De Cocon

Hoefstraat 173 5014 NK Tilburg

  • Een voorbeeld van een talige routine die we gebruiken om de woordenschat van de leerlingen uit te breiden.
  • In samenwerking met het mooiste museum van Tilburg: "De Pont" is dit prachtige kunstwerk ontstaan.
  • Sinds 2019 werken wij met deze visie. In schooljaar 2023-2024 gaan we de visie met het oog op het nieuwe schoolplan herijken.

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Kindercampus de Cocon is onderdeel van stichting Mondiaen. Deze stichting maakt gebruik van een eigen vervangerspoule dat ingezet kan worden bij afwezigheid van de leerkracht.

Wanneer onze eigen poule niet toereikend is, zoekt Driessen HRM voor ons een externe vervanger. In de gevallen dat er geen vervanger beschikbaar is, kijken we of we het intern op kunnen lossen. Dat kan door andere inzet van eigen personeel of het samenvoegen van groepen. Wanneer we geen oplossing hebben, zullen er groepen naar huis gestuurd worden. Ouders ontvangen hierover zo snel als mogelijk een bericht.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Naast de nadrukkelijke aandacht voor de basisvakken rekenen, taal en lezen besteden we ook aandacht aan andere vakken. Dit zijn vakken als schrijven, handvaardigheid en tekenen. Vanaf groep 5 komt daar het vak Engels bij en de zaakvakken zoals aardrijkskunde, biologie en geschiedenis. Ook aan de sociaal-emotionele ontwikkeling werken we door middel van lessen vanuit de vreedzame school. Voor de bovenbouw zijn de creatieve vakken met name verweven tijdens de creamiddag waarbij verschillende disciplines voorbij komen zoals sport, muziek, drama, creatief en koken. Daarnaast bieden we periodes naschoolse activiteiten aan waar dezelfde disciplines aan bod komen in samenwerking met externen. De naschoolse activiteiten zijn voor de kinderen van groep 1-8 en wisselen per periode.

De school heeft voor alle groepen 2x per week gymles onder leiding van een vakleerkracht.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Op onze school ligt de focus op de basisvakken taal en rekenen. De kleuters ontwikkelen en leren voornamelijk vanuit spel. Dat past bij deze leeftijd. De leerkrachten verweven in het spel verschillende doelen waardoor kinderen leren en ontwikkelen.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De invulling van de uren is een richtlijn. We verzorgen onderwijs op maat. Afhankelijk van de groep en de analyse die we op de resultaten maken, kunnen de uren variëren. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend onderwijs Op onze locatie Ons bestuur, Mondiaen, werkt met andere schoolbesturen in de regio samen in het samenwerkingsverband Plein 013. Dit is het samenwerkingsverband waarin de schoolbesturen afspraken maken over Passend onderwijs. De afspraken die in SWV Plein 013 worden gemaakt gelden voor alle aangesloten scholen, dus ook voor onze locatie. Daarnaast adviseert en ondersteunt SWV Plein 013 onze locatie bij het vormgeven van Passend onderwijs. 

Wat is Passend onderwijs?  Heel veel kinderen op onze locatie leren en ontwikkelen op een manier zoals de ouders/verzorgers en wij als school van hen verwachten. Er is dan niet veel reden tot zorg. Maar soms gaat het leren moeilijk, mist een kind de uitdaging of is er sprake van een beperking of een probleem met het gedrag. De leerkracht kan een signaal geven dat het minder goed gaat op school. De leraar neemt dan contact met u op. Maar ook u als ouder/verzorger kunt een signaal afgeven dat het niet goed gaat met uw kind. Het is belangrijk dat u dat samen met de leerkracht bespreekt. Misschien is extra ondersteuning of begeleiding noodzakelijk. Passend onderwijs wil graag bereiken dat elk kind de ondersteuning krijgt die nodig is. En u als ouder/verzorger bent daarbij een belangrijke partner.  

Partners in ondersteuning  Wanneer er meer ondersteuning nodig is zijn er zogenaamde partners die ons hierbij kunnen helpen. Zo heeft onze school op regelmatige basis een gesprek met een schoolmaatschappelijk werker en een sociaal-verpleegkundige van de GGD. Daarnaast kunnen we gebruik maken van de expertise van onze ‘Begeleiders Passend Onderwijs’ (BPO). Dit zijn medewerkers werkzaam bij ons bestuur, Mondiaen, die zich bezighouden met het realiseren van thuisnabij Passend Onderwijs voor zoveel mogelijk leerlingen in de buurt. We betrekken daarnaast, als dat voor het kind of gezin noodzakelijk is ook jeugdhulpverlening. Natuurlijk wordt u daar nauw bij betrokken. We maken dan samen een plan, in onderwijstermen een ‘arrangement’, dat past bij de ondersteuningsbehoefte van het kind. U als ouder(s)/verzorger(s) bent verplicht hieraan mee te werken, bijvoorbeeld door informatie beschikbaar te stellen. 

Wat kan onze locatie aan extra ondersteuning bieden?  Wat onze locatie kan bieden aan extra ondersteuning staat beschreven in het ondersteuningsprofiel (SOP)van de school. Het is geactualiseerd in het voorjaar van 2024. In dit profiel is te lezen wat onze locatie aan extra ondersteuning kan bieden en wat de ambities zijn voor de komende jaren. Het ondersteuningsprofiel van onze locatie is te vinden op onze website www.kindercampusdecocon.nl.

Naar een andere school Het uitgangspunt op onze locatie is dat leerlingen zo veel mogelijk onderwijs nabij huis kunnen volgen. Voor sommige kinderen kunnen we echter, ondanks al de extra hulp, niet de ondersteuning bieden die het kind nodig heeft. Dan moeten we besluiten om een andere passende plek voor het kind te zoeken. We doen dit altijd in overleg met de ouders/verzorgers en houden daarbij zoveel als mogelijk rekening met de wensen van de ouders/verzorgers. Het samenwerkingsverband Plein 013 heeft daar regels voor opgesteld die passen binnen de ‘Wet op Passend Onderwijs’. Het kan betekenen dat het beter is voor het kind om geplaatst te worden op een andere basisschool die wel de ondersteuning kan bieden óf dat het kind geplaatst wordt op een school voor speciaal basisonderwijs (SBO) of een school voor speciaal onderwijs (SO). De school heeft de taak om deze passende plek voor het kind te vinden  De scholen voor (voortgezet) speciaal (basis) onderwijs zijn onderverdeeld in vier clusters:Cluster 1: Onderwijs aan visueel gehandicapte leerlingen: slechtziende en blinde kinderen. Cluster 2: Onderwijs aan auditief en/of communicatief beperkte leerlingen: doven, slechthorende en ernstig spraak-taalgestoorde kinderen. Cluster 3: Onderwijs aan geestelijk en lichamelijk gehandicapte leerlingen: mytyl/tytyl, Langdurig Zieken en Zeer Moeilijk Lerende Kinderen. Cluster 4: Onderwijs aan leerlingen met ernstige gedragsproblemen dan wel psychiatrische problemen, Langdurig Zieke Kinderen (anders dan een lichamelijke beperking) en Pedologisch Instituut-scholen. 

Toelaatbaarheidsverklaring Voordat deze keuze definitief gemaakt wordt, moet de locatie een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aanvragen bij het samenwerkingsverband. Dit is een bewijs dat uw kind recht geeft op een plek in het speciaal (basis) onderwijs en is wettelijk verplicht.  

Ondersteuning door het samenwerkingsverband  Het samenwerkingsverband helpt de locatie bij deze stappen. De Begeleider Passend Onderwijs kan de locatie desgevraagd ondersteunen bij het opstellen van arrangementen en bij het vinden van een passende school. Daarnaast kunnen wij de hulp inschakelen van de onderwijsadviescommissie van samenwerkingsverband Plein 013, deze kan ouders/verzorgers en de school onpartijdig adviseren. U kunt hier meer over lezen op de website van het samenwerkingsverband: www.plein013.nl  

Aanmelden door ouders Zodra het samenwerkingsverband een toelaatbaarheidsverklaring heeft afgegeven en de locatie, in samenspraak met de ouders/verzorgers, een passende plek gevonden heeft, kunnen de ouders hun kind op de nieuwe school aanmelden. 

Ouder- en jeugdsteunpunt Voor passend onderwijs is een goede samenwerking tussen leerling, ouder(s)/verzorger(s) en school heel belangrijk. Het helpt jou als ouder/verzorger en/of leerling als je duidelijke informatie krijgt en weet bij wie je terecht kunt met vragen. Het ouder- en jeugdsteunpunt helpt daarbij.  plein013.nl/ouders/ouder-en-jeugdsteunpunt/  

Kinderen die nog geen Nederlands spreken  Leerlingen van 4 of 5 jaar die nog geen  Nederlands spreken gaan naar de ‘gewone’ kleutergroep waar ook alle Nederlands sprekende kinderen zitten. Onderzoek heeft uitgewezen dat kinderen op deze leeftijd heel gemakkelijk taal van elkaar overnemen, vandaar dat er voor deze ‘onderdompelingstactiek’ gekozen is. Voor oudere leerlingen die nog geen Nederlands spreken is de taalschool bedoeld. Op de taalschool krijgen de leerlingen in een aparte klas les. Zij zijn dagelijks bezig met taalactiviteiten. Als u graag wilt dat uw kind geplaatst wordt in de taalschool kunt u de basisschool vragen of uw kind toelaatbaar is. 

 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Naast de ondersteuning die de leerkracht biedt, zetten we leerkrachtondersteuners in om ook individuele ondersteuning te kunnen bieden.

In overleg met ouders zoeken we altijd naar de meest passende wijze om een kind te kunnen begeleiden. Hiervoor werken we samen met allerlei instanties om ondersteuning op maat te kunnen bieden.

We werken nauw samen met ouders van kinderen die meer ondersteuning nodig hebben. Voor elk kind willen wij een passend aanbod kunnen bieden en onderzoeken elke keer wat haalbaar is binnen de groep waar het kind zit. Onze leerkrachten willen graag elk kind bieden wat het nodig heeft en sluiten dagelijks aan op behoeften van leerlingen. Dit vraagt ook ondersteuning van leerkrachten en de inzet van onze specialisten om hen deze ondersteuning te bieden. Jezelf blijven ontwikkelen is voor ons de sleutel!

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven