Openbare Basisschool de Sleutel

Eilenbergstraat 256 5011 EC Tilburg

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Sleutel
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Sleutel
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Sleutel
  • Wij hebben een vakdocent lichamelijk opvoeding op school.
  • De gymlessen worden gegeven door een vakdocent.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In januari worden zogeheten IEP LVS toetsen afgenomen (vergelijkbaar met Cito). Wanneer de resultaten bekend zijn, analyseren de leerkrachten deze. Na aanleiding van de analyses worden indien nodig aanpassingen gedaan in het leerkrachtgedrag dan wel het aanbod van de leerstof. Daarnaast hebben de intern begeleiders de taak om schoolbreed een tussenanalyse te maken om te kijken waar we als school staan en waar begeleiding nodig is om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken. 

Per kind stellen wij streefdoelen om te zorgen dat kinderen tot optimale ontwikkeling kunnen komen. Deze worden in het begin van het jaar opgesteld. Na de IEP middentoetsen worden de streefdoelen geëvalueerd en eventueel bijgesteld. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het adviestraject begint al in groep 7. In groep 8 krijgen de leerlingen in januari een (voorlopig) schooladvies. Dit advies bepaalt op welk niveau een leerling zich mag inschrijven op een school voor voortgezet onderwijs. We baseren het schooladvies op toetsresultaten, de sociaal emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie en gedrag.

In februari wordt vervolgens de doorstroomtoets (voorheen Eindtoets) afgenomen. De doorstroomtoets meet de kennis die leerlingen hebben van taal en rekenen en laat zien welk type vervolgonderwijs bij een leerling past. Uiterlijk 15 maart ontvangen scholen de uitslag van de doorstroomtoets. Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. Tussen 25 maart en 31 maart melden leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school (vo).

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Bij OBS De Sleutel geloven we dat iedereen waardevol is, dat kinderen graag willen leren, dat het altijd beter kan en dat we samen het verschil maken. Dat betekent dat we van onszelf en anderen verwachten dat we moeite doen om elkaar te leren kennen, dat we elkaar met respect behandelen, dat we willen leren en reflecteren, dat we de kinderen echt zien en dat we naar elkaar luisteren. Deze kernwaarden zijn onze overtuigingen, ze gaan over waar we in geloven en ze verklaren waarom wij de dingen doen zoals we ze doen. Ze komen niet alleen voort uit het openbare karakter van de school, maar ook uit onze kerntaak, uit onze geschiedenis, de locatie én de mensen in en rond de school.

Vanuit de Kanjertraining is er een aantal leidende regels in onze school:

- We vertrouwen elkaar

- We helpen elkaar

- We werken samen

- We maken plezier

- We doen mee

Aanvullend hebben we binnen de wijk de volgende gedragsafspraken (de vijf gouden regels) gemaakt:

- Ik heb respect voor de ander

- Ik zorg samen met anderen voor een veilige omgeving

- Ik ben zuinig op mijn eigen en andermans spullen

- Ik help anderen 

- Ik houd mij aan de afspraken

Kinderen en leerkrachten houden zich aan deze gedragsafspraken, en we spreken elkaar daar ook op aan. Ook verwachten wij van ouders dat zij deze regels respecteren en er naar handelen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Wederzijds respect
  • Veilige omgeving
  • Saamhorigheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven