persoonlijk doel waar ze een periode aan werken. Aan de hand van een kindgesprek wordt dit persoonlijke doel met de leerlingen besproken. In de klas werken wij met de taakbrief. De inzet van deze taakbrief wordt het komende schooljaar verbeterd en effectiever ingezet. Dit wordt ook ingezet om zelfstandig te werken. Daarbij willen wij volgend schooljaar het werken in circuits verder uitbreiden. We werken in de school met homogene groepen. Dit gaan we volgend schooljaar ook in de groepen 1 en 2 doen. In de groepen 1 en 2 werken wij aan de hand van de leerlijnen van Parnassys. Aan de hand van deze leerlijnen worden de thema's weergegeven en de taal- en rekenactiviteiten en de hoeken eraan gekoppeld. Omdat we toekomstgericht onderwijs willen geven betekent dit ook dat wanneer er nieuwe methodes aangeschaft worden dit vaak licenties zijn waarbij digitale software noodzakelijk is. Dit vraagt om meer budget voor licenties van software die de methode ondersteunt. Zo is er de afgelopen jaren gestart met een geïntegreerde methode voor de zaakvakken, Blink. Van deze methode maken we gebruik in groep 3 t/m 8. Daarnaast hebben we een methode voor gymnastiek, BeweegBuro, aangeschaft. Deze zorgt voor een doorlopende lijn van groep 1 t/m 8 binnen onze school. Voor volgend schooljaar willen wij ons gaan oriënteren op een nieuwe methode voor het vak Engels. Aandacht voor brede vorming vinden wij erg belangrijk. Juist vanuit onze missie, dat iedere leerling een talent heeft, is het van belang dat leerlingen ook bij creatieve vakken ontdekken wat zij leuk vinden en waar hun talenten liggen. Lessen vanuit cultuurbedrijf Noordoostpolder, maar ook excursies en onderzoekjes die gedaan worden in de lessen van Blink zorgen ervoor dat de leerlingen steeds weer nieuwe en andere vaardigheden leren. Wij vinden het belangrijk dat wij onszelf doorontwikkelen. Dit betekent dat er ook nascholing voor volgend schooljaar op de planning staat. De aanschaf van een methodiek op het gebied van de sociaal- emotionele ontwikkeling geeft ook een stukje nascholing, we gaan scholing volgen op het gebied van de meldcode veilig thuis. In de onderbouw zal er nascholing zijn op het gebied van de leerlijnen. Collegiale consultatie is hierbij een belangrijk onderdeel om ook van elkaar te leren. Hiervoor wordt duurzame inzetbaarheid (DI) gebruikt, maar we willen ook momenten creëren om bij elkaar in de klas te gaan kijken op een specifiek vakgebied. Binnen onze school zijn verschillende leerteams actief. Deze leerteams onderzoeken een bepaald onderwerp wat op dat moment actueel is. Zo houden wij onze kennis op peil en onze onderzoek vaardigheden. Binnen de schoolvereniging is ook de PLG (professionele leergemeenschap) opgestart. Dit is een groep van LIO studenten en leerkrachten en andere externe partijen die onderzoek doen rondom het thema eigenaarschap. Deze onderzoeken worden door de studenten als afstudeeronderzoek gebruikt en is gelijk een onderzoek voor de vereniging waarin voor scholen of de vereniging mee aan de slag kan. Stagiaires zijn bij ons op school van harte welkom. Elk schooljaar komen er stagiaires binnen die de pabo volgen, of vanuit het MBO voor de opleiding onderwijsassistent/ zorg en welzijn of vanuit een snuffelstage een aantal dagen hier of een periode meelopen. Het grootste aantal collega's heeft de WPC-cursus gevolgd. Met deze cursus zijn ze goed voorbereid op en hebben zij kennis opgedaan in het begeleiden van stagiaires. Binnen de school is er een zorgvuldig netwerk waarin de zorg rondom de groepen, leerlingen, maar ook leerkrachten georganiseerd is. Zo maken we gebruik van Parnassys om per leerling, maar ook per groep ontwikkelingen te kunnen vastleggen. Dit is de vorm, van resultaten, maar ook groepsplannen en handelingsplannen worden in dit systeem vastgelegd. Vanaf volgend schooljaar zullen we de toetsen IEP LVS afgaan nemen en zal CITO niet meer afgenomen worden. In groep acht wordt als eindtoets de IEP toets afgenomen. Deze toetsen zijn ijkpunten, maar niet als enige resultaten leidend voor het gehele beeld van een leerling. Hierbij kijken we ook naar de sociaal- emotionele ontwikkeling van een kind. Elk schooljaar wordt er twee keer per jaar een groepsbespreking ingevuld en waar nodig worden er individuele plannen gemaakt voor leerlingen. Dit altijd in overleg met de IB'er, leerkracht en ook ouders. Binnen de school zijn er twee vertrouwenspersonen aanwezig. Deze personen zijn er voor de leerlingen wanneer er problemen zijn, maar ook voor leerkrachten. Hier wordt sporadisch gebruik van gemaakt. Een keer in de week is er iemand van schoolmaatschappelijk werk aanwezig op school. Leerlingen die hiervoor in aanmerking komen hebben dan een gesprek. Dit kan voor langere periode zijn, maar wanneer het beter gaat, kan dat ook weer afgesloten worden of kunnen doorverwezen worden naar andere kanalen of vormen van zorg. Sinds augustus 2022 hebben wij een BSO binnen onze school: BSO de Regenboog. In nauwe samenwerking met Ut Bottertjen wordt er hier op school VSO, TSO en BSO aangeboden. Hier wordt inmiddels goed gebruik van gemaakt. Om goed onderwijs te kunnen geven is contact met ouders van de leerlingen cruciaal. Ouders zijn expert op de kennis van hun kind, leerkrachten zijn expert op het gebied van onderwijs. Wanneer deze partijen samen een goede verhouding en relatie hebben werkt dit versterkend voor de ontwikkeling van de leerlingen. Daarom vinden wij ouderbetrokkenheid belangrijk in onze school. Ouders worden uitgenodigd op het afstemmingsgesprek en portfoliogesprek samen met hun kind. Daarnaast wordt er door het jaar heen in iedere groep een oudermiddag gehouden. Wanneer een thema van Blink wordt afgesloten worden ouders hierbij uitgenodigd. Ook de MR (medezeggenschapsraad) is een onderdeel van ouderbetrokkenheid. Binnen onze schoolvereniging geven wij thuisnabij onderwijs. Dit betekent dat wij de leerlingen zoveel mogelijk het onderwijs en de zorg die daarbij komt kijken, binnen onze schoolvereniging willen bieden. Dit betekent dat wij elkaar als scholen ondersteunen in het vinden van de juiste plek voor leerlingen met extra zorg. Als scholen hebben we onze expertise, maar zoeken we naar de verbinding die wij als scholen van Rehoboth hebben.
Doelen: Werken in circuits Efficiëntie taakbrief Kwaliteit databord/ portfolio Aanschaf nieuwe methode Engels Nascholing Methodiek SEO Nascholing Meldcode veilig thuis 2 middagen collegiale consultatie inplannen in jaarrooster 2023/2024 implementatie IEP LVS