Op de Zaaier werken we vanuit "breinbewust lesgeven "(zie elders in de schoolgids en ons omgangsprotocol op de website) in samenhang met KiVa. KiVa is een succesvol, schoolbreed antipestprogramma. KiVa is een schoolbreed programma voor de sociaal emotionele vorming binnen het basisonderwijs. Het heeft een positieve insteek en bevordert positieve groepsvorming. Zo zijn KiVa afspraken altijd positief geformuleerd.
Kinderen leren van breinbewust lesgeven en KiVa onder andere...
- om emoties te herkennen bij zichzelf (
- zich in te leven in een ander
- hoe met emoties om te gaan
- hoe zij anderen kunnen helpen
- hoe zij zelf hulp kunnen vragen
- dat ieder mens uniek en waardevol is
- dat iedereen kwaliteiten heeft en hoe je die kunt gebruiken
- hoe ze kunnen bijdragen aan een prettige sfeer in de groep
- klachten om te zetten in wensen
Gedurende het schooljaar leren kinderen ook hoe zij pesten kunnen herkennen en wat zij kunnen doen als ze zelf worden gepest of iemand gepest zien worden. Binnen KiVa wordt hier expliciet aandacht aan besteed. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt namelijk dat wanneer hier géén aandacht voor is, het programma simpelweg niet effectief is tegen pesten. Aandacht voor pesten heeft daarnaast ook een preventieve werking, het kan er voor zorgen dat pestproblemen worden voorkomen.
Waar nodig een steungroepaanpak op, een gerichte maatregel uit het KiVa-programma. Deze maatregel wordt ingezet op het moment dat er sprake is van pesten, of wanneer op een andere manier blijkt dat het welbevinden van een leerling niet op orde is. Bij de steungroepaanpak wordt het verbeteren van het welbevinden van een specifieke leerling tot de gezamenlijke verantwoordelijkheid van een select groepje kinderen gemaakt. Hieronder worden de stappen van een dergelijke aanpak verder toegelicht:
- Gesprek met de leerling. Een lid van het KiVa/SEL-team voert een individueel gesprek met de betreffende leerling om een beeld te krijgen van wat er gebeurd is, hoelang het al duurt, en wie er bij betrokken zijn. Daarnaast wordt gekeken welke kinderen het (gepeste) kind zouden kunnen helpen of steunen. Met deze informatie wordt een steungroep geformeerd.
- Bijeenkomst met de steungroep. Vervolgens voeren 1 of 2 teamleden een gesprek met de steungroep die bij elkaar wordt geroepen om de (gepeste) leerling te gaan helpen. De verantwoordelijkheid voor het oplossen van het pesten, of het steunen van de leerling op een andere manier, wordt aan de kinderen in de steungroep gegeven. De bedoeling is om empathie op te wekken en kinderen met concrete oplossingen te laten komen om de situatie te verbeteren.
- Evaluatie met de (gepeste) leerling. Binnen een week na de steungroepbijeenkomst wordt afzonderlijk met de gepeste leerling geëvalueerd. Is de situatie verbeterd? Wat is eventueel nog nodig?
- Evaluatie met de steungroep. Meteen daarna wordt ook met de steungroep geëvalueerd. Wat is al gelukt, wat zou je eventueel nog meer kunnen betekenen?
Als de situatie niet is verbeterd, kan een tweede ronde gesprekken met de steungroep worden gevoerd. Daarnaast kan er ook voor worden gekozen om een andere steungroep samen te stellen. Ook kan eventueel een herstelaanpak worden gebruikt, waarbij het KiVa/SEL-team een deel van de verantwoordelijkheid terugneemt en samen met de pesters een plan van aanpak gaat maken om het pesten te laten stoppen.
In het kennismakingsgesprek van de school met nieuwe ouders en tijdens de informatieavonden wordt aandacht besteed aan de op school geldende regels en de werkwijze vanuit "breinbewust lesgeven" en KiVa. Wij verwachten van de ouders dat zij achter het beleid van de school staan. Zo vormen we een gouden driehoek samen met het kind.