Basisschool De Alm

Groenewoudstraat 70 5022 GE Tilburg

  • Schoolfoto van Basisschool De Alm
  • Schoolfoto van Basisschool De Alm
  • Schoolfoto van Basisschool De Alm
  • Schoolfoto van Basisschool De Alm
  • Schoolfoto van Basisschool De Alm

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Als team vinden we het belangrijk dat onze kinderen goed op niveau onze basisschool verlaten. Om deze reden zijn we ook gaan werken met streefdoelen. Deze zijn gebaseerd op de referentieniveaus. Om hier te geraken, is het van belang dat er in iedere groep voldoende vaardigheidsgroei plaatsvindt per half jaar. We analyseren deze groei a.h.v. de vaardigheidsscores (De resultaten van de Midden- en Eindtoetsen). Twee keer per jaar vinden er groepsanalyses plaats. Deze worden door de leerkrachten gepresenteerd aan het team. In de groepen 1/2 maken we gebruik van Mijn Kleutergroep om de ontwikkeling van de kinderen te volgen. We bepalen welke acties nodig zijn om tot hogere opbrengsten te komen. Tevens wordt gekeken of uitgevoerde acties gewerkt hebben, zodat we deze werkwijzen kunnen borgen in ons onderwijs. 

Vanaf groep 6 gebruiken we de zgn. 'Early warning tool' om tijdig zicht te krijgen op de waarschijnlijke uitstroom (en onszelf de vraag kunnen stellen of we nog goed op koers liggen), zodat we ook tijdig interventies kunnen inzetten.

Wat is de eindtoets?

Tot en met schooljaar 2022-2023 maken alle leerlingen aan het eind van de basisschool een eindtoets. Dit is verplicht. Met de eindtoets kunnen leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. De leerkracht geeft de leerling een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Scoort de leerling op de toets beter dan het advies van de leerkracht? Dan moet de school het advies heroverwegen. Bij een lagere score hoeft dit niet. De eindtoets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken.

De doorstroomtoets

Let op: Met ingang van schooljaar 2023-2024 wordt de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. De doorstroomtoets vindt plaats in februari en geeft leerlingen een gelijke kans om zich eind maart aan te melden voor de middelbare school van hun voorkeur die het best past bij hun niveau. De uitslagen van de doorstroomtoets zullen in de schoolgids van schooljaar 2024-2025 voor het eerst zichtbaar zijn.

Afname Adit

Om van de capaciteiten van een kind een zo compleet mogelijk beeld te krijgen, nemen we de ADIT af in groep 6 en 8. De ADIT is een adaptieve intelligentietest. Ouders krijgen altijd de keus of zij hun kind hieraan mee willen laten doen. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op Basisschool De Alm werken we handelingsgericht. Handelingsgericht werken (HGW) wil de kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding van alle leerlingen verbeteren. Het is een systematische manier van werken, waarbij het aanbod afgestemd is op de onderwijsbehoeften en de basisbehoeften van de leerlingen. Aan de hand van de kindkenmerken wordt gekeken welke onderwijsbehoeften het betreffende kind heeft. Het onderwijs wordt daarop aangepast.

We werken daarbij vanuit de HGW-cyclus. De HGW-cyclus is een hulpmiddel om de zorg op groepsniveau en individueel concreet te maken. Op groepsniveau benoemt de leerkracht de onderwijsbehoeften van de leerlingen in zijn groep in een groepsplan. De leerkracht doet dit ook op individueel niveau voor de leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Deze cyclus kent vier fasen

1. Waarnemen; Wat zie je bij de leerling? Het (opnieuw) observeren en in kaart brengen van de situatie

2. Begrijpen; Wat heeft de leerling op dit moment nodig? Het analyseren van de situatie, het bepalen wat nodig is om dit te veranderen en het benoemen van de onderwijsbehoeften

3. Plannen; Wat ga je doen? Het opstellen van een ondersteuningsplan dat aansluit bij de behoeften en beschikbare mogelijkheden

4. Realiseren; Hoe ga je het realiseren? Het uitvoeren van het plan gedurende minimaal 30 schooldagen om verandering te kunnen bewerkstelligen en te bepalen wat werkt

HGW is een cyclische werkwijze: Na fase 4 (de uitvoering van het plan) start automatisch fase 1 opnieuw.

Op basisschool De Alm werken we met schooleigen normen. Deze zijn gebaseerd op de referentieniveaus. Omdat we als school voor kwaliteit willen gaan, is daarbij het uitgangspunt dat ze hoog én haalbaar zijn.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De leerlingen van groep 8 ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies van hun leerkracht. In de eerste of tweede volle week van februari maken alle leerlingen de doorstroomtoets. De uitslag hiervan ontvangen de scholen uiterlijk 15 maart. Vervolgens ontvangen de leerlingen en ouders uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. Indien het toetsadvies vanuit de doorstroomtoets hoger is dan het voorlopig schooladvies, dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school dient dat dan te motiveren. Aanmelden voor het VO met het definitieve advies gebeurt tussen 25 maart en 31 maart.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen moeten zich veilig voelen om tot leren te kunnen komen. We streven naar een omgeving waar kinderen, ouders en leerkrachten elkaar op een vriendelijke manier ontmoeten. We vinden het belangrijk dat de nadruk ligt op positief gedrag. Uitgangspunten hiervoor zijn veiligheid en respect. We zetten een preventieve aanpak in op positieve gedragsveranderingen zodat leerlingen weten welk gedrag er wordt verwacht. School en ouders werken hierin intensief samen.

Wij willen dat kinderen leren te vertrouwen op zichzelf en dat zij voor zichzelf op kunnen komen. Daarom zijn wij sinds schooljaar 2018-2019 een Rots- en waterschool. Rots en Water is een (psychofysieke) training waarbij kinderen op speelse wijze zich leren te uiten, op te komen voor zichzelf en te luisteren naar elkaar. Alle leerkrachten zijn inmiddels geschoold in Rots En Water. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • We doen het samen
  • We geloven in kansen
  • We kennen onze krachten

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven