Basisschool Harten4

Cederstraat 4 5037 JD Tilburg

  • Schoolfoto van Basisschool Harten4
  • Schoolfoto van Basisschool Harten4

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij gebruiken de IEP Eindtoets als verantwoordingsinstrument. Hieronder enkele kenmerken van deze toets op een rij:

  • De toets is kort (2 x 2 uur)
  • De toets is zo gemaakt dat iedere leerling de toets kan maken. De opgaven in de IEP Eindtoets lopen op in moeilijkheidsgraad. Het begint met gemakkelijke opgaven en eindigt met moeilijkere opgaven. Zo ervaart iedere leerling een succesgevoel en krijgt iedere leerling de eerlijke kans om te laten zien wat hij kan.
  • De leerling werkt in één boekje. Bij lezen staat de tekst op de ene pagina en de vragen en antwoordmogelijkheden op de pagina ernaast. Zo hoeven leerlingen niet heen en weer te bladeren en kunnen ze zich concentreren op de vragen.
  • Doordat de vragen aansluiten bij de belevingswereld van de leerlingen, vinden de leerlingen de toets zelfs leuk om te maken.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We willen ons graag verantwoorden voor de resultaten die wij met onze leerlingen halen. Niet alle resultaten zijn meetbaar. Creativiteit, sociaal-emotionele ontwikkeling, maar ook de sfeer op school worden niet omgezet in resultaten van toetsen en scores, maar hebben hier wel invloed op.

We volgen de ontwikkeling van leerlingen door: 

  • Observatie, voornamelijk bij kleuters (Mijn Kleutergroep)
  • Toetsen van de verschillende methodes voor taal, rekenen, begrijpend lezen, etc. 
  • De Scol (sociaal-emotionele ontwikkeling, 2x per jaar), monitor VenstersPO 1x per jaar 
  • IEP-LVS toetsen (2 x per jaar)

We houden u op de hoogte van deze resultaten door de Kindmap meerdere keren per jaar naar huis te laten gaan.

De leerkrachten stellen twee keer per jaar hun doelen vast en bespreken die met de intern begeleider. Na de toetsen in februari/ maart en augustus/ september evalueren zij en reflecteren op de resultaten.

De intern begeleider en de directeur hebben ook twee keer per jaar overleg en bespreken de resultaten van alle groepen, bekijken de trends van de afgelopen jaren en bepalen of er ergens interventies nodig zijn. De schoolbrede analyse wordt met het team gedeeld in een teamvergadering. De analyse wordt 2 keer per jaar besproken met de kwaliteitsfunctionaris van Tangent.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Na 8 jaar onderwijs komt in groep 8 het schooladvies. Dit is een advies voor een schoolrichting (bijv. VMBO-T of HAVO) en dus geen specifieke middelbare school. De uiteindelijke schoolkeuze wordt door de leerling en zijn/haar ouders bepaald.

Hierbij een toelichting hoe wij tot dit advies komen.

Voor het samenstellen van het schooladvies wordt gebruik gemaakt van:

  • De gegevens uit het Leerlingvolgsysteem. Daarbij wordt gekeken naar resultaten van IEP begrijpend lezen en rekenen van groep 6,7 en 8. Taalverzorging/ Spelling in mindere mate. Dit is een vaardigheid, de andere betreft inzicht.
  • De kindmap van groep 7 en 8
  • De observaties betreffende zelfstandigheid, werkhouding, motivatie en huiswerkattitude
  • De observaties en resultaten van SCOL betreffende sociaal emotionele ontwikkeling

Bij het opstellen van het schooladvies zijn de volgende personen betrokken:

  • Leerkracht groep 8. Deze coördineert, neemt initiatieven tot gesprekken met andere betrokken, deze stuurt en bewaakt het proces.
  • Vorige leerkracht van de betreffende leerling. Deze heeft een adviserende rol.
  • Intern begeleider (IB). Deze heeft een adviserende rol en is nauw betrokken bij leerlingen met specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften in de voorbereidende fase.
  • Directie. Deze heeft de eindverantwoordelijkheid. 

Het schooladvies wordt tussen 10 en 31 januari 2024 besproken met de leerling en zijn/ haar ouders. De doorstroomtoets volgt dan in de 1e 2 weken van februari. De uitslag is er uiterlijk 15 maart.

Mocht de uitslag van de doorstroomtoets hoger zijn dan het advies, heroverwegen we ons advies. Het definitief schooladvies ligt er uiterlijk 24 maart, waardoor u tussen 25 en 31 maart 2024 aan kan melden bij de VO school.

Het advies in groep 8 is voor de leerlingen en hun ouders veelal geen verrassing, gedurende de hele schoolloopbaan zijn er immers vele gesprekken gevoerd. Mocht u toch nog vragen hebben over het advies, kunt u altijd een gesprek aanvragen bij de leerkracht van groep 8.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het heel belangrijk dat leerlingen een plek hebben waar ze kunnen spelen, contact kunnen maken met anderen, zichzelf kunnen leren kennen, zonder gepest of uitgelachen te worden. Een plek waar leerlingen kunnen leren omgaan met waarden en normen en waar ze keuzes leren maken welk gedrag passend is bij welke gelegenheid. Duidelijke regels en afspraken zijn hierbij noodzakelijk.

We streven naar een omgeving waar kinderen zich kunnen ontwikkelen tot zelfstandige, zelfredzame individuen. Individuen met een reëel zelfbeeld, gevoel van zelfvertrouwen en verantwoordelijkheid voor eigen handelen. Deze omgeving kenmerkt zich door wederzijds respect, structuur en veiligheid. We leren de leerlingen dat competenties als samenwerken, doorzetten, jezelf motiveren, conflicthantering en goede omgangsvormen (hulpvaardigheid en vriendelijkheid) je hierbij kunnen helpen.

We hechten grote waarde aan de betrokkenheid van de ouders bij de school. Want we kunnen het niet alleen. Samen willen wij kinderen respectvol leren omgaan met zichzelf, met anderen en met hun omgeving.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zorg voor elkaar
  • Persoonlijke aandacht
  • Positieve sfeer

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven