Openbare Basisschool De Blaak

Grebbe 42 5032 RT Tilburg

Schoolfoto van Openbare Basisschool De Blaak

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tweemaal per jaar worden methode-onafhankelijke toetsen afgenomen. Deze toetsen worden geanalyseerd door de leerkrachten en met de kwaliteitscoördinator besproken. De resultaten van deze analyse worden opgenomen in het leerlingoverzicht en (indien nodig) wordt het onderwijs aangepast aan de onderwijsbehoeftes van de leerlingen.

Methodegebonden toetsen / Cito-toetsen:

Methodegebonden toetsen laten zien of de leerling de aangeboden leerstof kan verwerken met een positief resultaat. De niet-methodegebonden toetsen zijn onafhankelijke toetsen die laten zien hoe de leerling het geleerde toepast in andere situaties. Daarnaast laten deze zien hoe de leerling presteert ten opzichte van leeftijdsgenoten en het landelijke gemiddelde op die toetsen. Zo kunnen we de ontwikkeling in een groter verband plaatsen. De niet-methode gebonden toetsen die wij op school gebruiken zijn de toetsen van het Cito (Centraal Instituut voor Toets Ontwikkeling). Deze toetsen geven de resultaten weer in vaardigheidsscores en niveaus. De vaardigheidsscores laten een mogelijke groei van de leerling ten opzichte van zichzelf zien. De niveaus geven aan waar de leerling staat in vergelijking met leeftijdsgenoten en het landelijke gemiddelde.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Ouders van kinderen die in groep 7 en 8 zitten, krijgen in de loop van het schooljaar te maken met de onderstaande stappen in de overgangsprocedure:

Groep 7:

Bij de start van het schooljaar is er een informatieavond waarbij ouders geïnformeerd worden over welke data we gebruiken bij het bepalen van het advies (cito resultaten, ontwikkelperspectief, klasgedrag, werkhouding, karakter van het kind). Hierdoor werken we tijdig aan verwachtingsmanagement. 

Oktober/November: Worden leerlingen meegenomen in de adviesprocedure. Zo krijgen de leerlingen informatie over de verschillende niveaus, scholen en open dagen. 

Januari/Februari:  De ouders van leerlingen uit groep 7 krijgen een voorlopig schooladvies. Tijdens het eerste rapportgesprek laat de groepsleerkracht weten voor welke vorm van het voorgezet onderwijs uw kind het meest geschikt geacht wordt. Adviezen worden in overleg met leerkrachten van zowel groep 7, 8 en de kwaliteitscoördinator weloverwogen gegeven. Door een voorlopig advies te geven, wordt de voorlopige richting bepaald en kunnen open dagen gerichter worden bezocht. In deze periode kunnen ouders en leerlingen dus ook de open dagen van scholen voor voortgezet onderwijs bezoeken.

Groep 8:

September/November: De leerkrachten voeren regelmatig gesprekken met de leerlingen en waar nodig ook met ouders over de stap naar het voortgezet onderwijs. 

December/ Januari: Ouders en leerlingen krijgen een voorlopig schooladvies van de leerkrachten. Tijdens een ouder-kind gesprek wordt het advies gecommuniceerd. Deze adviezen zijn in overleg de leerkrachten van groep 7, 8 en de kwaliteitscoördinator vastgesteld. 

Januari/Februari: Wij organiseren een avond waarop verschillende vormen van voortgezet onderwijs in onze omgeving zich presenteren aan de ouders van de leerlingen van groepen 8. In deze periode zijn er ook informatieavonden die iedere school voor voortgezet onderwijs zelf organiseert. Om een goed beeld van deze scholen te krijgen is het verstandig om deze avonden te bezoeken. 

November-Februari: Leerlingen uit groep 8 kunnen deelnemen aan opendagen en meeloopdagen.

Januari/Februari: Ouders en leerlingen ontvangen het naast het schoolrapport ook een onderwijskundig rapport. Dit rapport wordt na het aanmelden en na inzage en ondertekening van ouders, doorgestuurd naar de school van voortgezet onderwijs waar de leerling is aangemeld.

Februari: Doorstroomtoets groep 8. Na ongeveer 4 weken ontvang je de uitslag. Het schooladvies wordt naar boven bijgesteld, als de leerling de doorstroomtoets beter heeft gemaakt. Alleen als een bijstelling van het schooladvies niet in het belang van de leerling wordt geacht, kan de school besluiten om het advies niet aan te passen. 

Maart: Ouders melden hun kind aan op een school voor voortgezet onderwijs. Je wordt ter zijner tijd door de school van deze data op de hoogte gebracht. 

Mei/Juni: Ouders ontvangen bericht of hun kind al dan niet toegelaten is op het VO. In juni worden de leerlingen uitgenodigd om kennis te komen maken met de nieuwe klas van het VO waar hij/zij na de zomervakantie naar toe gaat.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven