Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De kinderen spelen in (thema)hoeken al dan niet aan een opdracht of werken met de leerkracht aan een gerichte opdracht. Er is veel aandacht voor de taal- en rekenontwikkeling. Daarnaast is er veel aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling en samenspelen.
Naast aandacht voor de taal- en rekenontwikkeling werken de leerlingen van groep 1/2 thematisch, binnen dit thematisch onderwijs worden verschillende vakken ‘opgelost.’ Dit geldt o.a. voor wereldoriëntatie, mondelinge taalvaardigheid en burgerschap.
In schooljaar 2023/2024 zijn we gestart met het vormgeven van het uniform pedagogisch handelen. De komende twee jaar gaan we verder met dit implementatietraject.
De plannen zijn uitgewerkt in jaarwerkplannen, deze liggen ter inzage op school.
De Rank werkt op een prettige manier samen met kinderdagverblijf 't Holthuisje. Doel is om deze samenwerking de komende jaren verder vorm te geven en inhoudelijker met elkaar op te trekken.
Onderwijs aan het jonge kind vraagt vaak een specifieke vertaling van de algemene schoolvisie. De school heeft een duidelijke visie op het onderwijs aan jonge kinderen. We wachten niet met het aanbieden van de leerstof totdat een kind ergens "aan toe is". Dit doen we in de wetenschap dat het aanbod van het taal- en rekenonderwijs in de kleuterschooltijd wel degelijk samenhangt met latere taal- en rekenprestaties.
We stemmen ons onderwijsaanbod af op het jonge kind en er is tevens ruimte voor beweging, zelfstandig werken en spel. Onderzoek naar effectiviteit van het aanbieden van leerstof aan kleuters – en naar de sociaal-emotionele ontwikkeling van kleuters op scholen waar dit gedaan wordt – geeft een positief beeld (Le et al., 2019). Jonge kinderen zijn continu in ontwikkeling. Kleuters verschillen weliswaar qua cognitief niveau, maar ze zijn er allemaal aan toe om nieuwe dingen te leren.
Op onze school hechten we een grote waarde aan kwalitatief hoogwaardig onderwijs aan de kleuters, dit is zichtbaar wanneer je het taalrijke kleuterlokaal binnenloopt.