Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Oersterk in Rekenen, Taal en Lezen met moderne methodes en ICT- middelen. Oersterk betekent dat we ervoor zorgen dat uw kind een stevige basis krijgt op het gebied van rekenen, taal en lezen. Uw kind wordt bij ons uitgedaagd tot leren. In groep 1,2 en 3 wordt het leren spelend aangeboden. We werken met de nieuwste methoden; deze hebben een doorgaande lijn van groep 3 t/m 8 en worden ondersteund door ICT middelen. De leerlingen werken op papier en op Chromebooks met de verwerkings- en oefensoftware. De leerkrachten gebruiken digibordsoftware die behoort tot de methode. De leerlingen krijgen een leerkracht-gestuurde instructie, de lengte hiervan wisselt per kind. We gebruiken hiervoor het 'Expliciete directe instructiemodel'(EDI) . De leerlingen worden actief betrokken bij hun ontwikkeling. Taal, lezen en rekenen krijgt iedereen in de eigen jaargroep. In de onderbouw werken wij met onderzoekend leren en vanaf groep 5 krijgen de leerlingen bij Blink ( wereldoriënterende vakken) een vraag om te onderzoeken. Gedurende het schooljaar werken wij bij verschillende vakken groepsdoorbroken. Het proces van samenwerken en -leren vinden wij belangrijk.
Kindcentrum Oersprong is een kindcentrum van 0-13 jarigen. Er is kinder- en peuteropvang (0-4 jarigen) en basisonderwijs.
Op onze school hebben wij naast ervaren intern begeleiders, verschillende specialisten werken die de leerlingen ondersteunen. We hebben specialisme op het gebied van gedrag, taal, lezen en rekenen. Daarnaast hebben wij een leerkrachtondersteuner en een onderwijsassistent op school. Twee leerkrachten zijn opgeleid tot kindercoach. Tevens zijn twee leerkrachten opgeleid tot beeldcoach. Indien nodig kunnen wij ook gebruik maken van specialisten van de stichting. Denk aan begeleiding op het gebied van autisme, rouwverwerking.
We werken samen met een fysiotherapeut en logopediste. Zij zijn wekelijks op school aanwezig. Zij begeleiden leerlingen en ondersteunen de leerkrachten.
Daarnaast werken we samen met Kentalis. Zij begeleiden ons op met leerlingen die slechthorend, doof zijn of een taalontwikkelingsstoornis (TOS) hebben.
We werken samen met een orthopedagoge en het samenwerkingsverband.
Deze kennis zorgt ervoor dat wij veel leerlingen een passend aanbod kunnen bieden. Samen met ouders, leerkracht, leerling en externen bespreken wij de ondersteuning die deze leerling nodig heeft. We noemen dit onze ondersteuningsroute.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Alle leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte een plekje geven op onze school zodat deze leerling maar ook alle andere leerlingen zich optimaal ontwikkelen.
De kinder- en peuteropvang werken nauw samen met de leerkrachten van groep 1-2-3. Zij werken samen de thema's uit. De opvang maakt gebruik van het leerplein van groep 1-2-3.
Er vindt een warme overdracht plaats als de leerling van de opvang de overstap maken naar groep 1.
We vieren samen de feesten in onze school.
In mei 2023 zijn wij getrouwd met de kinderopvangorganisatie. Een gezamenlijke visie en missie is de basis van onze samenwerking. We weten elkaar te vinden en de doorgaande ontwikkeling krijgt steeds meer vorm.