Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/00b49709-bc09-4503-9945-fe4292ce5dd7" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Voor de voor- en na schoolse opvang werken we samen met BSO ProKidz.
ProKidz zit in ons schoolgebouw en maakt gebruik van 2 lokalen en de speelplaats.Voor meer informatie over de BSO kunt u terecht op de website van BSO Prokidz; www.prokidz.nl
De Almtoppers
Kinderen moeten zich veilig voelen om tot leren te komen. We streven dan ook naar een omgeving waar kinderen, ouders en leerkrachten elkaar op een vriendelijke manier ontmoeten. We vinden het belangrijk dat de nadruk ligt op positief gedrag. Uitgangspunten hiervoor zijn veiligheid en respect. Om de sociale en fysieke veiligheid van kinderen zo goed als mogelijk te garanderen zetten we in op een preventieve aanpak waarin positieve gedragsverandering centraal staan. Dit ondersteunend pedagogisch klimaat zorgt ervoor dat leerlingen weten welk gedrag er van hen wordt verwacht en welk gedrag ze van anderen in hun omgeving kunnen verwachten. Het is onze ambitie dat school en ouders hierin intensief samenwerken. Om tot deze preventieve aanpak te komen hanteren we onze Almtoppers:
Op basisschool De Alm…
- zijn wij beleefd en aardig tegen elkaar.
- zorgen we voor elkaars spullen.
- zijn wij voorzichtig met elkaar.
- regelen wij onze zaken goed.
Vier keer per jaar staat één van de Almtoppers centraal in ons onderwijsaanbod. We nemen dan samen met leerlingen een Almtopper onder de loep, zodat steeds duidelijker wordt welk gedrag gewenst is. Ook bij het inzoomen op deze Almtoppers ambiëren we het vergroten van de betrokkenheid van ouders. Daarnaast zien wij het als een uitdaging voor de komende beleidsperiode om de inzet van de Almtoppers te continueren en te borgen. We ervaren in de praktijk dat deze methodiek ons helpt om positief gedrag te creëren binnen de school en er daardoor rust heerst in de schoolomgeving. Anderzijds zijn we ons ervan bewust dat het een flinke uitdaging is om deze methodiek levend te houden. Een nieuwe visualisatie is hier een onderdeel van. Samen zullen we hier alert op moeten blijven.
Rots en Water
Naast de preventieve aanpak die wij met de methodiek Almtoppers nastreven, ambiëren we in de komende beleidsperiode een schoolbrede implementatie van Rots en Water. Deze methodiek helpt ons, aanvullend op de Almtoppers, om leerlingen te leren vertrouwen op zichzelf en voor zichzelf op te komen. Rots en Water geeft de aanzet tot het vergroten van zelfvertrouwen, zelfbeheersing, zelfreflectie en sociale vaardigheden. Daardoor wordt de weerbaarheid van leerlingen vergroot en levert de methodiek een bijdrage aan het zelfbewustzijn van ieder kind. 28 Door de inzet van Rots en Water streven we naar een optimale sociale en maatschappelijke ontwikkeling voor ieder kind. We geloven erin dat deze vaardigheden worden ontwikkeld in interactie met medeleerlingen. Leerlingen leren welk gedrag wenselijk is in diverse situaties, hoe ze zich gepast gedragen en hoe ze zo dicht mogelijk bij zichzelf kunnen blijven.