Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In 2018 is De Opstekker ontstaan uit een fusie van 2 basisscholen. Hierdoor konden wij beschikken over fusiegelden voor de komende 6 jaren. Deze gelden hebben wij ingezet in de formatie. Hierdoor hebben wij de mogelijkheid om met kleine homogenen groepen te gaan werken. Deze gelden worden voor het schooljaar 2023-2024 voor de laatste keer ingezet. Dit betekent dat we daarna overgaan naar de bezetting waar de school recht op heeft. Te weten 6 of 7 groepen. Onze onderwijsorganisatie gaat hierdoor veranderen.
De kleutergroepen werken met een beredeneerd aanbod. De ontwikkeling wordt gevolgd door observaties, die vastgelegd worden in Parnassys leerlijnen jonge kind.
Op De Opstekker werken we volgens de principes van het handelingsgericht werken (HGW). De onderwijsbehoeften van de leerlingen staan hierbij centraal.
Gedurende het hele schooljaar observeert en begeleidt de groepsleerkracht de kinderen uit de groep. Van iedere leerling houdt de leerkracht een leerlingdossier bij.
Naast de reguliere zorg, die wij voor alle kinderen hebben, bieden wij ook extra zorg aan kinderen die in een bepaald ontwikkelingsaspect en/of ontwikkelingsfase extra ondersteuning nodig hebben. Als de groepsleerkracht signaleert dat een kind onder of boven het niveau presteert wat op basis van de leeftijd mag worden verwacht, meldt zij/hij dit aan de interne begeleider. Samen bespreken zij een plan van aanpak. De ouders worden in dit proces meegenomen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze hoogbegaafde leerlingen krijgen extra ondersteuning. Sinds juni beschikt school over een gecertificeerd hoogbegaafdheid specialist. Daarbij hebben wij in 2022 van de NPO-gelden de levelkisten aan kunnen schaffen. In deze kisten zitten materialen voor de hoogbegaafde leerlingen met een doorgaande lijn.
De samenwerking met de peuterspeelzaal kan intensiever. Maar de intensieve samenwerking zal in de nieuwbouw een vanzelfsprekendheid worden. De peuterspeelzaal en de school worden dan in hetzelfde gebouw gehuisvest.