Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Groep 1/2:
- taal/ ontluikende geletterdheid: we werken bij de kleuters volgens inhoudelijke thema's, waarin we de verschillende leerlijnen hebben weggezet. Er is 45 minuten per dag een taalkring, waarbij we werken aan de doelen voor taalonderwijs.
- rekenen: er is 30 minuten per dag een rekenkring. Daarnaast automatiseren we 3x5 minuten in verschillende werkvormen.
- tijdens de speel/werkmomenten is er verschillend aanbod op diverse ontwikkelingsgebieden.
- bewegingsonderwijs: 2 uur per week.
- we spelen 2x 45 minuten per dag buiten.
De kinderen spelen in (thema)hoeken al dan niet aan een opdracht of werken met de leerkracht aan een gerichte opdracht. Er is veel aandacht voor de taal- en rekenontwikkeling. Daarnaast is er veel aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling en samenspelen.Naast aandacht voor de taal- en rekenontwikkeling werken de leerlingen van groep 1/2 thematisch, binnen dit thematisch onderwijs worden verschillende vakken in samenhang worden aangeboden. Dit geldt o.a. voor wereldoriëntatie, mondelinge taalvaardigheid en burgerschap.
We hebben op basisschool de Rank een zeer samenhangend programma. Dit betekent dat onderwijs op elkaar is afgestemd en bepaalde vakken samen zijn gevoegd. Het programma is goed georganiseerd en bewust ontworpen om het leren te stimuleren en is uitgelijnd tussen verschillen vakken.
Overzicht uren:
Groep 3/4:Groep 5 t/m 8:
- rekenen: elke dag 1 uur + 15 minuten automatiseren (verdeeld over 3x5 minuten per dag)
- spelling & grammatica: 40 minuten per dag (start eind groep 3)
- technisch lezen: groep 3: 110 minuten per dag, groep 4 60 minuten per dag.
- bewegingsonderwijs: 2 uur per week
- schrijven: 25 minuten per dag
- kennis van de wereld: gemiddeld 1 uur per dag. Dit doen we in voorbereiding op de methode Wetenswaardig. Hier zijn de volgende vakken aan gekoppeld: natuur, techniek, geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, burgerschap, taal, schrijfonderwijs en de creatieve vakken.
Algemeen:
- rekenen: elke dag 1 uur + 15 minuten automatiseren (verdeeld over 3x5 minuten per dag)
- spelling & grammatica: 40 minuten per dag
- stillezen: 30 minuten per dag
- verkeer/engels/topo: 30 minuten per dag (de vakken wisselen af in de week)
- bewegingsonderwijs: 2 uur per week
- Kennis van de wereld: gemiddeld 2,5 uur per dag. Dit doen we m.b.v. de methode Wetenswaardig. Hier zijn de volgende vakken aan gekoppeld: natuur, techniek, geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, burgerschap, taal, schrijfonderwijs en de creatieve vakken.
Tijdens de eet en drinkmomenten lezen we voor uit bijvoorbeeld de methode Trefwoord. We spelen in groep 3 t/m 8 twee keer een kwartier buiten na het eten en drinken.
In schooljaar 2023/2024 zijn we gestart met het vormgeven van het uniform pedagogisch handelen. De komende twee jaar gaan we verder met dit implementatietraject.
De plannen zijn uitgewerkt in jaarwerkplannen, deze liggen ter inzage op school.
De Rank werkt op een prettige manier samen met kinderdagverblijf 't Holthuisje. Doel is om deze samenwerking de komende jaren verder vorm te geven en inhoudelijker met elkaar op te trekken. Dit met als doel een doorgaande lijn neer te zetten voor de ontwikkeling van peuter naar kleuter.
Onderwijs aan het jonge kind vraagt vaak een specifieke vertaling van de algemene schoolvisie. De school heeft een duidelijke visie op het onderwijs aan jonge kinderen. We wachten niet met het aanbieden van de leerstof totdat een kind ergens "aan toe is". Dit doen we in de wetenschap dat het aanbod van het taal- en rekenonderwijs in de kleuterschooltijd wel degelijk samenhangt met latere taal- en rekenprestaties. We dompelen kinderen onder in een rijke taalomgeving om spelenderwijs de wereld om zich heen te leren kennen. We werken niet over thema's als lente of herfst, maar we bieden rijkere taalthema's aan zoals ridders en kastelen, de ruimte en de Romeinen.
We stemmen ons onderwijsaanbod af op het jonge kind en er is tevens ruimte voor beweging, zelfstandig werken en spel. Onderzoek naar effectiviteit van het aanbieden van leerstof aan kleuters – en naar de sociaal-emotionele ontwikkeling van kleuters op scholen waar dit gedaan wordt – geeft een positief beeld (Le et al., 2019). Jonge kinderen zijn continu in ontwikkeling. Kleuters verschillen weliswaar qua cognitief niveau, maar ze zijn er allemaal aan toe om nieuwe dingen te leren.
Op onze school hechten we een grote waarde aan kwalitatief hoogwaardig onderwijs aan de kleuters, dit is zichtbaar wanneer je het taalrijke kleuterlokaal binnenloopt.