Wij vinden het belangrijk u als ouder goed te informeren over de ontwikkeling van uw kind.
Welke informatiekanalen hebben we? Elke twee weken verschijnt de Nieuwsbrief. Hierin leest u actuele informatie over wat er zoal speelt op school: activiteiten, ontwikkelingen en belangrijke zaken leest u hierin terug. U ontvangt de Nieuwsbrief digitaal via onze Schoolapp en per mail. Deze Schoolapp is een belangrijke vorm van contact met onze school. De app is er alleen voor ouders van de school en dus een afgeschermde omgeving. U vindt in de app o.a. de jaarkalender met alle geplande activiteiten op school, alle e-mailadressen van het team, alle data van de vrije dagen en studiedagen in het schooljaar. Het ziekmelden van uw kind gebeurt ook via de app en het belangrijkste voor u als ouder: u heeft toegang tot de groep van uw kind en ziet hierin foto's over wat er zoals op een schooldag in de groep van uw kind gebeurt. Dat mag u natuurlijk niet missen! In een noodgeval kunnen we u ook snel bereiken door een pushbericht te sturen. Bij inschrijving en plaatsing van uw kind bij ons op school, ontvangt u info over hoe deze app te downloaden.
Wij werken op school met de Kindmap. Bij ons staat het kind en zijn ontwikkeling centraal, dat is waar wij ons elke dag voor inzetten. Vanuit onze visie kijken wij naar de totale ontwikkeling van het kind ten opzichte van zichzelf. En ondersteunen zo goed als mogelijk het leerproces en sluiten aan bij de onderwijsbehoeften, die bij elk kind anders zijn.
Op de voorkant van onze Kindmap ziet u een pictogram van een dwarsdoorsnede van een boom. De jaarring symboliseert de kern van het kind, dat elk jaar groei doormaakt en waar wij als school (de hartelijke pijl) bij ondersteunen om een stevige basis te vormen. Wij vinden het daarnaast belangrijk dat kinderen zelf ook betrokken zijn bij hun eigen ontwikkeling. Weten waar je goed in bent én weten waar je nog aan kan werken en op welke manier. We leren kinderen reflecteren en feedback te geven en te ontvangen. Ze leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leren. Zij leren immers voor hun eigen toekomst! De kindmap is dan ook echt voor én van uw kind zelf.
De kindmap is per jaargroep opgebouwd vanuit de volgende onderdelen:
Dit ben ik. Dit is een presentatie van uw kind over zichzelf welke aan het begin van het schooljaar gemaakt wordt. Veranderingen in o.a. interesses, talenten, gezinssituatie en vrienden worden zichtbaar gemaakt.
Mijn Leerplan. Naar aanleiding van de eerste periode stellen de kinderen in oktober/november een leerplan op. De kinderen kiezen een doel waaraan ze de volgende periode gaan werken. Ze geven aan hoe ze hieraan gaan werken en wat ze nodig hebben om dit doel te bereiken. Halverwege het jaar wordt dit door de kinderen geëvalueerd en wordt er een nieuw leerplan opgesteld, welke aan het eind van het jaar afgerond wordt.
Mijn Groei Onze leerlingvolgsystemen gaan uit van de totale ontwikkeling van uw kind en brengen de ontwikkelingslijnen van het kind in beeld. In maart en juni vindt u in de Kindmap een uitdraai van deze volgsystemen en zullen uw kind en de leerkracht u toelichting geven tijdens het voortgangs- en evaluatiegesprek.
Mijn Hart en Handen In december en april vindt u in dit deel informatie over de sociaal- emotionele ontwikkeling. Bij groep 3 t/m 8 de Talentenkaart van IEP met daarop weergegeven het creatief vermogen, de leeraanpak en de sociaal emotionele ontwikkeling, gescoord door uw kind zelf. Ook de motorische ontwikkeling wordt in beeld gebracht.
Mijn Portfolio Het thematisch werken heeft als één van onze hartelijkheden een belangrijke plaats in ons onderwijs. We willen u dan ook graag laten zien aan welke doelen en vaardigheden gewerkt wordt en op welke manier de kinderen hier vorm aan geven. In dit deel vindt u de doelenlijsten per thema met daarachter werk van uw kind.
De kindmap zal gedurende het jaar geregeld mee naar huis gaan om te laten zien. Het is van belang om hem daarna ook weer mee terug naar school te nemen, zodat de kinderen hem in de klas weer kunnen aanvullen.
Welke gesprekken heeft u gedurende het schooljaar? We streven steeds meer naar eigenaarschap van onze leerlingen. Het zou daarom vreemd zijn om hen niet te betrekken bij de gesprekken die we met u hebben over hun ontwikkeling. Leerlingen zijn dus aanwezig bij deze gesprekken.
Op 3 momenten per jaar zijn er kindgesprekken, waarbij uw kind samen met de leerkracht en ouders praat over zijn/haar brede ontwikkeling, de opgestelde leerplannen om zelf gestelde doelen te bereiken en daarbij het portfolio presenteert.
Uiteraard blijft de mogelijkheid bestaan voor u als ouders om, buiten deze 3 vaste momenten per jaar, ook tussentijds een gesprek met de leerkracht te voeren als daar behoefte aan is.
U zult 3 keer per jaar voor deze kindgesprekken worden uitgenodigd en u kunt zich dan inschrijven via Schoolgesprek:
In de derde schoolweek (gr 3 t/m 8) of in november (gr 1/ 2) voor het startgesprek.
In maart voor het voortgangsgesprek.
In juni/juli voor een evaluatiegesprek over het Breinleren.
Wij hopen dat u met veel plezier en trots de komende jaren deze kindmap openslaat. En dat niet alleen tijdens de kindgesprekken op school, maar ook thuis de ontwikkeling van uw kind geregeld onderwerp van gesprek gaat zijn!