Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In groep 1 ligt de nadruk op het wennen aan school en het werken/spelen in de groep. Er is nadrukkelijk aandacht voor gewoontevorming en regelmaat met vaste routines. We stimuleren kinderen ook zelfstandig(er) te worden. Overigens verwachten we dat de kinderen die in groep 1 starten zindelijk zijn. De basisvaardigheden voor leren wordt gelegd.
In groep 2 wordt meer nadruk gelegd op het verkrijgen van basisvaardigheden, die nodig zijn om naar groep 3 te kunnen gaan. De kinderen maken een begin met het leren lezen en rekenen.
Er wordt in groep 1-2 uiteraard aandacht veel besteed aan de taalvorming, omdat dit de basis is voor bijna alle andere vaardigheden. De leerkracht begeleidt de kinderen in de omgang met elkaar en biedt materialen en activiteiten aan, die de leerlingen verder helpen in hun leer- en ontwikkelingsproces. De leerkracht observeert en registreert hoe ver een kind is in de ontwikkeling, d.m.v. het observatie- en registratiesysteem Kijk!.
Ons schoolteam is verdeeld in drie bouwen: onderbouw (1-2-3), middenbouw (4-5) en bovenbouw (6,7 en 8). De leerkrachten in het team werken nauw samen en maken gebruik van elkaars kwaliteiten en talenten (zowel als pedagogisch- en didactisch niveau als bij muziek, creatieve vakken, wereld georiënteerde vakken, sport enz.).
Elk kind ontwikkelt zich op zijn/haar eigen manier. In een groep zijn er meer mogelijkheden om kinderen op eigen niveau les te geven, eventueel ondersteunt door onderwijsassistenten. Creatieve vakken, muziek, wereld georiënteerde vakken en techniek combineren we in thema’s: in een paar weken gaan we uit van één onderwerp (b.v. Water of Ruimtevaart). De verschillende onderwijsteams gaan hier samen in op. Daarnaast werken we ook aan digitale vaardigheden en elk team heeft elk een laptopkar met Chromebooks ter beschikking.
De aangeboden ondersteuning richt zich naar behoefte op zowel leerlingen als leerkrachten.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Ambities worden nog bepaald.
Wij werken in het project VVE nauw samen met peuterspeelzaal Symfonie en kinderopvang van Norlandia. Jonge kinderen (peuters en kleuters) doen op jonge leeftijd mee aan educatieve programma's om onderwijsachterstanden vroeg op te sporen en aan te pakken. VVE is een onderwijsaanbod dat is gericht op peuterspeelzalen, kinderdagverblijven en de eerste twee groepen van de basisschool. Peuters kunnen twee dagdelen op de peuterspeelzalen terecht en er zijn extra leidsters. Ouders worden op verschillende momenten en manieren bij de activiteiten betrokken. Ook worden er puzzels, spelletjes of boeken uitgeleend om thuis te kunnen lezen en spelen met uw kind. Wij vinden de contacten met de peuterspeelzaal erg belangrijk. Vandaar dat we streven naar een zo goed mogelijke overdracht van gegevens van de peuterspeelzaal naar de groepen 1. Daarvoor ontvangen we van de peuterspeelzaal een overdrachtsformulier met bijvoorbeeld informatie uit observaties. Zo proberen wij een doorgaande lijn vanuit de peuterspeelzaal naar de basisschool te creëren.