Jenaplanbasisschool Jeanne d'Arc

Le Bourgetstraat 21 5042 TG Tilburg

  • Spelen is een belangrijke pijler van ons ritmisch weekplan. Buiten spelen maar ook spelend leren en lerend spelen.
  • Hoe werkt de wind? Welke invloed heeft snelheid?  Door de onderzoeken en te ervaren krijgen kinderen antwoorden op hun vragen.
  • Kinderen leren sprekend, spelend, werkend en vieren volgens een ritmisch weekplan.
  • De kring is een vast onderdeel van iedere klas voor instructie, ontmoeten, gesprek.
  • Samen vieren en jezelf presenteren is een vast onderdeel binnen onze school.

Het team

Toelichting van de school

Er is een krachtig fundament voor het werken volgens de jenaplanprincipes omdat stamgroepleiders geschoold zijn of dit jaar worden als jenaplandocent. De nadrukkelijke koppeling van pedagogiek en didactiek is de sleutel van veranderen. De samenstelling van het team en de kwaliteiten van de teamleden maakt dat een rijk aanbod mogelijk is op het gebied van beeldende vorming, muziek, bewegen, techniek, ICT. Het basisaanbod van de kernvakken rekenen, taal, schrijven staat centraal in het dagelijks handelen van de stamgroepleider evenals het ontwikkelen van talenten en kinderen leren zelf verantwoordelijkheid en sturing te nemen op hun  leerproces.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

We hebben vaste vervanging op school voor zieke collega's. De kinderen zien een bekend gezicht voor de groep als de eigen stamgroepleider ziek is. De invaller kent de kinderen en is bekend met de werkwijze van de school. Inval is snel geregeld.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het jenaplanonderwijs is in ontwikkeling. Het is belangrijk voor het zelfbewustzijn van kinderen dat zij hun talenten optimaal ontdekken en ontwikkelen. Het talent verzilveren. We werken hard aan goede resultaten. Samen met de ouders zoeken we naar de juiste weg om de kinderen te ondersteunen bij hun ontwikkeling. Dit alles in een veilig schoolklimaat waar ieders uniciteit gewaardeerd en gerespecteerd wordt.

We werken in tweejarige stamgroepen. Het samenwerken in groepen van meerdere leeftijden is erg verrijkend voor alle kinderen. Leren van en met elkaar, samen delen en vieren.

We omarmen de pedagogische/didactische werkwijze vanuit Reggio Emilia en organiseren de culturele vakken steeds meer als ateliers waar kinderen kunnen ontdekken en experimenteren.

Stagiaires en basisschoolcoach
Basisschool Jeanne d'ARc is een opleidingsschool. Dit betekent dat we een school zijn voor studenten van de PABO. Vanaf het schooljaar 2021-2022 zijn we gestart als opleidingsschool Tilburg west (OLS Tilburg west).

De volgende scholen maken hiervan deel uit:
· Basisschool Jeanne d’Arc
· Basisschool Antares
· Basisschool Hubertus 
· Basisschool Wandelbos

Iedere school heeft zijn eigen onderwijsnest maar daar waar mogelijk maken we gebruik van elkaars expertise en leren met elkaar en van elkaar. Er vindt een nauwe samenwerking plaats tussen de basisschool en de FHKE-Fontys. Op de basisscholen worden de studenten begeleid door de basisschoolcoaches en de mentoren. In OLS Tilburg west zijn er 2 basisschoolcoaches die de studenten en mentoren coachen en contact onderhouden met de studiebegeleider van FHKE-fontys.

Daarnaast hebben wij ook studenten van de ALO (academie voor lichamelijke opvoeding), zij verzorgen gymlessen in verschillende groepen. Studenten van ROC OAS worden opgeleid tot onderwijsassistenten. Ook studenten van Fontys Hogeschool pedagogiek kunnen bij ons een stageplaats krijgen.

Op basisschool Jeanne d'Arc staat het werkplekleren centraal, aan de hand van competentiegerichte opdrachten, vergaren studenten kennis en vaardigheden die ze in de praktijk kunnen brengen in nauwe samenwerking met het werkveld. Vanuit de diverse opleidingen worden nieuwe beelden en inzichten gecreëerd en dragen de studenten bij aan de professionele ontwikkeling van onze school. Door met collega’s, ouders, experts en andere instellingen samen te leren en te werken. Door samen de kennis en kunde te delen en te onderzoeken halen we het beste uit onszelf, onze studenten en uiteindelijk uit onze leerlingen

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Kinderen komen tot leren als zij zich veilig voelen. Een goed en warm contact tussen de stamgroepleider en het kind is de kern van ons onderwijs. Ouders worden betrokken bij de ontwikkeling van het kind. In de driehoek kind-ouder-stamgroepleider ontstaat de mogelijkheid tot werkelijk zien van het kind en groeien.

Kinderen worden in groep 1-2 geprikkeld en gestimuleerd om de vaardigheden die nodig zijn voor lezen en rekenen te ontwikkelen. Ook in groep 1-2 ligt de prioriteit bij ontluikende geletterdheid/woordenschat en het leren van schooltaal en routines.

Drie ochtenden in de week krijgen de jongste kleuters in een kleinere groep gerichter aanbod (de peuter-kleutergroep). We werken hierin samen met de Peuteropvang Jeanne d'Arc Kinderopvang Xpect. Al het aanbod dat wij doen, doen we in een contextrijke omgeving (thema's) met veel natuurlijke materialen. De kleinere groep die in de stamgroep blijft speelt en leert in een stimulerende omgeving waar talentontwikkeling, experimenteren en onderzoeken centraal staan. 

Bij binnenkomst van de kinderen starten we met alle kinderen die in 1-2 zitten. Dit is belangrijk voor de groepsvorming. Na een korte kring waarin we bespreken welke dag het vandaag is, gaan de kinderen die in de peutergroep zitten mee met de stamgroepleider van deze groep. De overige kinderen blijven in 1-2 en hier wordt de kringactiviteit voorgezet (List, woordenschat, rekenen, taalactiviteiten....). Tijdens de spelmomenten in de klas observeert de stamgroepleider het proces en brengt het proces van een aantal kinderen in beeld. Dit is terug te zien in het portfolio van het kind. We besteden in de klas aandacht aan het presenteren van het eigen werk. Kinderen zijn hierin vrij of en wat ze willen presenteren.

Stamgroep 2-3:
We streven ernaar hetzelfde aanbod voor de kinderen uit groep 2 aan te bieden. Tijdens de kringactiviteiten streven we de volgende werkwijze na: “Samen waar het kan, apart waar het moet”. De stamgroepleider legt de doelen van een activiteit naast elkaar (groep 2 en 3) en zorgt zo dat alle kinderen aanbod krijgen tijdens dat moment. Kinderen leren zo van en met elkaar. In alle stamgroepen maken we regelmatig gebruik van de derde pedagoog door met de kinderen de leermogelijkheden buiten school op te zoeken. Alle stamgroepleiders zijn betrokken bij de ontwikkeling van de kinderen uit de voorbouw. De kinderen voelen zich hierdoor veilig en gezien door alle volwassenen die betrokken zijn bij hun ontwikkeling van peutergroep tot aan groep 2-3. De overgang naar een volgende groep wordt zo vloeiender voor de kinderen.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In het  schooljaar 2023-2024 wordt opnieuw stevig ingezet op de verdere implementatie van de rekenmethode Pluspunt.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het schoolondersteuningsprofiel is te vinden in de bijlage. 

De school gaat toewerken naar steeds meer inclusief onderwijs: iedereen mag erbij horen!
Zoveel als mogelijk kinderen krijgen in de eigen school de begeleiding en ondersteuning die zij nodig hebben. Indien nodig wordt expertise naar de school toegehaald om dit te realiseren. Een fasering van wat al gerealiseerd is en wat nog te doen staat is duidelijk in het schoolondersteuningsplan opgenomen. Het is een levend document dat jaarlijks wordt aangepast.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De komende jaren gaan we, in samenwerking met de scholen uit Tilburg West het BuurtOndersteuningsPlan verder uitwerken. We gaan voorzieningen in de wijk realiseren waardoor kinderen zoveel als mogelijk op de basisschool kunnen blijven en daar de hulp krijgen die nodig is. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Een kansrijke start als hoogste doel!

Per 1 januari 2023 is Xpect Primair gefuseerd met een deel van de Kinderopvanggroep te Tilburg. Door deze fusie kan onze stichting zich verder ontwikkelen tot een organisatie voor kindontwikkeling, met een aanbod van zowel kinderopvang als primair onderwijs. Stichting Xpect Primair biedt daardoor niet alleen goed basisonderwijs, maar is hierdoor ook in staat om goede kinderopvang te bieden, waarbij onderwijs en opvang zo optimaal mogelijk op elkaar wordt afgestemd.

Ontwikkeling start al voor en direct na de geboorte, daar hebben we als school weinig tot geen invloed op. Wij gunnen vanaf de geboorte kinderen een goede start met oog voor gelijke kansen. Daarom werken we binnen de Community school, samen met partners, aan een breder leer- en ontwikkelperspectief in onze omgeving.

We zijn in ontwikkeling voor een doorlopende lijn voor kinderen van 0 tot 14 jaar. Op dit moment heeft onze school extra aanbod voor het jonge kind: Dit is terug te zien in Meet&Play voor ouder en kind (van 0 tot 4 jaar), de peuteropvang (vanaf 2 jaar), de peuter-kleutergroep (van 3 tot 5 jaar) en 2-jarige stamgroepen (van 4 t/m 12) jaar. Verder werken we komende jaren aan extra ondersteuning voor kinderen van 10 tot 14 jaar.  

Met ons doorlopend observatiesysteem, wat we zowel bij de peuteropvang, als in de peuter-kleutergroep en in de kleutergroep gebruiken, is niet alleen het aanbod vertrekpunt, maar vooral de onderwijsbehoeften van de kinderen. Hierdoor is het meer dan alleen een signaleringsinstrument voor ons. De observatiegegevens kunnen gebruikt worden om tot een doelgericht onderwijsaanbod te komen. Vroegtijdig signaleren van risico’s bepalen welke interventies van belang zijn om het jonge kind te ondersteunen.

Meet&Play is een wekelijks terugkerende leer-, speel-, ontdek- en ontmoetingsplek voor ouders/verzorgers én kinderen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar, waarbij laagdrempelig contact centraal staat. Ouders/verzorgers uit de wijk kunnen elkaar hier ontmoeten, elkaar versterken in hun netwerk, ervaringen uitwisselen en/of pedagogische tips van professionals ontvangen. Het doel hiervan is het emanciperen van ouders/verzorgers op weg naar krachtig ouderschap. In een ontspannen sfeer wordt er bijvoorbeeld: in kring gezeten, een prentenboek voorgelezen, liedjes gezongen en fruit gegeten. Het heeft als voordeel dat kinderen en ouders bekend worden met de peuteropvang en school om de start of overstap te vergemakkelijken. Tegelijkertijd ontmoeten ouders/verzorgers als verschillende professionals, zodat deze bekend zijn bij aanvang van de peuteropvang en/of school.

Peuteropvang Jeanne d’Arc – Xpect KinderopvangVeiligheid en spelend ontdekken staan centraal binnen de kinderopvang. Er is ruimte voor het eigen proces van een kind. Wij helpen kinderen om zich thuis te laten voelen op een andere plek dan thuis, zonder dat papa of mama in de directe nabijheid zijn. Dit doen wij door goed samen te werken met ouders, een duidelijk dagritme, een goede speel-leeromgeving en uitnodigende activiteiten aan te bieden. Dit alles wordt aangeboden door liefdevolle, begripvolle en kundige pedagogisch professionals.

Wanneer kinderen eenmaal gewend zijn kunnen zij zich heerlijk ontwikkelen, samen met de andere kinderen van de groep. We zien het belang van een vroege ondersteuning van ouders en hun kinderen. Ouders van jonge kinderen geven in interviews aan dat zij het prettig vinden om regelmatig onder begeleiding bij elkaar te komen om het gesprek over de opvoeding van hun kind te voeren. Daarom zijn we in samenwerking met de gemeente, GGD, kinderopvang en R-Newt alternatieven naast kinderdagopvang aan het ontwikkelen. Denk daarbij aan activiteiten waar ouders en kinderen samen aan deel kunnen nemen, ook buiten de uren van de peuteropvang.

Een vroege ondersteuning werkt preventief om kinderen de opstap naar de basisschool goed te laten maken. Het aanbod is er op gericht ouders inzicht te geven in de ontwikkeling van hun kind en hen suggesties te geven om hun kind ook thuis maximaal te ondersteunen. Daarnaast worden kinderen gestimuleerd om al jong de omgeving te verkennen en talenten te ontwikkelen zowel thuis als op de opvang, waar zij zich veilig voelen.

De Peuter-kleutergroepIn een groep van maximaal 16 kinderen wordt er drie ochtenden in de week, een pedagogisch sterk aanbod geboden door pedagogisch medewerker en leerkracht. In de peuter-kleutergroep maken peuters vanaf 3,5 jaar en kleuters tot ongeveer 4,5 jaar oud kennis met routines en het beredeneerd aanbod dat de kleuters krijgen, ook wel Jenaplan Junior genaamd. Jenaplan Junior kent invloeden van het pedagogisch en filosofisch concept Reggio Emilia en het fundament is vormgegeven door de Tien Ankers die naast de leerlijnen en -doelen centraal staan. Net als bij de andere groepen werken we vanuit de kring. Daar leren de kinderen het dagritme, naar elkaar luisteren en om deel te nemen aan kringactiviteiten. Het taalaanbod wordt gestimuleerd door wekelijks een prentenboek centraal te stellen en door het gebruik van verteltafels, woorden van de week en consolideeroefeningen. We maken een start met het presenteren van je werkje.

De kinderen in de peuter-kleutergroep spelen samen buiten met de kinderen van groep 1-2 en nemen deel aan de activiteiten binnen de school om zo de verbinding met de andere kinderen en leerkrachten te leggen. Dit maakt dat de overgang naar groep 1-2 vloeiender verloopt.

Meer informatie over de werkwijze in stamgroep 1-2 en stamgroep 2-3 leest u bij de invulling van onderwijstijd leerjaar 1 en 2. 

Terug naar boven