Fusie
Per 1 januari 2023 is Xpect Primair gefuseerd met een deel van de Kinderopvanggroep te Tilburg. Door de fusie kan onze stichting zich verder ontwikkelen tot een organisatie voor kindontwikkeling, met een aanbod van zowel kinderopvang als primair onderwijs. Stichting Xpect Primair biedt daardoor niet alleen goed basisonderwijs, maar is hierdoor ook in staat om goede kinderopvang te bieden, waarbij onderwijs en opvang zo optimaal mogelijk op elkaar wordt afgestemd.
SamenwerkingsverbandHet bevoegd gezag van de school is aangesloten bij het samenwerkingsverband Plein 013.
Adres: J. Asselbergsweg 38
5026 RR Tilburg
Postbus 1372 5004 BJ Tilburg
Telefoon: 013 – 21 00 13 0
E-mail: info@plein013.nl
Website: www.plein013.nl
Gezamenlijk afspraken en regelingen
Voor onderstaande praktische onderwerpen en regelingen zijn binnen de stichting afspraken gemaakt die gelden voor alle scholen van Xpect Primair. Actuele informatie over deze onderwerpen vindt u op de website van de stichting www.xpectprimair.nl. Op aanvraag is een papieren versie van onderstaande documenten te verkrijgen bij de directie van de school.
- pesten
- informatieplicht aan gescheiden ouders, verzorgers
- leerplicht en verlof
- toelating, schorsing en verwijdering van leerlingen
- seksueel misbruik
- medisch handelen
- kledingvoorschriften
- dyslexie
- beleid sponsoring
- privacy beleid
- klachtenregeling
Privacy, hoe we omgaan met persoonsgegevens
De gegevens die over leerlingen gaan, noemen we persoonsgegevens. In het Informatiebeveiliging en Privacybeleid(IBP) van het schoolbestuur, waaronder het privacyreglement, is beschreven hoe de school omgaat met persoonsgegevens, en wat de rechten zijn van ouders en leerlingen.
De GMR heeft ingestemd met het IBP.
Wij maken alleen gebruik van persoonsgegevens als dat nodig is voor het leren en begeleiden van onze leerlingen, en voor de organisatie die daarvoor nodig is. De meeste gegevens ontvangen wij van ouders bij de inschrijving op onze school. Daarnaast registreren leerkrachten en ondersteunend personeel gegevens over leerlingen, bijvoorbeeld cijfers en vorderingen. Soms worden er bijzondere persoonsgegevens geregistreerd als dat nodig voor de juiste begeleiding van een leerling, zoals medische gegevens (denk aan dyslexie of ADHD).
De leerlinggegevens worden opgeslagen in ons digitale administratiesysteem ParnasSys. Dit programma is beveiligd en toegang tot die gegevens is beperkt tot medewerkers van de stichting die de gegevens strikt noodzakelijk nodig hebben voor de uitvoering van hun werkzaamheden.
Tijdens de lessen maken wij gebruik van digitale leermiddelen. Hiervoor wordt een beperkte set met persoonsgegevens uitgewisseld met leveranciers om bijvoorbeeld een leerling te identificeren als die inlogt. Wij hebben met leveranciers duidelijke afspraken gemaakt over de gegevens die ze van ons krijgen. De leverancier mag de leerlinggegevens alleen gebruiken als wij daar toestemming voor geven. De afspraken hierover worden vastgelegd in een verwerkersovereenkomst. Daarnaast kan het nodig zijn dat wij gegevens uitwisselen met andere externe partijen, denk daarbij aan de Dienst Uitvoering Onderwijs van het ministerie van onderwijs. Als voor de uitwisseling geen wettelijke verplichting bestaat, dan vragen wij u vooraf toestemming om met deze partijen gegevens te mogen uitwisselen.
Bij de inschrijving van uw kind(eren) vragen wij u om toestemming voor het gebruik van foto-en videomateriaal, het delen van uw contactgegevens met andere ouders en het gebruik van sociale media door uw kind(eren). U hebt te allen tijde het recht om deze toestemming te wijzigen. De school vraagt ouders nadrukkelijk om terughoudend te zijn met het maken van foto’s en video’s binnen de school. Het is voor ouders niet toegestaan om foto’s/video’s die gemaakt zijn op school te delen via sociale media of te gebruiken voor commerciële doeleinden.
Heeft u vragen of klachten met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens dan kunt dit kenbaar maken via een mail aan de schoolleiding. Mocht u uw vraag direct aan onze Functionaris Gegevensbescherming, dhr. mr. M. van Diggele, willen stellen dan kunt u dit doen door te mailen aan: fg@privacyopschool.nl
Toestemmingsverklaring Jaarlijks vinden er activiteiten plaats, waarvoor toestemming nodig is van de ouders.- Leerlingen worden binnen of buiten de klas geholpen door stagiaires en/of ondersteuners om de gewenste begeleiding uit te voeren.
- Er zijn regelmatig uitstapjes in het kader van bijv. natuuronderwijs, museumbezoek, voorstellingen, of sportevenement. De kinderen gaan dan lopend, op de fiets of met de bus. Als het niet anders kan wordt er gebruik gemaakt van auto’s. Van ouders die leerlingen per auto vervoeren verwachten we dat zij een ‘ongevallen- en inzittendenverzekering’ hebben en voldoende gordels om de kinderen veilig te kunnen vervoeren.
- Op school wordt met computers gewerkt, waarbij kinderen ook gebruik kunnen maken van internet. In principe wordt er alleen gewerkt met onderwijssites op ‘kennisnet’, of sites, die via ‘kennisnet’ bereikt kunnen worden (zoals ‘Jeugdjournaal’, ‘Klokhuis’).
- De school heeft een eigen website, waarop ook foto’s geplaatst worden van activiteiten op school. Op deze foto’s zijn de kinderen zichtbaar en herkenbaar.
- Soms worden er op school video-opnames gemaakt. Bijvoorbeeld door studenten van de PABO of 7 andere opleidingsscholen. Het is dan niet te voorkomen dat ook andere kinderen op de video zichtbaar zijn. De opnames worden niet voor andere doeleinden gebruikt en na gebruik gewist.
- Leerkrachten hebben toegang tot de leerlingendossiers van de kinderen, waarmee ze werken. Soms werken ook studenten met deze gegevens als zij opdrachten uitvoeren voor hun opleiding. Wanneer gegevens gebruikt worden voor verslagen is dat altijd zonder namen. In het kader van de wet op de privacy is hiervoor toestemming nodig van de ouders. U kunt uw bezwaar tegen één of meerdere activiteiten kenbaar maken bij de directeur. Als u niet reageert, gaan wij ervan uit dat u instemt.