De Zaaier

Bleriotstraat 3 7395 ML Teuge

  • Schoolfoto van De Zaaier
  • Schoolfoto van De Zaaier
  • Schoolfoto van De Zaaier
  • Schoolfoto van De Zaaier
  • Schoolfoto van De Zaaier

Het team

Toelichting van de school

Het team van de Zaaier bestaat uit een enthousiaste groep medewerkers! Het team kent een evenwichtige verdeling van startbekwame leerkrachten, ervaren leerkrachten en ondersteunend personeel. Binnen ons team hebben we o.a. de expertise in huis in de vorm van een rekenspecialist, een taalspecialist, het KIVA ondersteuningsteam en een plusklasbegeleider. Daarnaast hebben we in schooljaar 2023-2024 een vakleerkracht gym.

Ons personeelsbeleid maakt deel uit van het totale personeelsbeleid van PCBO Voorst.


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op het moment dat een leerkracht afwezig is in verband met, bijvoorbeeld, ziekteverlof zetten wij alles op alles om de vervanging te waarborgen. PCBO Voorst is aangesloten bij de IJsselpool, een vervangingspool, wanneer we een leerkracht moeten vervangen vragen we een invalkracht aan via de pool. Het kan echter voorkomen dat er geen invalleerkracht beschikbaar is. In dat geval kijken we naar andere oplossingen. We kijken binnen ons eigen team wie er wellicht extra kan werken, we zetten onze leerkrachtondersteuners is, we verdelen de groep kinderen over andere klassen (wanneer dit organisatorisch haalbaar is). Op het moment dat de nood erg hoog is en we geen vervangend personeel kunnen vinden zijn we genoodzaakt om u een bericht te sturen dat de kinderen niet naar school kunnen komen. We doen echter onze uiterste best om dit te voorkomen.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de Zaaier werken we horizontaal in alle groepen. Dit betekent dat we in de ochtenduren in alle groepen op hetzelfde tijdstip werken aan dezelfde vakken. De basisvakken rekenen, taal en lezen staan hierbij centraal. Door te kiezen voor deze manier van werken, kunnen we groepsoverstijgend werken en kunnen we nog beter aansluiten bij de specifieke onderwijsbehoefte van ieder kind. 

Bovenstaande werkwijze werkt ook goed binnen onze combinatieklassen. Door de grote verschillen in leerlingenaantallen per jaarklas is het werken in combinatieklassen zo goed als standaard binnen onze school. In uitzonderlijke gevallen is er sprake van een homogene groep.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de onderbouw werken we thematisch, spelenderwijs aan de doelen die centraal staan. We stimuleren hierbinnen het zelf ontdekkend en onderzoekend leren bij kinderen. Binnen het thema worden activiteiten aangeboden die passen binnen de verschillende ontwikkelingsgebieden (taal en denken, lezen en schrijven, reken en wiskunde, constructief en beeldend, wereldoriëntatie, kunstzinnige vorming).

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op de Zaaier gaan de kinderen van groep 1 t/m 8 allemaal 25 uur per week naar school. Jaarlijks halen wij zo de verplichte onderwijstijd van 940 uur per jaar (exclusief de vakanties en studiedagen). De vakanties en studiedagen zijn terug te vinden op onze website, in onze schoolgids en ouders ontvangen deze van ons aan het begin van het schooljaar. 

Op de ochtenden staan de basisvakken centraal; levensbeschouwing, (begrijpend) lezen, rekenen en(Engelse) taal. Voor de instructie en verwerking maken we gebruik van gerenommeerde methodes. We kijken goed naar de onderwijsbehoeftes van de kinderen en sluiten daar ons aanbod op aan. We werken daarbij doelgericht. In de middagen werken we aan wereldoriëntatie en kunstzinnige/creatieve vorming. We gebruiken hiervoor de methode GO! (geïntegreerd onderwijs), waarbij we schoolbreed aan hetzelfde overkoepelende thema werken. De kinderen krijgen 1 keer per week bewegingsonderwijs van een vakleerkracht in de gymzaal naast de school en 1 keer in de week van de eigen leerkracht.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

We willen dat ieder kind elke dag met plezier naar school gaat, met een goed gevoel thuiskomt, op school zoveel mogelijk leert en ook leert hoe we met elkaar mogen omgaan. Naast kennis willen we de kinderen ook vaardigheden leren. We werken aan een veilige en fijne sfeer in de groepen en in de school als geheel. We denken dat een sfeer van veiligheid en vertrouwen de basis is voor de kinderen om goed te kunnen presteren. Deze goede sfeer proberen wij onder andere te bereiken door kinderen serieus te nemen. Door middel van gesprekken wordt de week geëvalueerd en wordt met elkaar overlegd hoe bepaalde dingen anders en beter zouden kunnen/moeten. Hierdoor wordt de betrokkenheid en het verantwoordelijkheidsgevoel van de leerlingen gestimuleerd. Ook houden we in onze lessen rekening met het feit dat niet alle kinderen op eenzelfde manier leren. We proberen aan te sluiten bij de eigen persoonlijkheid van het kind door in te spelen op de verschillende manieren waarop mensen (kinderen dus ook) leren.

Dit kunnen we waarborgen door goed te kijken naar ons eigen handelen en het volgen van de ontwikkeling van de kinderen. Korte lijnen met ouders zijn hierbij essentieel. Naast de leerkrachten hebben wij ondersteunend personeel op school in de vorm van één onderwijsassistent en 2 leerkrachtondersteuners. Zij kunnen de leerkrachten en kinderen ondersteunen en/of extra hulp bieden op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling, rekenen, taal, dyslexie en/of meer begaafdheid.  We hebben medewerkers op school die extra kennis hebben op deze gebieden. Tot slot heeft de intern begeleider (IB) een belangrijke rol binnen de school met betrekking tot de onderwijskwaliteit en het opstarten van de extra ondersteuning. De IB'er heeft regelmatig contact met de groepsleerkracht over de voortgang van het leerproces van de kinderen en de groep. Tevens kan zij advies en hulp bieden bij hulpvragen van collega's en ouders. Ze sluit aan bij gesprekken met ouders en leerkrachten waar nodig en kan advies vragen/hulp inschakelen bij de partners in de omgeving wanneer onze kennis niet voldoende blijkt. De IB'er is tevens de vertrouwenspersoon bij ons op school.

Ondersteuningsteam

Heeft een kind een extra ondersteuningsbehoefte en hebben we als school (en u als ouder) een hulpvraag dan kunnen we de hulp inschakelen van het Samenwerkingsverband IJssel-Berkel. We noemen dit het ondersteuningsteam. U als ouder(s) wordt altijd uitgenodigd om deel te nemen aan de bespreking over uw kind. Aan het ondersteuningsteam nemen verder deel:

  • leerkracht(en)
  • intern begeleider
  • onderwijscoach vanuit het samenwerkingsverband
  • gezinscoach vanuit het CJG (Centrum voor Jeugd en Gezin)
  • daar waar nodig iemand vanuit het samenwerkingsverband met specifiek expertise, of iemand met expertise van buiten het samenwerkingsverband

In het ondersteuningsteam bespreken we samen met u de vraag: "Wat heeft uw kind nodig om een bepaald doel te behalen?" Daarbij kijken we naar meerdere factoren, het kind, de groep, de school, de leerkracht, de thuissituatie. We kijken daarbij ook juist naar wat goed gaat en de talenten van het kind. Daar kunnen we op voortbouwen. 

In sommige gevallen kan de conclusie zijn dat het kind niet de juiste ondersteuning kan krijgen bij ons op school. Ons doel is in dat geval om samen met u als ouder(s) en met behulp van het samenwerkingsverband te kijken naar welke mogelijkheden er zijn op een andere school. Een school waarbij de ondersteuningsbehoefte wel gegeven kan worden. 

Plusklas/verrijkingsgroep

Voor kinderen die extra uitdaging nodig hebben, bovenop het basisaanbod, hebben wij op school een plusklas. Deze plusklas is onderverdeeld in bouwen, groep 1/2, groep 3/4, groep 5/6 en groep 7/8. Samen met u als ouder kijken de leerkracht en intern begeleider of de plusklas passend is bij de onderwijsbehoefte van uw kind.

Bovenschoolse plusklas

Daarnaast is er voor de meer- en hoogbegaafde leerlingen uit groep 5 t/m 8 in het schooljaar 2023-2024 wederom mogelijk om deel te nemen aan de bovenschoolse plusklas. Hier is een aanmeldprocedure voor beschreven in het beleidsplan hoogbegaafdheid (op te vragen op school)

Achter de downloadlink treft u ons volledige ondersteuningsprofiel, deze wordt in schooljaar 2023-2024 weer geüpdatet. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op de Zaaier vinden we het belangrijk om naast de basisondersteuning ook de extra ondersteuning te kunnen bieden aan de kinderen die specifieke onderwijsbehoeftes hebben. Op dit moment lukt dit ons in veel gevallen gelukkig ook! Mede door de efficiënte inzet van onze ondersteuners, professionele leerkrachten en de samenwerking met ouders. Kijken naar wat wel kan in plaats van zien wat niet kan. De aankomende jaren willen we onze bekwaamheid verder vergroten. Onder andere door expertise te halen bij collega's (op andere scholen). 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Zaaier biedt zelf geen kinderopvang/peuteropvang aan voor het jonge kind. In Teuge zit 't Indiaantje die hierin kan voorzien en ook in Twello en omstreken biedt Partou verschillende vestigingen aan voor kinderopvang/peuteropvang. Op het moment dat er een kind geplaatst wordt op de Zaaier wordt er een warme overdracht gepland tussen de kinderopvangorganisatie en de school (met toestemming van de ouders).

Terug naar boven