Kindcentrum Oersprong

Wilgenstraat 6 7071 KS Ulft

  • Samen sporten op de naast de school gelegen voetbalvelden
  • De leerlingen leren samen, spelen samen en helpen elkaar.
  • Schoolfoto van Kindcentrum Oersprong
  • De paaltjes op de voorgrond markeren een nederzetting uit de IJzertijd
  • Schoolfoto van Kindcentrum Oersprong

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: de Inspectie van het Onderwijs telt de resultaten van de eindtoets in schooljaar 2020-2021 niet mee in de beoordeling van de scholen en past op een later moment een correctie toe in verband met de coronacrisis.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussentijdse resultaten zijn vanuit het LOVS (Leerling Onderwijs Volg Systeem) van Cito en Parnassys (ons leerlingadministratiesysteem) vastgelegd in het leerlingdossier.

Deze resultaten worden tijdens de oudergesprekken ( 3 keer per jaar) met de ouders/verzorgers besproken.

Bij leerlingen met ondersteuningsbehoeften worden de tussentijdse resultaten periodiek met groepsleerkracht, intern begeleider en indien nodig met externen besproken.

De opbrengsten worden 2x per jaar met het hele team besproken. Vanuit de analyse worden nieuwe groepsplannen gemaakt maar indien nodig worden ook aanpassingen in ons onderwijs gedaan.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Heeft de leerling een hogere eindtoetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan kijkt de school hier opnieuw naar. Een eventueel nieuw advies mag wel hoger zijn, maar niet lager.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In het eerste jaar

Bron

In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 15 november 2016 hebben twee inspecteurs onze school bezocht en gesprekken met leerkrachten, directie en Interne begeleiders gehad.

Er werden 6 basisgroepen bezocht en vele documenten doorgenomen.

In de bijlage leest u het rapport van ons verificatieonderzoek.

Terug naar boven