Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We kiezen in principe er voor om de kinderen op leeftijd in de groepen te rangschikken. Naast de cognitieve ontwikkeling is de sociaal en emotionele ontwikkeling een erg belangrijke. Binnen de jaargroepen vinden er naast leeractiviteiten ook veel activiteiten plaats die op deze sociaal en emotionele ontwikkeling inspelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan coöperatieve leerstrategieën en culturele activiteiten. Bij de kleutergroepen kiezen we er juist voor om de oudste en jongste kleuters bij elkaar in één groep te plaatsen. Soms is het onvermijdelijk om een andere combinatie te vormen van twee groepen. Dit heeft vaak te maken met het aantal kinderen. Na elk schooljaar husselen we in principe de groepen; behalve bij de kleuters. In de bijlage van de schoolpagina van 'Scholen op de Kaart' kunt u het beleid hieromtrent lezen.
Wettelijk verplicht aantal uren per jaar: min. 940
Het totaal in 8 jaar onderwijs: 7520 uur
Onze missie is het omgaan met verschillen die er tussen kinderen bestaan en we staan open voor de eigenheid en onderwijsbehoeften van ieder individu. Vanuit die positieve benadering, creëren we situaties waarbinnen iedereen succeservaringen op kan doen. Onze kernwaarden veiligheid, respect, sfeer, transparantie en betrokkenheid geven samen met onze kernkwaliteiten, maatwerk, professionaliteit, structuur, gedeelde verantwoordelijkheid en teamwork richting aan ons professioneel handelen.
Vanuit deze visie is het onze ambitie alle kinderen passend onderwijs te bieden. Passend Onderwijs betekent dat elk kind onderwijs krijgt dat het beste bij zijn of haar talenten en belemmeringen past. Het streven is ook: veilig leren in (vanuit) een versterkte omgeving. Wij vinden het belangrijk dat elke leerling zich zo optimaal mogelijk kan ontwikkelen. Elke leerling is uniek en heeft zijn eigen ondersteuningsbehoeften. Wij zijn er op gericht de ondersteuningsbehoefte van de leerlingen te achterhalen en ons onderwijs daar zo goed mogelijk op af te stemmen, gebruik makend van de kernwaarden van ons onderwijs. Op die manier streven wij er naar elke leerling optimale onderwijskansen te bieden. We willen hierbij niet alleen samen werken, maar vooral samenwerken.
Elke leerling kan zich zo optimaal mogelijk ontwikkelen en krijgt onderwijs dat is afgestemd op zijn of haar ondersteuningsbehoefte.
Ontwikkeling volgen
Binnen onze school wordt de ontwikkeling van kinderen op verschillende manieren gevolgd.
* Voortdurend observeren, signaleren en samen met elkaar en met de kinderen reflecteren op het onderwijs en het welbevinden. Op die manier wordt dagelijks het onderwijsaanbod “passend gemaakt” door de leerkracht en waar mogelijk door de kinderen zelf. D.i. cyclus HGW ( waarnemen, begrijpen, plannen, realiseren).
* Reflecteren door leerlingen op het door hen gemaakte werk. Samen met de leerkracht evalueren ze deze taken en bepalen wat zij nodig hebben om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen.
* In groep 1/2 wordt gebruik gemaakt van het digikeuzebord om de ontwikkeling in beeld te brengen, te interpreteren en bij te sturen waar nodig. Het kind moet worden gevolgd en langs verschillende wegen moet het kind worden bereikt. De verschillende ontwikkelingsgebieden bieden daarvoor veel mogelijkheden. De toets heeft een veel minder prominente plaats.
* In groep 3 t/m 8 worden methodetoetsen gebruikt om te evalueren op de aangeboden leerstof. Van daaruit wordt het onderwijsaanbod passend gemaakt voor een langere periode.
* In groep 3 t/m 8 worden citotoetsen gebruikt om de ontwikkeling te evalueren over een langere termijn en te vergelijken met een norm. Van daaruit worden keuzes gemaakt in het onderwijsaanbod voor een langere periode.
Ondersteuningsniveaus
Om de onderwijszorg op een goede manier te kunnen bieden wordt op onze school gebruik gemaakt van vijf ondersteuningsniveaus die verderop uitgebreider zijn uitgewerkt per ondersteuningsniveau.
Ondersteuningsniveau 1: Algemene zorg in de groep (aanpak 2; vanuit direct instructiemodel)
Ondersteuningsniveau 2: Extra zorg in de groep (aanpak 1 en 3; vanuit direct instructiemodel)
Ondersteuningsniveau 3: Speciale zorg met interne hulp
Ondersteuningsniveau 4: Speciale zorg met externe hulp
Ondersteuningsniveau 5: Een ander onderwijsarrangement
In het schoolondersteuningsprofiel zijn steeds nieuwe interventies en aanpakken genoteerd. Van interventies die beschreven staan bij ondersteuningsniveau 1, mag verwacht worden dat deze ook van toepassing zijn bij ondersteuningsniveau 2 t/m 4.
Communicatie met ouders
Doel van basisschool De Bloemaert is dat elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen en onderwijs krijgt dat is afgestemd op zijn of haar ondersteuningsbehoeften. Wij geloven erin dat de pedagogische driehoek, ouders, school, kind hierin een rol speelt. Ouders en school hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid en een gezamenlijk doel als het gaat om de ontwikkeling van het kind. Ook ouders signaleren wat hun kind nodig heeft. Daarom vinden wij het belangrijk samen met kinderen en ouders te werken aan passend onderwijs. In gesprek met elkaar zoeken we naar het beste aanbod voor het kind en trekken samen op in het bieden van ondersteuning. Dit vraagt vertrouwen in elkaar en transparantie in wat we doen en willen. Ouders zijn dan ook altijd welkom bij ons op school.