Kindcentrum Oersprong

Wilgenstraat 6 7071 KS Ulft

  • Schoolfoto van Kindcentrum Oersprong
  • De paaltjes op de voorgrond markeren een nederzetting uit de IJzertijd
  • Samen spelend en bewegend rekenen tijdens de grote rekendag
  • In de onderbouw werken we met allerlei kringactiviteiten.
  • Ouders denken mee over de ontwikkeling van kindcentrum Oersprong.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussentijdse resultaten zijn vanuit het LOVS (Leerling Onderwijs Volg Systeem) van IEP en Parnassys (ons leerlingadministratiesysteem) vastgelegd in het leerlingdossier.

Deze resultaten worden tijdens de oudergesprekken met de ouders/verzorgers besproken.

Bij leerlingen met ondersteuningsbehoeften worden de tussentijdse resultaten periodiek met groepsleerkracht, intern begeleider en indien nodig met externen besproken.

De opbrengsten worden 2x per jaar met het hele team besproken. Vanuit de analyse worden nieuwe groepsplannen gemaakt, maar indien nodig worden ook aanpassingen in ons onderwijs gedaan.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Eind groep 7 krijgt de leerling en zijn/haar ouders een voorlopig advies. Dit is gebaseerd op de LVS toetsen van IEP, de methode toetsen en de observatie van de leerkrachten. Samen met de leerling en ouders wordt er gekeken welk advies passend is. Als de leerling in groep 8 zit volgt medio december een definitief advies. Indien de eindtoets hoger wordt gescoord gaan wij in overleg met de leerling en ouders bepalen of wij overgaan tot een heradvies. Wij adviseren kansrijk. De leerling en zijn/haar ouders worden betrokken bij dit traject. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het doel van Positive Behavior Support (PBS)is het bevorderen van gewenst gedrag, en daarmee het verminderen van ongewenst gedrag bij alle leerlingen op school.

Hiermee zorgen wij voor een gezonde sociale omgeving die ook het leren bevordert.

De doelgroep van PBS zijn als eerste de leerlingen. Alle personeelsleden en de ouders nemen deel aan het PBS traject.
PBS richt zich op 4 niveaus.
1. Goed gedrag op school
2. Goed gedrag in de klas
3. Goed gedrag van de individuele leerling
4. Goed gedrag thuis. Goede samenwerking ouders en school. 

Basiswaarden:

Veilig gedrag

Tonen van respect

Verantwoord gedrag

Naast PBS werken wij met de methode "Kwink". Deze methode leert de kinderen sociale vaardigheden. De doorgaande lijn van de methode zorgt ervoor dat wij dezelfde taal spreken. Dit geeft duidelijkheid voor de kinderen. Tevens leren ze met Kwink hun emoties te benoemen. Ze leren zichzelf kennen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • schoolbrede positieve aanpak
  • bevorderen van gewenst gedrag
  • veilige omgeving voor iedereen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 15 november 2016 hebben twee inspecteurs onze school bezocht en gesprekken met leerkrachten, directie en Interne begeleiders gehad.

Er werden 6 basisgroepen bezocht en vele documenten doorgenomen.

In de bijlage leest u het rapport van ons verificatieonderzoek.

Terug naar boven