Klachten over het onderwijs
Op school kunnen problemen ontstaan tussen ouders of leerlingen en (medewerkers van) de school. Vaak worden zulke problemen in onderling overleg bijgelegd. Soms is een meningsverschil van dien aard, dat iemand hierover een klacht wil indienen. Die mogelijkheid is er. Voor de school is een klachtenregeling vastgesteld. Deze is voor iedereen die bij de school betrokken is in te zien op onze website. Iemand die wil klagen kan dat het beste eerst kenbaar maken bij de schoolleiding of het schoolbestuur. Mogelijk kan de klacht dan verholpen worden.
Heeft u klachten over het onderwijs, de schoolorganisatie of wordt u en/of uw zoon/dochter geconfronteerd met zaken als agressie, geweld, racisme, discriminatie of seksuele intimidatie, dan adviseren wij u het volgende te ondernemen:
- Spreek allereerst met de stamgroepleider. Deze zal, indien nodig, hierop passende actie ondernemen. Het kan echter zijn dat u er met de stamgroepleider niet of onvoldoende uitkomt.
- Neem dan contact op met de schoolleider. Deze zal met u trachten te zoeken naar een goede oplossing. De ervaring leert, dat men bij bijna alle problemen samen met de schoolleider tot een oplossing komt.
- Als u er met de directie toch niet uitkomt, kunt u contact opnemen met de voorzitter van het College van Bestuur van Markant Onderwijs te Breda, dhr. J. (Johan) van Knijff. Het postadres is: Stichting onderwijsgroep Markant LeerSaam, Heerbaan 250, 4817 NL Breda. Telefoon: 076-5289360.
De school is voor de behandeling van klachten tevens aangesloten bij een onafhankelijke klachtencommissie: de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC). Zowel ouders en leerlingen als personeelsleden kunnen een klacht voorleggen aan de LKC.
De LKC biedt verschillende mogelijkheden om de klacht te behandelen en op te lossen. Een medewerker van Onderwijsgeschillen neemt contact op met de klager en het schoolbestuur of degene over wie is geklaagd en bespreekt dan welke route het beste gekozen kan worden om de klacht op te lossen. Dit gesprek kan leiden tot interne klachtbehandeling door het schoolbestuur of de school, mediation of een formele procedure bij de Commissie. Meer informatie over de mogelijkheden en de procedure bij de LKC vindt u op www.onderwijsgeschillen.nl
Onderwijsgeschillen biedt ook mediation aan voordat er een officiële klacht bij de LKC is ingediend. U kunt dan tot een oplossing voor een (dreigend) conflict komen met behulp van een mediator van Onderwijsgeschillen en zo een formele procedure voorkomen. Om te bespreken of mediation tot de mogelijkheden behoort, kunt u contact opnemen met de Mediationdesk van Onderwijsgeschillen. U kunt de Mediatondesk bereiken via telefoonnummer 030-2809590 of email [email protected]
De LKC is te bereiken bij Onderwijsgeschillen, Zwarte Woud 2 Utrecht, telefoon 030-2809590. U kunt ook een e-mail sturen naar [email protected]. Op de website https://onderwijsgeschillen.nl/ is meer informatie te vinden over klachtbehandeling.
Vertrouwenscontactpersoon
Gedurende de bovenstaande procedure kan een contactpersoon van school fungeren als uw eerste aanspreekpunt om u te adviseren. Voor onze school is dat Ivet Elshout.
De contactpersoon kan u ook verwijzen naar de twee onafhankelijke vertrouwenspersonen van Markant Onderwijs, mevrouw Jumulet of de heer Prince. De vertrouwenspersoon zal met u de klacht bespreken en u zo nodig begeleiden richting de Landelijke Klachtencommissie.
Uitgebreide klachtenregeling
De uitgebreide klachtenregeling is bij de vertrouwenspersoon op te vragen, maar de regeling is ook op school in te zien. Indien de klacht wordt behandeld door de LKC of rechtstreeks door het bevoegd gezag zal dit leiden tot een hoorzitting, waarbij klager en aangeklaagde, gewoonlijk apart, worden gehoord. Vervolgens zal het bevoegd gezag van de school over de klacht beslissen. Dit, indien de klacht door de LKC wordt behandeld, eerst na daarin door de LKC te zijn geadviseerd. Zie ook: www.lgc-lkc.nl/lkc/index.html
Ondersteuning door de Externe Vertrouwenspersoon seksuele intimidatie en seksueel machtsmisbruik
Het College van Bestuur heeft een abonnement Externe Vertrouwenspersoon seksuele intimidatie en seksueel machtsmisbruik bij jongeren afgesloten bij de GGD West-Brabant. Deze externe vertrouwenspersoon geeft desgewenst consultatie en advies aan de schoolcontactpersoon, de school en/of de klager over een (mogelijke) klacht en de afhandeling daarvan. U kunt de vertrouwenspersoon telefonisch bereiken via de GGD, telefoon 076-5282000.
Handelwijze bij seksueel misbruik
Medewerkers van school en het College van Bestuur hebben in vermoede gevallen van seksueel misbruik van een minderjarige leerling, gepleegd door een medewerker van school, respectievelijk wettelijke meldplicht bij het bestuur en aangifteplicht bij politie of justitie. Onder medewerkers van school worden in dit verband verstaan: het personeel, maar ook personen die buiten dienstverband werkzaamheden voor de school verrichten, zoals vrijwilligers, gedetacheerden, stagiaires, uitzendkrachten e.d.
De schoolcontactpersoon is: Ivet Elshout, [email protected] / Anouk Laan-Franken, [email protected]
Contactpersoon Stichting onderwijsgroep Markant LeerSaam: voorzitter van het College van Bestuur, dhr. J.(Johan) van Knijff.
Het postadres is: Stichting onderwijsgroep Markant LeerSaam, Heerbaan 250, 4817 NL Breda.
Telefoon: 076-5289360.
E-mail: [email protected]