Basisschool De Bloemaert

Dalemdreef 23 5035 LZ Tilburg

  • Onze kinderen kunnen heerlijk spelen op het avontuurlijke schoolplein.
  • Binnen ons onderwijs geven we zo veel als mogelijk is betekenisvol onderwijs.
  • Basisschool De Bloemaert zit in het wijkgebouw van Grote Beemd.

Het team

Toelichting van de school

Het team van De Bloemaert zet zich dagelijks met veel enthousiasme in om kinderen optimale ontwikkelkansen te bieden.

Het management team:

Directeur                                                        Inge Schamp
Onderwijskundig teamleider met IB taken         Jessie ten Bokkel
Intern begeleider                                            Marie-Jose Franken

Bouwcoördinatoren Bovenbouw (groep 5 tm 8)  Michelle en Nikki
Bouwcoordinator onderbouw (groep 1 tm 4)      Danny

In schooljaar 2024 -2025 starten wij met 11 groepen. 
groep    1/2 A    Nanda (ma -di)      & Anette (woe - do) (Beiden om de week op vrijdag)
groep    1/2 B    Demi (ma- di)        & Danny (woe - do - vrij)
groep    1/2 C    Pien 
groep    3          Lobke (ma- di)       & Marian (woe - do - vrij)
groep    4          Daan
groep    5          Carolien (ma)         & Ilja ( di- woe- do -vrij) 
groep    5/6       Margriet (ma- di)    & Michelle ( woe - do - vrij) 
groep    6          Ragne (woe)           & Kevin (ma- di- do- vrij)
groep    7          Nikki (ma - di)         & Sanne (do- vrij) (Beiden om de week op woensdag) 
groep    7/8       Nicky                      & Max (LIO)
groep    8          Joost

Ondersteuners: Ragne, Demi, Bente en Ingrid. 
Combinatie functionaris (gymdocent): Luc 

Conciërge: Joep
Administratie: Anouk

Binnen ons team hebben we verschillende expertises die we steeds verder ontwikkelen zodat we goed af kunnen stemmen op de behoeften van leerlingen en onze kwaliteit van onderwijs steeds blijven ontwikkelen. 

Rekenen: Nikki
Taal: Nicky
Pedagogiek: Sanne
Hoogbegaafdheid: Ilja
ICT en digitale geletterdheid: Kevin & Michelle

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging wegens ziekte of verlof van de leerkracht

Wanneer een vaste groepsleerkracht afwezig is in verband met ziekte of verlof proberen wij het onderwijs zo goed mogelijk door te laten gaan. Graag delen wij met u welke stappen wij doorlopen bij de vervanging van een afwezige leerkracht. 

Op basisschool De Bloemaert hebben wij de meeste dagen van de week een leerkracht beschikbaar om in te vallen. Dit noemen wij onze vaste school-schil. Wanneer deze leerkracht niet beschikbaar is hebben wij de mogelijkheid om leraar-ondersteuners in te zetten als vervanger. 

Als het binnen onze eigen school niet lukt om vervanging te organiseren, kunnen wij een vervangingsaanvraag doen bij een extern bureau. Zij coördineren een pool van invallers die in dienst zijn bij verschillende schoolbesturen.  

Mochten daar ook geen vervangers beschikbaar zijn, dan nemen wij nog een aantal andere mogelijkheden in overweging: 
- Is er een leerkracht bij ons in dienst die eventueel een dag extra wil werken? 
- Is er een stagiaire die de groep kent en wij voldoende geschikt achten om onder toezicht de groep te vervangen? 
- We verdelen de groep over andere klassen. Leerlingen krijgen werk mee dat zij veelal zelfstandig kunnen maken. 
- Is er een ouder met een onderwijsbevoegdheid die een dag in wil vallen? 
We hanteren geen vaste volgorde maar zoeken altijd naar de best passende oplossingsmogelijkheden binnen de gegeven situatie. 

Helaas komt het ondanks bovenstaande inspanningen steeds vaker voor dat er geen invaller beschikbaar is. Middels de vier laatst genoemde punten proberen wij te voorkomen dat we leerlingen naar huis moeten sturen. Wanneer we geen andere mogelijkheid zien dan leerlingen thuis te laten blijven, zal dit nooit op de dag zelf, maar altijd een dag van tevoren met ouders gecommuniceerd worden. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We kiezen in principe er voor om de kinderen op leeftijd in de groepen te rangschikken. Naast de cognitieve ontwikkeling is de sociaal en emotionele ontwikkeling een erg belangrijke. Binnen de jaargroepen vinden er naast leeractiviteiten ook veel activiteiten plaats die op deze sociaal en emotionele ontwikkeling inspelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan coöperatieve leerstrategieën en culturele activiteiten. Bij de kleutergroepen kiezen we er juist voor om de oudste en jongste kleuters bij elkaar in één groep te plaatsen. Soms is het onvermijdelijk om een andere combinatie te vormen van twee groepen. Dit heeft vaak te maken met het aantal kinderen. Na elk schooljaar husselen we in principe de groepen; behalve bij de kleuters. In de bijlage van de schoolpagina van 'Scholen op de Kaart' kunt u het beleid hieromtrent lezen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Wettelijk verplicht aantal uren per jaar: min. 940

Het totaal in 8 jaar onderwijs: 7520 uur

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze missie is het omgaan met verschillen die er tussen kinderen bestaan en we staan open voor de eigenheid en onderwijsbehoeften van ieder individu. Vanuit die positieve benadering, creëren we situaties waarbinnen iedereen succeservaringen op kan doen. Onze kernwaarden veiligheid, respect, sfeer, transparantie en betrokkenheid geven samen met onze kernkwaliteiten, maatwerk, professionaliteit, structuur, gedeelde verantwoordelijkheid en teamwork richting aan ons professioneel handelen.   

Vanuit deze visie is het onze ambitie alle kinderen passend onderwijs te bieden. Passend Onderwijs betekent dat elk kind onderwijs krijgt dat het beste bij zijn of haar talenten en belemmeringen past. Het streven is ook: veilig leren in (vanuit) een versterkte omgeving. Wij vinden het belangrijk dat elke leerling zich zo optimaal mogelijk kan ontwikkelen. Elke leerling is uniek en heeft zijn eigen ondersteuningsbehoeften. Wij zijn er op gericht de ondersteuningsbehoefte van de leerlingen te achterhalen en ons onderwijs daar zo goed mogelijk op af te stemmen, gebruik makend van de kernwaarden van ons onderwijs. Op die manier streven wij er naar elke leerling optimale onderwijskansen te bieden. We willen hierbij niet alleen samen werken, maar vooral samenwerken.  

Elke leerling kan zich zo optimaal mogelijk ontwikkelen en krijgt onderwijs dat is afgestemd op zijn of haar ondersteuningsbehoefte.  

Ontwikkeling volgen

Binnen onze school wordt de ontwikkeling van kinderen op verschillende manieren gevolgd.

* Voortdurend observeren, signaleren en samen met elkaar en met de kinderen reflecteren op het onderwijs en het welbevinden. Op die manier wordt dagelijks het onderwijsaanbod “passend gemaakt” door de leerkracht en waar mogelijk door de kinderen zelf. D.i. cyclus HGW ( waarnemen, begrijpen, plannen, realiseren).

* Reflecteren door leerlingen op het door hen gemaakte werk. Samen met de leerkracht evalueren ze deze taken en bepalen wat zij nodig hebben om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen.

* In groep 1/2 wordt gebruik gemaakt van het digikeuzebord om de ontwikkeling in beeld te brengen, te interpreteren en bij te sturen waar nodig. Het kind moet worden gevolgd en langs verschillende wegen moet het kind worden bereikt. De verschillende ontwikkelingsgebieden bieden daarvoor veel mogelijkheden. De toets heeft een veel minder prominente plaats.

* In groep 3 t/m 8 worden methodetoetsen gebruikt om te evalueren op de aangeboden leerstof. Van daaruit wordt het onderwijsaanbod passend gemaakt voor een langere periode.

* In groep 3 t/m 8 worden citotoetsen gebruikt om de ontwikkeling te evalueren over een langere termijn en te vergelijken met een norm. Van daaruit worden keuzes gemaakt in het onderwijsaanbod voor een langere periode.      

Ondersteuningsniveaus

Om de onderwijszorg op een goede manier te kunnen bieden wordt op onze school gebruik gemaakt van vijf ondersteuningsniveaus die verderop uitgebreider zijn uitgewerkt per ondersteuningsniveau.  

Ondersteuningsniveau 1: Algemene zorg in de groep (aanpak 2; vanuit direct instructiemodel)

Ondersteuningsniveau 2: Extra zorg in de groep (aanpak 1 en 3; vanuit direct instructiemodel)

Ondersteuningsniveau 3: Speciale zorg met interne hulp

Ondersteuningsniveau 4: Speciale zorg met externe hulp

Ondersteuningsniveau 5: Een ander onderwijsarrangement  

In het schoolondersteuningsprofiel zijn steeds nieuwe interventies en aanpakken genoteerd. Van interventies die beschreven staan bij ondersteuningsniveau 1, mag verwacht worden dat deze ook van toepassing zijn bij ondersteuningsniveau 2 t/m 4.  

Communicatie met ouders

Doel van basisschool De Bloemaert is dat elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen en onderwijs krijgt dat is afgestemd op zijn of haar ondersteuningsbehoeften. Wij geloven erin dat de pedagogische driehoek, ouders, school, kind hierin een rol speelt. Ouders en school hebben  een gezamenlijke verantwoordelijkheid en een gezamenlijk doel als het gaat om de ontwikkeling van het kind. Ook ouders signaleren wat hun kind nodig heeft. Daarom vinden wij het belangrijk samen met kinderen en ouders te werken aan passend onderwijs. In gesprek met elkaar zoeken we naar het beste aanbod voor het kind en trekken samen op in het bieden van ondersteuning. Dit vraagt vertrouwen in elkaar en transparantie in wat we doen en willen. Ouders zijn dan ook altijd welkom bij ons op school.   

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Terug naar boven