Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
OBS De Blaak kent het formeren van homogene groepen als uitgangspunt. Soms zijn er echter omstandigheden (bijv. aantal leerlingen in een bepaald leerjaar) waardoor een combinatiegroep gevormd zal worden.
Iedere groep heeft zijn eigen groepsverantwoordelijke leerkracht. Wij vinden deze vaste persoon voor de groep belangrijk. Samen met de leerlingen wordt er gewerkt vanuit een veilig en vertrouwd schoolklimaat. Ouders kunnen met hun vragen, van welke aard dan ook, terecht bij dezelfde persoon en vinden samenwerking waar nodig.
Groepsdoorbrekend onderwijs vindt met name plaats tussen parallelgroepen en ten aanzien van maatjeswerk. Zo lezen bijvoorbeeld de leerlingen uit de onderbouw met leerlingen uit de bovenbouw. Samenwerking op allerlei niveaus dus.
Als extra toevoeging m.b.t. onderwijstijd geven we aan dat we Engelse lesgeven in de groepen 1 t/m 8. OBS De Blaak is een school met een officieel VVTO certificaat. Dit betekent dat we ongeveer 10-15% van onze lestijd in het Engels aanbieden.
Wij vinden het belangrijk dat alle leerlingen een stevige basis meekrijgen naar het voortgezet onderwijs op de domeinen; spreken, lezen en luisteren. Vandaar dat we deze lesstof aanbieden vanaf groep 1 en niet vanaf groep 7 zoals de meeste scholen in Nederland.
Op OBS De Blaak wordt de organisatie voor het onderwijsaanbod en de ondersteuning van leerlingen duidelijk neergezet en wordt voor leerlingen met specifieke zorg de afstemming tussen de schoolinterne en -externe zorg expliciet beschreven. Hierbij wordt uitgegaan van de onderwijsbehoeften van leerlingen.De onderwijsbehoeften vormen de basis voor de pedagogische en didactische begeleiding van de leerkracht. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, krijgen deze hetzij binnen de groep, hetzij door een al dan niet tijdelijke combinatie van extra aanbod in de groep en extra aanbod buiten de groep. Indien nodig worden externe experts ingeschakeld om de school hierin te ondersteunen. Groeps- en leerlingbesprekingen vinden plaats in leerteams. Vanuit data-analyse worden de ondersteuningsbehoeften van de leerlingen in beeld gebracht en vormgegeven. De leerlingoverzichten zijn onderdeel van data instrumenten die hiervoor worden ingezet.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Zie SOP obs de Blaak
OBS De Blaak is geen school die vanuit het gemeentelijk beleid behoort tot de VVE-scholen. Peuterspeelzaal / kinderdagverblijf Kinderstad Grebbe heeft in augustus 2014 besloten wel te gaan werken met één van de bestaande voor- en vroegschoolse programma's. Dit is het programma: Piramide.
Door gerichte activiteiten vanuit het programma Piramide wil Kinderstad Grebbe de voor- en vroegschoolse ontwikkeling van kinderen stimuleren. OBS De Blaak en Kinderstad Grebbe werken samen actief aan het afstemmen van de doorgaande lijn naar groep 1 zodat kinderen gevoelsmatig vrij eenvoudig de overstap kunnen maken naar school.