Jenaplanbasisschool Jeanne d'Arc

Le Bourgetstraat 21 5042 TG Tilburg

  • Spelen is een belangrijke pijler van ons ritmisch weekplan. Buiten spelen maar ook spelend leren en lerend spelen.
  • Hoe werkt de wind? Welke invloed heeft snelheid?  Door de onderzoeken en te ervaren krijgen kinderen antwoorden op hun vragen.
  • Kinderen leren sprekend, spelend, werkend en vieren volgens een ritmisch weekplan.
  • De kring is een vast onderdeel van iedere klas voor instructie, ontmoeten, gesprek.
  • Samen vieren en jezelf presenteren is een vast onderdeel binnen onze school.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Als school maken wij gebruik van het leerlingvolgsysteem BOOM. Tweejaarlijks krijgen de kinderen op verschillende vakgebieden landelijk genormeerde toetsen aangeboden waarbij de score afgezet wordt tegen het landelijk gemiddelde. Op deze manier kunnen wij duidelijk in beeld brengen of uw kind voldoende ontwikkeling doormaakt en welke interventies daarop volgen. Uiteraard worden deze toetsen met u besproken. De resultaten van de toetsen worden gelegd naast de resultaten van de methode-gebonden toetsen en de nulmeting. De leerkracht analyseert de gegevens en bespreekt deze met de intern begeleider. In het cyclisch proces worden na iedere toets-ronde de ondersteuningsbehoefte van de groep en de kinderen in kaart gebracht en verwerkt in de periodeplanning. Daarnaast geeft het de school inzicht in de kwaliteit van ons onderwijs binnen de gehele school: dit wordt verwerkt in de schoolanalyse. Op deze wijze kunnen we bij borgen en bijsturen waar wenselijk.

In groep 7 wordt de Adaptieve Digitale Intelligentie Test (ADIT) afgenomen en gelegd naast de BOOM toetsing om een indicatie te krijgen voor de uitstroom naar het Voortgezet onderwijs.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Onze ambitie is om elk kind een passend en kansrijk schooladvies te geven met ruimte om zich verder te ontwikkelen in het vervolgonderwijs. We gaan hierbij uit van de potentie en veerkracht van kinderen en baseren het schooladvies op resultaten én observaties van de leerkrachten.

Elk kind krijg in groep 7, in februari, het voorlopig schooladvies. Dit advies wordt, net als het schooladvies in groep 8, opgesteld door stamgroepleiders van de groepen 5/6, 7/8, de interne begeleider en de directeur. Indien nodig wordt aanvullend advies gevraagd van externen. 

De leerlingen van groep 8 ontvangen tussen 10 en 31 januari hun (voorlopig) schooladvies van hun leerkracht. In de eerste of tweede volle week van februari maken alle leerlingen de doorstroomtoets. De uitslag hiervan ontvangen de scholen uiterlijk 15 maart. Vervolgens ontvangen de leerlingen en ouders uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. Indien het toetsadvies vanuit de doorstroomtoets hoger is dan het voorlopig schooladvies, dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school dient dat dan te motiveren. Aanmelden voor het VO met het definitieve advies gebeurt tussen 25 maart en 31 maart.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen ontwikkelen zich goed in een veilige omgeving waarin zij gezien en gerespecteerd worden. Hier staan wij voor en hier gaan wij voor.

We voeren regelmatig kindgesprekken. We spreken positieve verwachtingen uit naar kinderen. We gaan er van uit dat bij een leerproces hoort dat je fouten maakt. We helpen kinderen na te denken over het proces en hoe zij kunnen leren van deze situaties. Pedagogiek en didactiek zijn sterk met elkaar verbonden. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zorg goed voor jezelf
  • Zorg goed voor de ander
  • Zorg goed voor het andere

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Samenvatting van de belangrijkste bevindingen van de Inspectie;

Jenaplanschool Jeanne d'Arc heeft haar kwaliteit op orde en de inspectie handhaaft het basisarrangement.•

* De eindresultaten zijn voldoende,maar geven een wisselend beeld.Het team realiseert zich dat en ziet het belang deze te stabiliseren.

* Het aanbod is modern en in beweging. Naast veel ruimte voor taalvaardigheden is er ook aandacht voor 21ste eeuwse vaardigheden zoals onderzoeken, experimenteren en ontwerpen.

* De stamgroepleiders creëren een taakgerichte werksfeer en gaan prettig om met de leerlingen. We zien dat de lessen nog aan kracht kunnen winnen door de interactie met en tussen de leerlingen te (blijven) stimuleren.

* De leraren hebben zicht op de ontwikkeling van hun leerlingen. Het team toont lef door in de planning de nadruk te leggen op dat wat zij in de klas zien.

* Het team vindt het belangrijk dat iedereen zich veilig voelt. De leerlingen gaan met plezier naar school. Ouders voelen zich gehoord en geven aan dat de school ook kritisch naar haar eigen rol durft te kijken.

* Het team heeft goed zicht op de eigen kwaliteit. De verbeteringen sluiten aan bij de evaluaties en er is sprake van een planmatige aanpak, die de schoolleiding adequaat aanstuurt.

* De schoolontwikkeling is een gegroeide, gedeelde verantwoordelijkheid. Voor de verschillende verbeteractiviteiten zijn kartrekkers benoemd en er is ruimte voor intervisie.

*Om door te groeien als professioneel team is het nodig de aanspreekcultuur te versterken.

Terug naar boven