Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Sinds schooljaar 2023-2024 maken de leerlingen in groep 8 niet meer de Eindtoets, maar de doorstroomtoets. Dit is een verplichte toets. De doorstroomtoets vindt plaats in februari en geeft leerlingen een gelijke kans om zich eind maart aan te melden voor de middelbare school van hun voorkeur die het best past bij hun niveau.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
We volgen de resultaten van ons onderwijs naast de methodegebonden toetsen door het Cito leerlingvolgsysteem (Cito Lovs). Dat gebeurt halverwege en aan het einde van elk schooljaar. Door middel van analyses op school-, groeps- en leerlingenniveau maken we beredeneerde keuzes op onderwijskundig en pedagogisch vlak. De leerkrachten van verschillende leerjaren vergaderen na elke meting van het Lovs gezamenlijk o.l.v. de intern begeleiders over wat goed gaat en wat beter mag/moet. Tijdens die bijeenkomsten leren we met en van elkaar. Welke interventies hebben nu gewerkt? En welke niet? Op deze manier worden de opbrengsten verhoogd. Daarnaast brengen we meerdere keren per schooljaar in kaart hoe een groep sociaal in elkaar steekt.
In groep 7 wordt in maart tijdens de ontwikkelgesprekken het eerste voorlopige schooladvies gegeven. Daarbij wordt gekeken naar de werkhouding, vaardigheden, sociaal-emotionele ontwikkeling en didactische vorderingen van de leerling. Ook worden de resultaten van de ADIT hierin meegenomen. De Adaptieve Intelligentietest is een test voor leerlingen uit groep 6, 7 en 8, die op De Bloemaert wordt afgenomen in groep 7 in november. Met de ADIT worden de cognitieve capaciteiten van de leerling in beeld gebracht. Een goede inschatting van de mogelijkheden van de leerlingen draagt rechtstreeks bij aan een passend advies en vergroot daardoor de kans dat kinderen de schoolloopbaan succesvol doorlopen. We zien de ADIT als als een aanvulling op wat we al weten van de leerlingen; het geeft een extra onderbouwing. De totale ontwikkeling van de leerlingen is altijd leidend voor het uiteindelijke schooladvies. Het advies van de ADIT en het voorlopige advies in groep 7 is niet bindend. Deze kan bijgesteld worden in groep 8.
De leerlingen van groep 8 ontvangen in januari tijdens de adviesgesprekken het tweede voorlopig schooladvies van de leerkracht. In februari maken alle leerlingen van groep 8 de doorstroomtoets ROUTE 8. De doorstroomtoets meet de kennis die leerlingen hebben van taal en rekenen. De doorstroomtoets laat zien welk type vervolgonderwijs bij een leerling past, op basis van de taal- en rekenvaardigheden. De doorstroomtoets is daarmee een aanvulling op andere gegevens, voor het schooladvies dat een leerling krijgt. De doorstroomtoets is geen examen. Leerlingen kunnen niet slagen of zakken voor de toets. De uitslag van de doorstroomtoets ontvangt de school uiterlijk 14 maart. Vervolgens ontvangen de kinderen en ouders uiterlijk 21 maart schriftelijk het definitieve schooladvies. Indien het advies vanuit de doorstroomtoets hoger is dan het voorlopig schooladvies, is de school verplicht het advies te heroverwegen en te verhogen. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. Dit zal dan gemotiveerd moeten worden. Aanmelden voor het voortgezet onderwijs met het definitieve advies gebeurt tijdens de centrale aanmeldweek tussen 24 maart en 28 maart. Het voortgezet onderwijs verzorgt open dagen en informatiebijeenkomsten. Kinderen en ouders worden hiervan op de hoogte gebracht door de school.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.