In het kort zijn er de volgende mogelijkheden om uw klacht bespreekbaar te maken:
- Eerst een gesprek met de betrokken leerkracht of de betrokken medewerker. Een goed gesprek kan veel problemen oplossen. In de meeste gevallen lukt het om er samen uit te komen. Ook de coördinator Sociale Veiligheid kan hierbij een rol spelen, leerkrachten en ouders kunnen deze coördinator raadplegen.
- Als het niet lukt om een goede oplossing te vinden, kunt u praten met de directeur van de school.
- De schoolvertrouwenspersoon kan u helpen in het zoeken van een manier om uw klacht te bespreken. De naam van de schoolvertrouwenspersoon is Louise Jansen.
- Als het op school niet lukt om een goede oplossing te vinden (ook niet met de directeur), kunt u een brief sturen aan het College van Bestuur van INOS (Postbus 3513, 4800 DM Breda) of per mail naar inos_cvb@inos.nl. In die brief of e-mail vertelt u wat uw klacht is en wat u al hebt gedaan om de klacht op te lossen. Het College van Bestuur kan uw klacht direct zelf behandelen of de interne klachtencommissie vragen een advies te geven.
- De landelijke klachtencommissie. Als het helemaal niet lukt om tot een goede oplossing te komen, kunt u een brief sturen aan de landelijke klachtencommissie katholiek onderwijs (Postbus 82324, 2508 EH Den Haag). Hoe dat moet, staat beschreven in de klachtenregeling. Het staat ook beschreven op de gezamenlijke website van de geschillencommissies in het bijzonder onderwijs (www.gcbo.nl).
Er zijn nog een paar extra mogelijkheden om uw klacht te bespreken:
- MR / OR: De medezeggenschapsraad, of oudervereniging bespreekt geen klachten over personen. Klachten over het beleid van de school kunnen wel worden besproken.
- De externe vertrouwenspersoon: INOS heeft ook een externe vertrouwenspersoon die niet op een school werkt. Dit is mevrouw Jacqueline Klerkx Tel 06-22348129. www.vertrouwenswerk.nl of: jacquelineklerkx@vertrouwenswerk.nl
- De inspectie van het onderwijs: U kunt uw klacht ook melden bij de inspectie van het onderwijs (Voor ouders: 0800-8051. Het postadres is Postbus 88, 5000 AB te Tilburg, of www.onderwijsinspectie.nl). De inspectie geeft een signaal af aan de school, maar lost de klacht niet op. Daarvoor moet u in gesprek gaan met de school zelf.
Afspraken bij (seksuele) intimidatie, (seksueel) misbruik en geweld:
Als een klacht te maken heeft met (seksuele) intimidatie, misbruik, of geweld, kunt u daarvoor de gewone klachtenprocedure doorlopen. Let erop dat alle INOS-medewerkers verplicht zijn aangifte te doen bij de politie in dit soort situaties. Als u een klacht over intimidatie, misbruik of geweld wilt bespreken, maar (nog) geen aangifte wilt doen, kunt u contact opnemen met de externe vertrouwenspersoon ( Jaqueline Klerkx van de Arbo-Unie: 06-52501975) of de vertrouwensinspecteur van de inspectie van het onderwijs (0900-1113111). Wel zullen deze mensen u vragen zelf aangifte te doen bij de politie.