Basisschool De Opstekker

Breewei 6A 8406 EE Tijnje

Schoolfoto van Basisschool De Opstekker

Het team

Toelichting van de school

De directeur en de Intern Begeleider geven leiding aan het team bestaande uit totaal 14 teamleden. 



Het team bestaat uit 1 basis-bekwame leerkracht, 12 vakbekwame leerkrachten en 1 start-bekwame leerkracht.



Tevens is er een gecertificeerde hoogbegaafdheid- , taal-lees-, cultuurcoördinatoren aanwezig. 



Stagiaires zijn bij ons van harte welkom. Wij hebben 4 gediplomeerde mentoren en er zijn 2 in opleiding.                      



                           



   


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Lesuitval proberen we vanzelfsprekend zoveel mogelijk te voorkomen. Mocht er toch een leerkracht afwezig zijn, dan proberen we een invalleerkracht in te zetten. Omdat er ook in onze regio een tekort is aan invalleerkrachten, werken de scholen binnen ons bestuur met een protocol waarin onderstaande stappen worden doorlopen. Mocht er geen invalleerkracht beschikbaar zijn, dan proberen we eerst intern een oplossing te vinden. Gedurende de eerste dag wordt de vervanging indien mogelijk intern opgelost. Dit kan bijvoorbeeld door de extra inzet van een eigen leerkracht, het samenvoegen van een aantal groepen of het verdelen van de leerlingen over de overige groepen. Slechts in het uiterste geval hebben de leerlingen geen les op school. Bij langdurige vervanging wordt er, in samenwerking met het stafbureau, naar een structurele oplossing gezocht.   

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het schooljaar 2023-2024 heeft er een pilot plaatsgevonden 'bewegend leren' bij de kleuters. Dit leverde goede resultaten op, zodat wij dit voor het schooljaar 2024-2025 als vast onderdeel op het lesrooster hebben ingevoerd. Deze lessen vinden plaats in het speellokaal.

 

 

 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op De Opstekker werken we volgens de principes van het handelingsgericht werken (HGW). De onderwijsbehoeften van de leerlingen staan hierbij centraal.

Gedurende het hele schooljaar observeert en begeleidt de groepsleerkracht de kinderen uit de groep. Van iedere leerling houdt de leerkracht een leerlingdossier bij. 

Naast de reguliere zorg, die wij voor alle kinderen hebben, bieden wij ook extra zorg aan kinderen die in een bepaald ontwikkelingsaspect en/of ontwikkelingsfase extra ondersteuning nodig hebben.  Als de groepsleerkracht signaleert dat een kind onder of boven het niveau presteert wat op basis van de leeftijd mag worden verwacht, meldt zij/hij dit aan de interne begeleider. Samen bespreken zij een plan van aanpak. De ouders worden in dit proces meegenomen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze hoogbegaafde leerlingen krijgen extra ondersteuning. Sinds juni 2023 beschikt school over een gediplomeerd hoogbegaafdheidsspecialist. Daarbij hebben wij in 2022 van de NPO-gelden de levelkisten aan kunnen schaffen. In deze kisten zitten materialen voor de hoogbegaafde leerlingen met een doorgaande lijn.  

De specialist HB zal de doorgaande leerlijn HB in 2024-2025 verder ontwikkelen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De samenwerking met de peuterspeelzaal wordt vanaf het schooljaar 2024-2025 geïntensiveerd.

De reden is: Er is een nieuwe aanbieder van de peuterspeelzaal en kinderopvang. Daarbij worden de schoolse opvang en de peuterspeelzaal en school gehuisvest in een Multi Functionele Accommodatie. De partijen ontmoeten elkaar dan dagelijks. 
Tevens is er in de jaarplanning een gesprekkencyclus ingepland, waarbij de doorgaande ontwikkellijn (peuters-kleuters) centraal staat.

Terug naar boven