De Zaaier

Bleriotstraat 3 7395 ML Teuge

  • Schoolfoto van De Zaaier
  • Schoolfoto van De Zaaier
  • Schoolfoto van De Zaaier
  • Schoolfoto van De Zaaier
  • Schoolfoto van De Zaaier

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De indicator Resultaten eindtoets toont het gemiddelde percentage van de referentieniveaus 1F en 2F/1S over drie jaar van het totaal aantal leerlingen.

Op de Zaaier monitoren we de hele schoolloopbaan de (brede) ontwikkeling van uw kind. U wordt op de hoogte gehouden van deze ontwikkeling door middel van gesprekken met de leerkrachten en soms ook samen met uw kind. In groep 8 wordt de doorstroomtoets van CITO afgenomen. Op voorhand is echter al het gesprek met u en uw kind geweest over het schooladvies voor het voortgezet onderwijs. Dit zal in januari plaatsvinden. Op basis van de algemene indruk, werkhouding en resultaten tot dan toe wordt dit voorlopig advies gegeven. In februari maakt uw kind de doorstroomtoets. Midden maart volgt de uitslag van de doorstroomtoets en volgt het definitieve advies. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet dit dan goed kunnen motiveren. Eind maart kunt u uw kind aanmelden bij de VO school. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het volgen van de ontwikkeling van de kinderen op groepsniveau Iedereen die met kinderen te maken heeft (ouders/verzorgers en leerkrachten) weet dat geen enkel kind hetzelfde is. Ieder kind maakt zijn eigen ontwikkeling door. Op school betekent dit dat sommige kinderen het onderwijsaanbod precies kunnen volgen. Anderen leren sneller en weer anderen leren langzamer of anders.

In onze dagelijkse lessen houden wij rekening met die verschillen tussen kinderen; dit is ook een belangrijk uitgangspunt bij de keuze van onze methodes. Voor taal bij kleuters, rekenen bij kleuters, technisch lezen, rekenen, spelling en begrijpend lezen hebben we onderwijsplannen geschreven waarin precies beschreven staat hoe wij binnen deze vakgebieden passend onderwijs verzorgen in de groepen. In deze plannen beschrijven we de doelstelling op schoolniveau, welke leerlijn we gebruiken, hoeveel leertijd we inzetten, hoe we ons didactisch handelen vormgeven en welke didactische strategieën we inzetten, hoe we differentiëren en de lessen organiseren en wat per leerjaar de cruciale leerdoelen zijn.

Om ons inzicht te geven in de prestaties van kinderen maken wij gebruik van methode- gebonden en niet - methodegebonden toetsen. Zij zijn voor de leerkracht een handreiking om de kinderen beter op niveau te begeleiden. Hierdoor kunnen we snel haperingen signaleren en daarop reageren middels kortdurende of wat langere interventies. Ook zien we zo welke kinderen uitdagender werk aan kunnen. De toetsgegevens van de methode-gebonden en niet- methodegebonden toetsen leggen we vast in het digitale leerlingvolgsysteem ParnasSys.  

Met behulp van het digitale leerlingvolgsysteem kunnen we t.a.v. de niet-methodegebonden toetsen ook zien hoe onze kinderen het doen ten opzichte van kinderen van andere scholen in Nederland. Ook hebben we een dyslexieprotocol. Dit betekent dat de leerlingen van groep 1 t/m 8 extra goed gevolgd worden wat betreft hun taalontwikkeling (groep 1-2) en hun technisch leesniveau (groep 3-8). Het leerlingvolgsysteem is een goed middel om de ontwikkeling van de kinderen te volgen zodat, als dit nodig mocht zijn, het onderwijs aangepast kan worden. Een leerlingvolgsysteem volgt een kind van groep 1 t/m groep 8. Een kind ontwikkelt zich immers door de hele school heen. Naast toetsen volgen we wekelijks de ontwikkeling van de kinderen door observaties en controles van schriftelijk werk.  

Voor leerlingen binnen de basisondersteuning met een eigen leerlijn voor technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en/ of rekenen moet binnen 6 weken een ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld worden. Daarnaast heeft de school de vrije keuze om ook voor leerlingen binnen de basisondersteuning een OPP op te stellen als dat gezien de leer- en/of gedragsontwikkeling wenselijk is. We gebruiken hiervoor het door het samenwerkingsverband opgestelde format. Dit OPP wordt met ouders/verzorgers besproken. Elk OPP wordt jaarlijks twee keer geëvalueerd.   Naast de persoonlijke observatie door de leerkracht en de toetsen die bij de methodes horen, nemen we in groep 3 t/m 8 de toetsen van CITO Leerling in Beeld af (Rekenen, Spelling, Begrijpend lezen, AVI en DMT).

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol.  Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet dit dan goed kunnen motiveren.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de Zaaier vinden we het belangrijk dat iedereen zich veilig voelt om zich zo optimaal te kunnen ontwikkelen. Je eigen sociaal-emotionele ontwikkeling speelt daarbij een belangrijke rol, maar ook de groep waar je in zit. Om die reden vinden we het belangrijk om aan beide aspecten aandacht te besteden. Een positieve groepsdynamiek vinden we belangrijk en sluit ook aan bij onze kernwaarden SAMEN en VERTROUWEN. Een fijne groep vorm je samen en iedereen doet er toe. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Positieve groepsdynamiek
  • Respect voor elkaar
  • Bewustwording eigen handelen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Via onderstaande link komt u op site van de onderwijsinspectie en kunt u het meest recente rapport raadplegen. In het schooljaar 2022-2023 hebben we als stichting het inspectiebezoek afgerond met een positieve uitkomst. Als school en medewerkers blijven we altijd in ontwikkeling. We hebben dan ook de feedbackpunten meegenomen in ons schoolplan 2023-2027.

Terug naar boven